بازدید سایت : ۷۰۵۱۵

طرح واردات بنزین سوپر توسط جایگاه های سوخت قابل اجراست؟

با توجه به نظام پرداخت یارانه سوخت در کشور، واردات بنزین سوپر توسط جایگاه های سوخت مشکلاتی به همراه دارد.

طرح واردات بنزین سوپر توسط جایگاه های سوخت قابل اجراست؟
تین نیوز |

کارشناس حوزه انرژی گفت: با توجه به نظام پرداخت یارانه سوخت در کشور، واردات بنزین سوپر توسط جایگاه های سوخت مشکلاتی به همراه دارد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرخودرو، کارشناس حوزه انرژی گفت: با توجه به نظام پرداخت یارانه سوخت در کشور، واردات بنزین سوپر توسط جایگاه های سوخت مشکلاتی به همراه دارد.

مصطفی سعیدی کارشناس حوزه انرژی گفت: با توجه به ناترازی میان تولید و مصرف بنزین در کشور، تمرکز پالایشگاه های کشور بر تولید بنزین سوپر نیست و به همین علت، شاهد کمبود بنزین سوپر در بسیاری از جایگاه های سوخت هستیم.

سعیدی افزود: ایده ای برای حل این مشکل مطرح شده که دولت به جایگاه های سوخت اجازه بدهد بنزین سوپر را با قیمت جهانی وارد کنند و خودشان بدون دخالت دولت، بنزین سوپر وارداتی را به متقاضیان این سوخت، با قیمت جهانی بفروشند، اما فرض کنید یک جایگاه سوخت بنزین یارانه ای داخلی را با این بنزین سوپر وارداتی ترکیب کند، چگونه باید روی آن نظارت کرد؟

وی ادامه داد: اختلاف قیمت بنزین سه هزار تومانی داخلی با بنزین سوپر وارداتی که ممکن است حتی تا ۳۰ هزار تومان وارد شود، آن قدر جذابیت دارد که برخی افراد چنین سوء استفاده هایی را انجام دهند. نمی توان فرض را بر این گرفت که هیچ فردی تخلفی انجام نمی دهد و باید همه جوانب را در برنامه ریزی ها در نظر گرفت. 

وی همچنین گفت: نمی توان هر روز کیفیت بنزین سوپر همه جایگاه های کشور را آزمایش کرد که با بنزین یارانه ای ترکیب نشده باشد و اصلاً چنین ظرفیت عظیم نظارتی در کشور وجود ندارد؛ بنابراین، دولت ابتدا باید مشکل اختلاف قیمت فرآورده های داخلی و وارداتی را حل کند.

سعیدی بیان کرد: این مسئله به معنای افزایش شدید قیمت بنزین نیست؛ بلکه به معنای مدیریت صحیح یارانه ای است که دولت در این حوزه می پردازد. اگر دولت این یارانه را فقط به مصرف کننده نهایی بدهد، مشکلات کل زنجیره تأمین بنزین حل می شود.

وی ادامه داد: دولت باید سهمیه مشخصی را در این حوزه مشخص کند و اگر کسی بیشتر از سهمیه مصرف کرد، باید قیمت واقعی را بپردازد. البته باید توجه کرد که هزینه واردات بنزین از بودجه عمومی همه مردم کشور تأمین می شود؛ بنابراین، در سهمیه بندی نیز، باید همه مردم را در نظر گرفت و عادلانه نیست که فقط به افرادی که خودرو دارند، سهمیه داده شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.