بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

محدودیت سوخت گیری؛ قوز بالای قوز رانندگان کامیون

اجرای زودهنگام طرحی ناقص

محدودیت سوخت گیری؛ قوز بالای قوز رانندگان کامیون
تین نیوز |

دردسرهای رانندگان کامیون تمامی ندارد؛ بومی گرایی و تاخیر در پرداخت کرایه ها کم بود حالا دردسرهای سوخت گیری هم به مشکلاتشان افزوده است. آنها با اجرای همگانی طرح محدودیت سوخت گیری بین جایگاه های سوخت سرگردان شده اند و گاهی با وجود داشتن همه مدارک اجازه نخواهند داشت گازوئیل بزنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، اجرای آزمایشی طرح محدودیت سوخت گیری ماشین های سنگین تمام شد و از اول آبان ماه این طرح شامل همه کامیون ها شده است؛ طرحی که قرار بود در مدت زمان اجرای آزمایشی آسیب شناسی شود و بعد از برطرف کردن آسیب ها به صورت همگانی اجرا شود اما بر اساس آنچه رانندگان ماشین های سنگین می گویند مشکلات طرح برطرف نشده و دردسری جدید در کنار دردسر بومی گرایی برای آنان ایجاد شده است.

حسینعلی ضیایی، راننده کامیون و فعال صنفی اصفهانی مشکلات این طرح را تشریح کرده است:

او می گوید: «بنده چند روز پیش از چادرملوی یزد کامیون را بارگیری کردم و مسیری که باید طی می کردم یزد، مهریز، اشکذر، انار و شهر بابک بود اما متاسفانه در این مسیر حتی یک پمپ برای من آزاد نشد که بتوانم گازوئیل بزنم. در نتیجه مرا تا محدوده سیرجان کشاندند و مجبور شدم آنجا گازوئیل بزنم! از جایی که من بارگیری کردم و در مسیر به ۹ پمپ بنزین مراجعه کردم اما در هیچ کدام از این جایگاه ها سهمیه گازوئیل برای من باز نشد و سامانه اجازه نداد گازوئیل بزنم. این در حالی است که بارنامه موجود و در همان مسیری بودم که تعیین شده بود اما در هیچ جایگاهی به من اجازه سوخت گیری ندادند!»

اجرای زودهنگام طرح ناقص

او با بیان اینکه مشکل دیگر این طرح این است که پیمایش های یک سر خالی حساب نمی شود و برای همین هم ما برای گازوئیل زدن به مشکل برخورده ایم، اضافه می کند: «زیرساخت ها اصلا برای اجرای این طرح آماده نیست. این طرح نباید به این زودی اجرا می شد. در سیستم مسیرهایی برای سوخت گیری انتخاب می شود که در آنجا نه معدنی هست و نه کارخانه ای ولی آنجایی که کارخانه و معدن هست در سیستم اصلا ثبت نیست و اجازه سوخت گیری نمی دهند.»

ضیایی یادآور می شود: «از اول آبان ماه این طرح در حال اجرا است. اجرای آزمایشی آن از مهر ماه بود و برای ماشین های سنگین بالای ۵۰ تن بود اما از اول مهر برای همه ماشین های سنگین و کامیون ها اجرا می شود. این در حالی است که قرار بود با اجرای آزمایشی آن اشکالات پیدا شود و بعد از رفع اشکالات وارد فاز اجرایی نهایی شوند اما نه تنها مشکلات را برطرف نکردند بلکه اجرای طرح را همگانی هم کردند!»

این فعال صنفی اضافه می کند: «اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد ناوگان ما کارت های بالای ۵۰ تن دارند. اول می خواستند این طرح را فقط روی ماشین های طرح ترافیک اجرا کنند اما الان دارند روی همه ماشین های سنگین اجرا می کنند که دردسر برای همه رانندگان ایجاد کرده است.»

 

ضیایی با بیان اینکه ما باید مسیرهای طولانی طی کنیم تا شاید گازوئیل پیدا شود و بتوانیم گازوئیل بزنیم، می گوید: «علاوه بر این مسیرهایی برای سوخت گیری در سامانه تعیین می شود که در مسیر پیمایش نیست؛ مثلا مسیری که برای رانندگان باز می شود تا بتوانند گازوئیل بزنند اصلا ربطی به مسیر اصلی آنان ندارد و کیلومترها باید منحرف شوند و مسیر بیراهه بروند تا بتوانند سوخت گیری کنند.»

او با بیان این مطلب اضافه می کند: «سوالی که باید مسئولان پاسخ دهند این است که آنها که می گویند هدف از اجرای این طرح صرفه جویی در مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق است چرا با تعیین مسیرهای پرت و خارج از محدوده باعث می شوند کامیون ها سوخت بیشتری مصرف کنند؟ این چه مدل صرفه جویی است!»

گازوئیل آزاد به چه کسانی تعلق می گیرد؟

این راننده کامیون با تاکید بر اینکه این طرح مشکلات بسیاری دارد و تا اینجا تنها کاربردی که داشته ایجاد دردسر برای رانندگان بوده است، می گوید: «علاوه بر این هیچ راهی هم بازنگذاشته اند که اگر نتوانستیم سوخت گیری کنیم و مشکلی به وجود آمد بتوان تماس گرفت تا مشکل برطرف شود. اگر در مسیر مشکلی به وجود آید اینطور نیست که راحت بتوانیم گازوئیل آزاد بزنیم و همه پمپ بنزین ها گازوئیل آزاد داشته باشند. مثلا در مسیر اصفهان تا بندرعباس ۴ یا ۵ جایگاه کارت آزاد دارند که آن هم در روز فقط تا ۱۰۰ لیتر اجازه سوخت گیری می دهند. این ۱۰۰ لیتر ۲۰۰ کیلومتر راه هم نمی رود.»

