تبعیض در نرخ گازوئیل میان حمل ونقل ریلی و جاده ای| عقب ماندگی ۱۰ درصدی راه آهن
شرکت های حمل ونقل ریلی در تازه ترین درخواست خود از وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن خواستار جلوگیری از تبعیض بین حمل ونقل ریلی و جاده ای به ویژه در نرخ گازوئیل شده اند.
شرکت های حمل ونقل ریلی در تازه ترین درخواست خود از وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن خواستار جلوگیری از تبعیض بین حمل ونقل ریلی و جاده ای به ویژه در نرخ گازوئیل شده اند.
به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، شرکت های حمل و نقل ریلی درتازه ترین درخواست خود از وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی خواسته اند تا کارگروه های تخصصی به منظور بازنگری در ساختار و قوانین با هماهنگی دفتر تنظیم گری ضوابط و مقررات راه آهن تشکیل شود.
آنها در این درخواست خود نسبت به تبعیضی که میان حمل ونقل ریلی و جاده ای رخ داده است واکنش نشان داده اند و اعلام کرده اند که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به تبعیض قیمتی و نرخ گازوئیل بین حمل ونقل ریلی و جاده ای تجدیدنظر کند.
درخواست هایی که اعضای هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته در نشستی که با جبارعلی ذاکری مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی داشته اند مواردی را مطرح کرده و اعلام کرده اند که کارگروه های تخصصی به منظور بازنگری در ساختار و قوانین با هماهنگی دفتر تنظیم گری ضوابط و مقررات راه آهن تشکیل شود.
تسریع در فرایندهای اجرای فوری ماده ۱۲ به منظور ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری جدید بخش خصوصی، جلوگیری از تبعیض بین حمل ونقل ریلی و جاده ای به ویژه در نرخ گازوئیل و مالیات بر ارزش افزوده، تسهیل در صدور مجوزهای فورواردی در حوزه ترانزیت، تامین لکوموتیوهای بخش مسافری و رفع گلوگاه ها از درخواست های شرکت های حمل ونقل ریلی بود.
«جبارعلی ذاکری» مدیرعامل راه آهن در نشست هم اندیشی با اعضای هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته با اشاره به عقب ماندگی ۱۰ درصدی راه آهن در برنامه پیش بینی شده طی ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته، تاکید کرد: برای پنج ماه آینده، برنامه ای برای تعمیر لکوموتیوها و مدیریت آنها تدوین خواهد شد تا جهش ۲۰ درصدی در ۶ ماه دوم اتفاق بیفتد.
وی تصریح کرد: عمده مشکلات حمل ونقل ریلی مربوط به عمر بالا در حوزه نیروی کشش و لکوموتیو است که با پیگیری های انجام شده، مقرر شد تا پایان این ماه از محل استجازه رهبر معظم انقلاب، اعتبارات در این زمینه تأمین شود.
وی بر اهتمام راه آهن برای استفاده از نظرات خبرگان ریلی، مدیران شرکت های ریلی باری و مسافری به منظور اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تأکید کرد و خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه ظرفیت حمل ونقل ریلی نسبت به برنامه عقب بوده است، اینک سعی شده با تفویض اختیارات به مدیران مناطق و تمرکززدایی از مرکز و امیدبخشی، تصمیمات در کوتاه مدت اتخاذ شود و با هماهنگی راه آهن و مجموعه های بالادست، گام های موثر در این حوزه به طور گام به گام برداشته شود.
ذاکری خواستار استفاده از خرد جمعی برای کاهش مشکلات حوزه ریلی کشور شد و خاطرنشان کرد: ترجیح ما این است که به جای ایجاد کارگروه، امکان ورود نمایندگان شرکت های ریلی در بخشی از ساختار راه آهن، از جمله حضور در جلسات گراف، کمیسیون عالی سوانح و مناطق فراهم شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، خواستار اصلاح ساختار به ویژه در حوزه بازرگانی خارجی شد و خاطرنشان کرد: لازم است تا در نرخ گذاری تعرفه اقداماتی انجام شود، به طوری که نرخ تعرفه ریلی نسبت به جاده ای مناسب باشد تا صاحبان بار ریل را به جاده ترجیح دهند.
وی از توافقات انجام شده بین راه آهن و سازمان بنادر خبر داد و تصریح کرد: برنامه اقدام مشترکی تدوین شده تا طی یک ماه آینده، بارهای ریل پسند در بنادر شناسایی شوند تا سهم حمل بار بنادر در پایان برنامه به ۲۵ درصد برسد.
ذاکری با اشاره به عمده درخواست مدیران شرکت های ریلی در زمینه ایراد در تفسیر قانون مالیات بر ارزش افزوده، تاکید کرد: هدف قانون گذار از این موضوع، حمایت از صنعت ریلی بوده که در حال حاضر عکس آن هدف اجرا می شود.
در این نشست تخصصی، اعضای هیات مدیره انجمن صنفی به بیان فرصت ها و تهدیدهای صنعت حمل ونقل ریلی پرداخته و طی آن، راهکارهای پیشنهادی خود برای بهبود حوزه حمل ونقل ریلی کشور را با مدیرعامل راه آهن مطرح کردند.
