چشم انتظاری ۵۰ ساله برای بازگشایی ۳۰ کیلومتر راه کاجو - قصرقند ادامه دارد
۷۰۰ میلیارد ریال برای بازگشایی راه صعب العبور و کوهستانی کاجو - قصرقند تخصیص یافت.

نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیک شهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ۵۰ سال چشم انتظاری برای بازگشایی ۳۰ کیلومتر راه کاجو - قصرقند همچنان ادامه دارد، گفت: ۷۰۰ میلیارد ریال برای بازگشایی راه صعب العبور و کوهستانی کاجو - قصرقند تخصیص یافت. امیدواریم با تخصیص کامل اعتبارات، این مسیر بعد از ۵۰ سال انتظار مردم به صورت کامل بازگشایی و همراه با ساخت پل و ابنیه فنی، آسفالت و افتتاح شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمد انور بجارزهی اظهار کرد: ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ میلیارد تومان از منابع توسعه روستایی به جاده کاجو - قصرقند اختصاص داده شد.
وی با اشاره به دیدارها با وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور و همچنین دیدار اخیر با خانقایی معاون زیرساخت راه های روستایی سازمان راهداری کشور و پیگیری های شورای اسلامی بخش مرکزی قصرقند، خاطرنشان کرد: وزارت راه وعده داده که در سال ۱۴۰۴ برنامه ای ویژه برای این مسیر اجرا خواهد شد و کار بازگشایی آن به سرعت انجام می شود.
نماینده چابهار در ادامه گفت: بیش از ۱۲ هزار نفر اهالی کاجو در ۲۶ روستا چشم انتظار بازگشایی ۳۰ کیلومتر و آسفالت آن همراه با پل و ابنیه فنی هستند و چنانچه این جاده تکمیل شود، قصرقند به بخش کیشکور سرباز و همچنین از طریق بخش آهوران به ایرانشهر متصل می شود.
وی افزود: همچنین ۷۶ روستا با ۲۲ هزار نفر از اهالی بخش تلنگ به مرکز قصرقند راه ارتباطی ندارند و برای انجام کارهای اداری باید سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر را با حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر دور بزنند تا به قصرقند برسند.
بجارزهی با تاکید بر آسفالت ۲ هزار کیلومتر راه خاکی ۶ شهرستان حوزه انتخابیه چابهار و ساخت ۲۱ هزار پل، ابنیه فنی و آب نما، گفت: متاسفانه در حوزه راه بیشترین مشکلات را داریم و سالانه شاهد کشته شدن هزاران نفر در تصادفات جاده ای هستیم.
نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیک شهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس، بیان کرد: بارندگی و طغیان رودخانه کاجو علاوه بر بستن مسیر قصرقند - تلنگ - کاجو، راه ارتباطی ۴۲ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت، بگ و هزاره ای تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع می کند و مردم برای تردد، از ماشین آلات سنگین نظیر مانند لودر استفاده می کنند و تنها راه، تکمیل پل بر روی رودخانه است.
بجارزهی ادامه داد: برای برون رفت از مشکلات، باید در بازگشایی و ساخت راه دسترسی و آسفالت راه روستاهای بالادست کاجو (بخش مرکزی) با جمعیتی بیش از هفت هزار نفر تسریع و همچنین ساخت پل بر روی رودخانه کاجو در محدوده روستای حمیری، روستای جنگل و چندین جای دیگر مسیر رودخانه کاجو تا روستای میرچ و پتهک و ادامه آن تا روستای گو و متسنگ ساخته شود.
نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیک شهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس، با اشاره به این که با بارندگی ها و طغیان رودخانه های فصلی جنوب سیستان و بلوچستان، راه های ارتباطی قطع و دسترسی روستاییان سخت می شود، افزود: به همین سبب ضروری است برای تکمیل پروژه راه و زیرساخت های تلفن، اینترنت و امکانات بهداشتی ودرمانی آن، چاره اندیشی اساسی شود.
وی ادامه داد: روستاهای محدوده رودخانه کاجو از نزدیکی سد زیردان تا هزارهای، حمیری، عزیزآباد، منطقه کوشاتها، شادیگور، جنگل و تا دهیرک و پتهک، راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آن ها از بستر رودخانه می گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب، این جاده نیز بسته می شود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکان پذیر است.
بجارزهی گفت: شهرستان قصرقند ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد و راه اکثر روستاهای آن در محدوده کاجو، در مسیر رودخانه است و در پایین دست چندوکان و محدوده حمیری، مردم در زمان بارندگی به دلیل نبود پل بر روی رودخانه کاجو، در پشت سیل می مانند.
وی ادامه داد: همچنین راه ارتباطی ۱۰ روستای بخش ساربوک از دپ تا عزیزآباد و ۲۶ روستا از شادیگور تا پتهک و گو متسنگ حوزه کاجو تا فروکش کردن آب همچنان بسته می شود.
بجارزهی با اشاره به این که در سال ۱۳۹۴ مطالعات احداث پل از روستای حمیری به محور اصلی نیک شهر - قصرقند انجام شده و پیشرفت های خوبی نیز دارد، اظهار امیدواری کرد: با توجه به سفر اخیر وزیر راه و رئیس جمهور به این منطقه، شاهد تکمیل و افتتاح هرچه سریع تر پل حمیری باشیم.