ضیایی می افزاید: «اسمش گازوئیل آزاد است اما اولا همه جایگاه ها کارت آزاد ندارند و پمپ هایی که کارت آزاد دارند هم فقط از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح سهمیه آزاد می دهند و بعد از آن تمام می شود؛ یعنی اگر کسی بعد از ساعت ۱۰ صبح به مشکل برخورد نمی تواند حتی گازوئیل آزاد بزند!»

او اضافه می کند: «علاوه بر اینها همین گازوئیل آزاد در این محدوده زمانی را هم به همه نمی دهند. این گازوئیل به کسانی تعلق می گیرد که مثلا تازه فک پلاک کرده باشند یا کارتشان گم شده باشد و نامه داشته باشند. نهایتا هم به کسانی تعلق می گیرد که سهمیه شان تمام شده باشد. به همین دلیل، اگر شما مشکلی برای کارت سوختتان به وجود آید نمی توانید حتی از کارت آزاد گازوئیل بزنید! من بارها در چنین موقعیتی گرفتار شده ام اما نتوانستم گازوئیل بزنم. به التماس افتادم اما گفتند در سیستم زده شما سهمیه دارید و نمی توایم به شما گازوئیل آزاد دهیم چون برای ما دردسر می شود.»

مگر رانندگان کامیون چقدر می توانند سوخت قاچاق کنند؟

او با تاکید بر اینکه این طرح نمی تواند مشکل قاچاق سوخت را حل کند، می گوید: «مگر رانندگان کامیون و ماشین های سنگین از این طریق چقدر می توانند قاچاق کنند. متاسفانه زورشان به کسانی که قاچاق کلان می کنند نمی رسد و می خواهند سر ما خالی کنند. به گفته یکی از نمایندگان مجلس برای قاچاق لوله کشی شده است.»

او خاطرنشان می کند: «با این طرحی که درست کرده اند باید ۲۴ ساعت گوشی به دست باشیم و دائم سامانه را چک کنیم. از آن طرف می گویند راننده باید حواسش به جاده باشد! مگر با این وضع می شود. گاهی شده در مسیر و در جاده ۱۰ بار وارد سیستم شده ام ببینم جواب می دهد یا نه. اما جواب نمی دهد و نمی توانم پیمایش را ثبت کنم. این مسائل باعث خطر شده و ایمنی را هم پایین آورده است.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد پاسخ

    ببینید : تمام مشکلات ایجاد شده در حوزه سوخت ناوگان جاده ایی به بهای گازوییل برمیگرده ,,, گازوییل یارانه ایی ایران ,, ارزانترین سوخت دیزلی دنیاست !
    اما محدودیت های کشنده ایی در نحوه سوخت گیری و مقدار سهمیه سوخت ناوگان , توسط شرکت پالایش و راهداری و دولت در طی چند سال گذشته ایجاد شده و اکنون فرآیند سوختگیری با تلخی و دردسرهای بی شماری همراه شده .
    هجوم هزاران دستگاه , ناوگان خارجی پلاک شده به جاده ها , با حذف شرط اسقاط توسط همین دولت ,,, ,,, در کنار تولیدات و عرضه ماهانه چندین شرکت کامیون ساز داخلی , در انواع و اقسام با تناژهای مختلف .

    که فشار مضاعفی به منابع پالایشگاه ها وارد کرده و شرکت ملی پالایش , ناتوان از تامین سوخت این همه ناوگان رو به رشد ,, دست به اقداماتی میزنه که نتایج رقت انگیزی به دنبال داره .
    اختصاص سهمیه سوخت ماهانه ,,,,,,, محدودیت دفعات سوختگیری در یک روز ,,,,, محدودیت لیتراژ سوختگیری در یک روز ,,,,, ,,,, طرح معادله سوخت در برابر پیمایش ,,,,,,, ایجاد سامانه سیپاد ,,,, تلاش برای ایجاد سامانه سپهتن که تاکنون ناموفق بوده ,,, ,,, تلاش برای حذف کامل سهمیه پایه ,,,,,,,, پیمایش توام با راستی آزمایی توسط دوربین های جاده ایی ,,,,,,,,, پیمایش بر خط مطابق بارنامه ,,,,,,, و اکنون : سوخت گیری بر خط !!

    یعنی هر از چند مدت یک بار , ما شاهد نوعی دست پخت تازه و پایلوت نشده , از آشپزخانه جادویی شرکت پالایش هستیم که ناوگان جاده ایی و راننده بدبخت رو با مشکلی جدید در زمینه سوخت روبرو میکنه .
    و نکته بسیار حایز اهمیت ماجرا , اینکه در کنار تمامی این طرحهای مهار , قاچاق سوخت , همچنان ادامه داره !

  • راننده پاسخ

    باید مدال رو بدن به اینکه این طرح رو آورده.تو اگه مردی یا دلت بحال این مملکت میسوزه،برو جلو این کله گنده هاش که تانک تانک یا با لوله کشی قاچاق میکنه ،بگیر.بزودی شاهد زمین‌گیر شدن ناوگان جاده ای میشید.