بازدید سایت : ۶۹۳۳۳
آقایی خبر داد؛

جزییات سهم ایران و هند از درآمد‌های بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا کنون شرکت داخلی به صورت مکتوب متقاضی اپراتوری بندر شهید بهشتی نبود، گفت: در تمام درآمد‌های حاصل از واردات و صادرات، ترانزیت کالا در بندر شهید بهشتی سهم ایران از هندی‌ها بیشتر است البته به غیر از بخش ترانشیب که در پایان قرارداد سهم ایران افزایش می‌یابد.

جزییات سهم ایران و هند از درآمد‌های بندر چابهار
تین نیوز |

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا کنون شرکت داخلی به صورت مکتوب متقاضی اپراتوری بندر شهید بهشتی نبود، گفت: در تمام درآمد‌های حاصل از واردات و صادرات، ترانزیت کالا در بندر شهید بهشتی سهم ایران از هندی‌ها بیشتر است البته به غیر از بخش ترانشیب که در پایان قرارداد سهم ایران افزایش می‌یابد.

به گزارش ایلنا؛ بهروز آقایی درباره واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به سرمایه گذاران هندی، اظهار داشت: از آنجایی که با سرمایه گذاران هندی قرارداد BOT منعقد کرده ایم و هند مسئولیت تامین تجهیزات این بندر است، طبیعی است که اولویت ما برای واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی هندی‌ها باشند.

وی ادامه داد: اگر هندی‌ها تمایلی به اپراتوری این بندر نداشته باشند برای جذب شرکت‌های داخلی هیچ محدودیتی نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال ایلنا که آیا در حال حاضر در کنار گزینه سرمایه گذاران هندی، متقاضی داخلی هم برای اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار وجود دارد، گفت: تقاضای قابل توجهی وجود دارد به این معنا که تاکنون شرکتی از داخل کشور به صورت مکتوب تقاضای اپراتوری این بندر را نکرده است.

وی افزود: به هر حال اولویت ما اپراتوری هندی‌ها به دلیل شکل قراردادمان با ین سرمایه گذاران در این پروژه است. به دنبال این هستیم که سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار تداوم داشته باشد.

آقایی همچنین درباره درآمد سالانه هندی از فعالیت در بندر شهید بهشتی در مدت 10 سال مورد قرارداد، اظهار داشت: طبق قرارداد از هر میزان کالایی که وارد این بندر کند، سهمی از ترانزیت و ترانشیپ آن متعلق به ایران و بخشی هم برای هندی‌ها خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: سهم ایران از درآمد‌های صادرات و واردات 60 درصد است. در بخش ترانزیت هم همین نسبت وجود دارد یعنی ایران سهم 60 درصدی و هند سهم 40 درصدی خواهد داشت؛ که البته در 5 سال دوم قرارداد سهم 60 درصدی ایران افزایش پیدا می‌کند.

آقایی با اشاره به سهم ایران و هند در بخش درآمد‌های حاصل از ترانشیپ کالا گفت: در بخش ترانشیپ سهم ایران 40 درصد و سهم هندی‌ها از درآمد‌های این حوزه 60 درصد است که البته در 5 درصد دوم قرارداد سهم ایران در این بخش هم افزایش می‌یابد.

به گزارش ایلنا، یکشنبه گذشته فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار ملقب به دروازه ملل با حضور رییس جمهوری و سایر مقامات ملی و منطقه‌ای به افتتاح رسید. در حال حاضر ظرفیت این بندر در فاز اول ۸.۵ میلیون تن است که پس از اجرای طرح توسعه، ظرفیت این بندر به 85 میلیون تن ارتقا پیدا می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایلنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.