پیشرفت فیزیکی راه آهن چابهار زاهدان به ۶۳ درصد رسید
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی از رشد پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی چابهار به زاهدان از ۴۰ درصد به ۶۳ درصد خبر داد و گفت: در بخش جاده ای نیز مقدار ۷۷۹۸ کیلومتر از پروژههای آماده آسفالت این وزارتخانه به بهره برداری رسیده است.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی از رشد پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی چابهار به زاهدان از ۴۰ درصد به ۶۳ درصد خبر داد و گفت: در بخش جاده ای نیز مقدار ۷۷۹۸ کیلومتر از پروژه های آماده آسفالت این وزارتخانه به بهره برداری رسیده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت استفاده از ظرفیت منابع مالی صندوق توسعه ملی برای احداث و تکمیل پروژه های زیرساخت وزارت راه و شهرسازی گفت:با عنایت به اهمیت فوق العاده و لزوم تکمیل پروژه ریلی چابهار به زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر به واسطه نقش راهبردی آن در توسعه شرق و ایجاد ظرفیت های ترانزیتی توسعه ای فوق العاده برای کشور، با حمایت و عنایت ویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مجوز تأمین منابع مالی از محل تسهیلات مالی صندوق توسعه ملی به میزان ۳۰۰ میلیون یورو برای احداث پروژه مذکور صادر شد که تزریق مبلغ یادشده به پروژه موجب رشد پیشرفت فیزیکی از ۴۰ درصد به حدود ۶۳ درصد شده است.
افتتاح خط اصلی زاهدان-خاش
همچنین محدوده زاهدان – خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر خط اصلی (۱۸۰ کیلومتر با احتساب خطوط ایستگاهی) نیز در آبان ماه سال گذشته افتتاح و موجب خوشحالی مردم سیستان و بلوچستان شد.
غفاری تشریح کرد: این معاونت به منظور بررسی پیشرفت و رفع موانع جهت تسریع ادامه فرایند کار، جلسات مستمر پایش پیشبرد طرح راه آهن چابهار – زاهدان را با حضور با حضور نمایندگان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مشاورین طرح هگزا در طی سالیان اخیر برگزار و طی جلسات برگزار شده تلاش کرده است تا با بررسی به هنگام آسیب های پیش روی طرح، نسبت به ارائه راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از چالش ها اقدام کند.
وصول و واریز بخش سوم تسهیلات اعطایی
وی تأکید کرد: فرایند تزریق ۵۰ میلیون یورو قسط آخر تسهیلات فوق به علت پایان مهلت دو ساله استفاده از این تسهیلات و نیاز به تصویب در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و اخذ موافقت مقام معظم رهبری به تأخیر افتاد که این موضوع موجب عقب ماندگی از برنامه زمانبندی شد که با پیگیری شبانه روزی صورت گرفته در رده های مختلف مدیریتی و کارشناسی در خصوص واریز باقیمانده بخش سوم تسهیلات اعطایی و پیرو انجام مکاتبات انجام شده با مراجع ذیربط در نهایت معادل ریالی اعتبار فوق نیز وصول شد و به حساب های مورد نظر واریز شد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین به منظور تسریع در اجرایی شدن احداث راه آهن چابهار زاهدان مشهد شامل طرح راه آهن چابهار – زاهدان و زاهدان – بیرجند – یونسی، بسته اجرایی تکمیل کریدور راهبردی ریلی شمال – جنوب در شرق کشور و سناریوهای پیشنهادی تامین مالی آن در دستور کار این معاونت قرار دارد.
اعطای تسهیلات مانایی و عملکرد ۷۰درصدی پروژه های آماده آسفالت
شایان ذکر است با عنایت به مصوبه اخیر هیئت امنای صندوق توسعه ملی در سال جاری در خصوص تامین مالی طرح ها و پروژه های متقاضیان بخش خصوصی در بخش های مختلف در قالب اعطای تسهیلات مانایی (تسهیلات مانایی تسهیلات ریالی متصل به ارز است که محاسبات آن ارزی و مبادلات ریالی (معادل نرخ ارز ETS) انجام می شود و بازپرداخت آن می تواند هم به صورت ریالی (معادل نرخ ارزETS و هم به صورت ارزی) صورت پذیرد، این معاونت ارائه سایر پروژه های اولویت دار از سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت متبوع به مجموعه صندوق توسعه ملی را در دستور کار خود دارد.
وی با اشاره به تأمین اعتبار بخش جاده ای نیز آخرین وضعیت اقدامات قیر سال جاری را تشریح کرد و گفت: توزیع سهمیه قیر سال ۱۴۰۱ معادل مبلغ ۹.۱۲۰ میلیارد تومان بین دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی با سهم ۴۸% به منظور آسفالت راه های فرعی و روستایی و آسفالت شبکه راه های اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح های مسکن مهر و طرح های مسکن ملی انجام شد که با اختصاص سهمیه مذکور و توزیع آن مقدار۷۷۹۸ کیلومتر از پروژه های آماده آسفالت این وزارتخانه به بهره برداری رسیده و عملکرد ۷۰ درصدی داشته است.
استفاده حداکثری از ظرفیت منابع غیر دولتی
همچنین به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت منابع غیر دولتی برای تکمیل طرح های تملک دارایی سرمایه ای و با عنایت به بند ج تبصره (۴) قانون بودجه سال جاری پیشنهاد شد کارگروه ویژه تأمین مالی پروژه های اولویت دار وزارت راه و شهرسازی از محل بازار سرمایه تشکیل شود که بر اساس مصوبات این کارگروه پروژه های شاخه شمالی آزادراه پردیس و آزادراه قائم شهر- ساری به عنوان پروژه های پایلوت انتخاب شدند.
به گفته غفاری متعاقباً گزارش هزینه- درآمد شاخه شمالی آزادراه پردیس هراز تهیه و قرارداد مشاور تامین مالی برای انعقاد به دستگاه مجری طرح ارائه شد.
گفتنی است شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن نیز پیش نویس قرارداد مشاوره تأمین مالی پروژه های آزادراه پردیس- هراز و قائمشهر- ساری را به همراه شرایط تأسیس شرکت سهامی عام پروژه به این معاونت ارائه کرده است که برای انعقاد به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ارائه شده است.