تبعیض در نرخ گازوئیل یکی از مهمترین چالشهای پیش روی توسعه حملونقل ریلی در ایران است. این مسئله ریشه در سیاستهای یارانهای دولت، زیرساختهای ناکافی و عدم هماهنگی بین دستگاههای مختلف دارد. در این تحلیل، به برخی جوانب تخصصیتر و راهکارهای جامعتری خواهیم پرداخت.
ابعاد اقتصادی و اجتماعی تبعیض در نرخ سوخت:
• کاهش رقابتپذیری حملونقل ریلی: با وجود مزایای متعدد حملونقل ریلی مانند ایمنی بیشتر، ظرفیت حمل بالاتر و آلودگی کمتر، تبعیض در نرخ سوخت باعث شده است که این بخش نتواند با حملونقل جادهای رقابت کند.
• افزایش هزینههای تمام شده کالاها و خدمات: افزایش هزینههای حملونقل جادهای به دلیل مصرف بالای سوخت، در نهایت به افزایش قیمت تمام شده کالاها و خدمات منجر میشود.
• کاهش درآمدهای دولت: یارانه پنهان به سوخت، بار مالی سنگینی بر دوش دولت میگذارد و از منابعی که میتوانست برای توسعه زیرساختها و سایر بخشها استفاده شود، میکاهد.
• اثرات زیست محیطی: حملونقل جادهای به دلیل مصرف بالای سوخت و انتشار آلایندهها، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی است.
راهکارهای جامع و بلندمدت:
• اصلاح نظام یارانهای و قیمتگذاری سوخت:
o حذف تدریجی یارانه پنهان: با حذف تدریجی یارانه پنهان از سوخت، میتوان به ایجاد رقابت برابر بین حملونقل ریلی و جادهای کمک کرد.
o اعمال مالیات بر کربن: اعمال مالیات بر کربن میتواند به کاهش مصرف سوختهای فسیلی و تشویق به استفاده از حملونقل پاکتر کمک کند.
o استفاده از مکانیزمهای بازار: استفاده از مکانیزمهای بازار مانند حراج برای تعیین قیمت سوخت میتواند به توزیع عادلانهتر سوخت کمک کند.
• توسعه زیرساختهای ریلی و نوسازی ناوگان:
o سرمایهگذاری در خطوط ریلی پرسرعت: توسعه خطوط ریلی پرسرعت میتواند به کاهش زمان سفر و افزایش جذابیت حملونقل ریلی برای مسافران و بار کمک کند.
o نوسازی ناوگان ریلی: نوسازی ناوگان ریلی و استفاده از لوکوموتیوهای برقی و دیزلی-الکتریکی میتواند به کاهش مصرف سوخت و افزایش بهرهوری کمک کند.
• تسهیل سرمایهگذاری بخش خصوصی:
o تامین مالی بلندمدت: ارائه تسهیلات مالی بلندمدت با نرخ بهره مناسب به سرمایهگذاران بخش خصوصی
o ضمانت سرمایهگذاری: ارائه ضمانتهای دولتی برای کاهش ریسک سرمایهگذاری در بخش ریلی
o تسهیلات گمرکی: کاهش تعرفههای وارداتی تجهیزات ریلی
• توسعه حملونقل ترکیبی:
o توسعه پایانههای چندوجهی: ایجاد پایانههای چندوجهی برای تسهیل انتقال بار بین انواع مختلف حملونقل
o تسهیل ترخیص کالا در گمرکات: تسریع در فرآیند ترخیص کالا در گمرکات و کاهش هزینههای مربوطه
نقش دولت و بخش خصوصی در توسعه حملونقل ریلی:
• دولت:
o تدوین سیاستهای حمایتی از حملونقل ریلی
o سرمایهگذاری در زیرساختها
o ایجاد محیط رقابتی سالم
o تنظیم مقررات و استانداردها
• بخش خصوصی:
o سرمایهگذاری در ناوگان و تجهیزات
o ارائه خدمات نوآورانه
o مشارکت در برنامهریزی و توسعه شبکه ریلی
چالشها و فرصتها:
• چالشها:
o مقاومت در برابر تغییر
o کمبود نیروی انسانی متخصص
o مسائل زیستمحیطی
o رقابت با سایر بخشهای حملونقل
• فرصتها:
o رشد اقتصادی و افزایش تقاضا برای حملونقل
o توسعه فناوریهای نوین
o حمایتهای بینالمللی از توسعه حملونقل پایدار
نتیجهگیری:
توسعه حملونقل ریلی نیازمند یک رویکرد جامع و بلندمدت است که در آن دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی با هم همکاری کنند. با اتخاذ راهکارهای مناسب و استفاده از فناوریهای نوین، میتوان صنعت ریلی را به یکی از مهمترین و کارآمدترین بخشهای حمل و نقل کشور تبدیل کرد و به اهداف توسعه پایدار دست یافت.