بازدید سایت : ۳۷۷۶۰

طرح سیپاد چه کارکردی در مبارزه با قاچاق سوخت دارد

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران ضمن انتقاد از حجم قابل توجه قاچاق سوخت در ایران، طرح ملی سیپاد را ابزاری مناسب برای کاهش قاچاق سوخت دانست.

طرح سیپاد چه کارکردی در مبارزه با قاچاق سوخت دارد
تین نیوز |

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران ضمن انتقاد از حجم قابل توجه قاچاق سوخت در ایران، طرح ملی سیپاد را ابزاری مناسب برای کاهش قاچاق سوخت دانست.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران پیرامون ضرورت مقابله با قاچاق سوخت و همچنین علل ظهور این چالش اظهار کرد: در حال حاضر قیمت های سوخت در کشور در شرایط کنونی به شکلی فریز شده است. این سیاست، به طور واضح اشتباه است و باعث تشدید ناترازی انرژی در کشور شده است.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران افزود: اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که باید سیاست های مرتبط با قیمت سوخت بازنگری اساسی شوند. در شرایط کنونی کشور نباید از روش های شوک درمانی استفاده کنیم؛ زیرا چنین تغییرات ناگهانی می تواند به مشکلات بیشتر منجر شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد من اصلاح تدریجی قیمت حامل های انرژی است. این اصلاح باید حداقل به تناسب با نرخ تورم رسمی کشور باشد. به عبارت دیگر، قیمت سوخت باید با افزایش هزینه ها و تورم همگام شود تا اثرات منفی آن بر اقتصاد و جامعه به حداقل برسد.

استفاده از سامانه های هوشمند برای کنترل مصرف سوخت

اسعدی همچنین درباره راهکار های لازم برای مقابله با قاچاق سوخت گفت: برای انجام این کار باید راهبرد های سیاستی و نرم افزاری مناسبی به منظور کنترل مصرف سوخت در نظر گرفته شود. یکی از این راهکارها ایجاد سامانه های مناسب برای پایش مصرف سوخت است.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اضافه کرد: در بخش گازوئیل، مثلاً می توان با همکاری دستگاه های مختلفی مانند وزارت راه، وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همین طور وزارت نفت، سامانه هایی ایجاد کرد که مصرف سوخت کامیون ها را بر اساس بارنامه ها و اسناد مربوطه ساماندهی کند.

کارکرد طرح سیپاد جهت کنترل قاچاق سوخت

وی با اشاره به نقش طرح سیپاد در مقابله با قاچاق سوخت گفت:  این سامانه که برای پایش خودروهای سنگین درون شهری طراحی شده، می تواند در بحث قاچاق سوخت و کنترل مصرف به طورجدی مؤثر باشد. با اعمال محدودیت ها و تخصیص سوخت بر اساس مسیرهای مشخص و نیاز ناوگان، می توان از سوءاستفاده ها جلوگیری کرد.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در پایان خاطرنشان کرد: بهترین راهکار این است که قیمت سوخت داخلی و خارجی را به تدریج اصلاح کنیم و اختلافات قیمت را کاهش دهیم. اما ازآنجاکه کشور ظرفیت اجرای چنین سیاستی را در حال حاضر ندارد، باید از سیاست های نرم افزاری و سامانه هایی نظیر سیپاد بهره ببریم. این اقدامات می تواند سوءاستفاده ها را به حداقل برساند و مصرف سوخت را به شکلی معقول تر و کارآمدتر ساماندهی کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.