ابداع روش جدید گوگردزدایی از سوخت خودروها به همت محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر
قاسم بختیاری محقق طرح حذف ترکیبات گوگردی از سوخت خودروها به روش جذب درباره این طرح تحقیقاتی مشترک گفت: ترکیبات گوگردی از ترکیبات سمی و مزاحم در سوخت خودروها هستند و معضل اصلی آلودگی هوای کلانشهرهای ما به شمار می آیند و از سال 2009 نیز صنایع مختلف ملزم به اجرای استاندارد یورو 5 و کاهش گوگرد سوخت خودروها شده اند.
دانشجوی دکتری شیمی کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: روش های موجود قادرند میزان گوگرد را در سوخت خودروها به حدود 400 تا 500 ppm برسانند و تعداد محدودی از پالایشگاه های کشور از روش های جدید استفاده می کنند که میزان گوگرد را به کمتر از 10 ppm کاهش می دهد که این روش ها بسیار گران هستند از همین رو صنایع از آنها استقبال نمی کنند.
به گفته وی، در روش های گوگرد زدایی در صنایع و پالایشگاه های موجود، گوگرد زدایی هیدروژنی (HDS) که روشی کاتالیستی است، متعارف ترین روش محسوب می شود.
قاسم بختیاری خاطرنشان کرد: این روش در دما و فشار بالا انجام می گیرد به همین دلیل هزینه سنگینی برای صنایع ایجاد می کند و علاوه بر این، در پایان فرآیند هنوز برخی ترکیبات گوگردی در محصول باقی می مانند و برای حذف این ترکیبات لازم است از روش های دیگری استفاده شود که متداول این روش ها، گوگرد زدایی هیدروژنی عمیق (UDHDS) است.
وی تصریح کرد: از آنجا که گوگرد زدایی هیدروژنی عمیق (UDHDS) در دما و فشار بسیار بالا و کاتالیستهای گران قیمت میسر می شود بنابراین استفاده از روشی که شرایط عملیاتی بهتر و کم هزینه تر داشته باشد بسیار مورد توجه صنایع است.
این محقق جوان از روش جذب به عنوان یکی از روش های جدید و مورد توجه محققان طی سالهای اخیر در فرآیند گوگردزدایی نام برد و توضیح داد: در روش جذب، فرآیند گوگردزدایی در دما و فشار نزدیک به محیط صورت می گیرد بنابراین اجرای آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و هزینه اضافی به صنایع تحمیل نمی کند.
وی درباره طرح تحقیقاتی حذف ترکیبات گوگردی از سوخت خودروها به روش جذب توضیح داد: در این طرح که مدت دو سال به طول انجامید تلاش کردیم یک جاذب مناسب جهت فرآیند جذب که به صورت مکمل یک فرآیند دیگر گوگرد زدایی و یا یک فرآیند مستقل گوگرد زدایی است، سنتز و بهینه سازی کنیم و سپس پارامترهای عملیاتی بهینه را جهت تستهای عملیاتی و بکارگیری آن جاذب در صنعت شناسایی کنیم.
بختیاری یادآور شد: در این طرح لازم بود با بکارگیری خوراک واقعی در فرآیندی پیوسته، شرایط یک فرآیند صنعتی برای جاذب حاصل شود و بازده و عملکرد آن در صنعت کاملا به اثبات برسد.
به گفته وی، استفاده از این روش هم به صورت مستقل در پالایشگاه ها و سوخت خودروها و هم به صورت مکمل در فرآیندهای پالایشگاه ها (تولید محصولات پالایشگاهی) کاربرد دارد.
نتایج این طرح تحقیقاتی در مجله علمی بین المللی international journal of environmental and science and technology و توسط انتشارات اشپرینگر به چاپ رسیده است.