افزایش ۱۵ درصدی نرخهای حمل بار در برخی استانها / شرکتها سلیقهای عمل میکنند
تین نیوز | در حالی که به نظر میرسید با افزایش 70 درصدی نرخ گازوئیل، کرایه حمل کالا در سیستم حمل و نقل جادهای که بیشترین مصرف سوخت را در بخش حمل و نقل دارد، افزایش یابد، اما شنیدهها حاکی از آن است که در برخی استانها افزایش 15 درصدی قیمت در بارنامه اعمال شده و در اغلب استانها اعمال نمیشود.
پس از افزایش قیمت سوخت در گام دوم هدفمندسازی یارانهها، ظاهراً نرخ کرایه حمل در ناوگان کامیونی بین شهری 15 درصد افزایش یافته است؛ این افزایش قیمت به دلیل رشد 70 درصدی قیمت گازوئیل از لیتری 150 تومان به لیتری 250 تومان اعمال میشود.
شنیدهها حاکی از آن است که در برخی از استانها این افزایش قیمت 15 درصدی حمل بار از سوی شرکتهای حمل کالا برای رانندگان اعمال میشود و در اغلب استانها اعمال نمیشود.
یکی از فعالان حمل و نقل جادهای در اینباره گفت: در اغلب استانهای کشور شرکتهای حمل بار افزایش قیمت را قبول ندارند و اعمال نمیکنند اما در برخی از استانها شرکتهای به رانندگان میگویند: می دانیم باید 15 درصد در نرخ بارنامهها افزایش قیمت داشته باشیم ولی فعلاً باید بار را بدون افزایش قیمت جابهجا کنید.
وی بیان کرد: تنها در استان هرمزگان و بندرعباس ظاهراً این افزایش قیمت 15 درصدی در بارنامهها اعمال میشود و آن هم دلیل خاص خود را دارد.
وی توضیح داد: به دلیل رطوبت بالای هوا در فصل جاری در بندرعباس، اغلب کامیونداران ترجیح میدهند کالاهای دیگر استانها را جابهجا کنند؛ البته اغلب رانندگان مسیر بندرعباس هم در این فصل به دلیل وجود زیاد تقاضای حمل «ترهبار»، ترجیح میدهند در خطوطی نظیر جیرفت-شلمچه و مهران ترهبار جابهجا کنند تا اینکه در پایانههای بار بندرعباس در این هوای گرم و مرطوب معطل بمانند.
وی بیان کرد: در این راستا شرکتهای بار در بندرعباس برای جذب کامیونداران اعلام کردهاند که 15 درصد در بارنامهها افزایش قیمت اعمال میکنند.
این در حالی است که اتحادیهها و انجمنهای حمل و نقل کامیونی بار نیز افزایش قیمت حمل بار پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها را به هفتهای آینده و پس از بررسیهای کارشناسی منوط کردهاند.
بنابراین گزارش شنیدهها حکایت از این دارد که به دلیل افزایش قیمت گازوئیل، سهمیه ناچیز سوخت کامیونداران و عدم افزایش کرایه حمل، در یکی دو استان کشور، کامیونها دست به اعتصاب زده و از حمل بار خودداری کردهاند.
برخی دستاندرکاران امر تولید نیز ضمن گلایه از شرایط کنونی و عدم وجود یک رویه واحد در تعیین میزان افزایش کرایه حمل بار و مشکلاتی که در این زمینه ایجاد شده است، احتمال دادند که در روزهای آینده کارخانجات تولیدی به دلیل کمبود مواد اولیه با مشکل در فرایند تولید مواجه شوند.
به نظر میرسد بهتر است سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و اتحادیههای حمل و نقل بار و انجمنهای کامیونداران، هر چه سریعتر تصمیمات کارشناسی درباره قیمت حمل بار را اتخاذ کرده و ابلاغ کنند، اگر چه قطعاً باید این پیشبینیها و جلسات کارشناسی تا قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها انجام و قیمتهای نهایی تعیین میشد.