◄ توقف اجرای مصوبه جنجالی هیئت مدیره ایران ایر/ حقوق خلبان هما فعلا اضافه نمی شود
در پی انتشار خبر مصوبه افزایش حقوق خلبانان هما، این مصوبه موقتا متوقف شد اگرچه نمی توان امیدوار بود که ادامه پیگیری و اجرای آن لغو شده باشد.
در پی انتشار خبر مصوبه افزایش حقوق خلبانان هما، اجرای این مصوبه موقتا متوقف شد اگرچه نمی توان امیدوار بود که ادامه پیگیری و اجرای آن لغو شده باشد.
به گزارش تین نیوز، جمعی از کارکنان هما با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما تاکید کردند: باوجود توقف اجرای این مصوبه اما سوال اینجاست این مصوبه هیئت مدیره هما بر اساس کدام آیین نامه، اساسنامه و دستور العمل و قانون ابلاغ شده بود؟
کارکنان شرکت ایران ایر عنوان کردند: بسیاری از ابلاغیه های سال های اخیر توسط شرکت ایران ایر براساس مفاد قانون خدمات مدیریت کشوری بوده و به نظر می رسد هر فصلی که منافع شرکت را تامین کرده اجرایی شده و فصول مرتبط با حقوق کارکنان مورد توجه قرار نگرفته است.
آنان افزودند: به عنوان مثال می توان به میزان مرخصی ذخیره کارکنان اشاره کرد که مطابق با قانون خدمات کشوری ۱۵ روز در سال است.این دستور العمل طی دو سال اخیر ابلاغ و اجرایی شده است هر چند که اجرای این قانون هم در هما مورد مناقشه است و از زمان مدیرعامل کاپیتان زنگنه تاکنون به ویژه در بین مهندسان تعمیرات و خلبانان به دلیل عدم شناسایی تخصص، مدارک خاص، ساعت های پرواز و شرایط ویژه این دو شغل حساس که ارتباط مستقیم با ایمنی پروازها دارند، اجرا شدن این قانون به محاق رفته است.
به گفته آنان، طی تمام این سال ها هر گونه افزایش حقوقی که مبتنی بر این قانون بوده در شرکت هما اجرا نشده و مهمترین آن افزایش ۵۰ درصدی در اواخر دولت دوازدهم است و این امر نشان می دهد شرکت ایران ایر جاهایی که به نفعش است از قانون خدمات کشوری تبعیت کرده و جاهایی که به نفعش نیست از آیین نامه های قبلی هما پیروی می کند.
کارکنان شرکت ایران ایر از مسئولان درخواست کردند نسبت به بازنگری و شفاف سازی روند اجرای قوانین و شروع اصلاح ساختاری در هما مبادرت نمایند.
به گفته آنان، با توجه به تحریم پروازهای اروپایی هما در ماه های آینده که موجب کاهش محسوس درآمدهای این شرکت می شود و از آنجایی که ایران ایر یک شرکت دولتی درآمد هزینه ای است به نظر می رسد وقت آن رسیده که اصلاح ساختاری برای افزایش بهروه وری، کاهش هزینه ها و سازمان دهی در شرکت ایران ایر آغاز گردد. بدین صورت که تمامی کارکنان مشمول بازنشستگی در هر مقام و شغل و تخصص که هیچ مستمسکی قانونی برای ادامه کار آنها نیست به مقام شامخ بازنشستگی نایل شده تا از تعداد کارکنان کاسته شود و در ادامه با توجه به تعداد ناوگان فعال پیش بینی های لازم برای اصلاح روند ساختاری به صورت کارشناسی و با توجه به صرفه و صلاح متخصصان و هما آغاز گردد.
با تشکر از رسانه وزین تین نیوز در درج اخبار موثق در حیطه صنعت هوانوردی کشور باید بعرض رسانده شود این تضاد قوانین مرتبط رگدر شرکت هما پاشنه آشیل سرپرست جدید خواهد بود.
امیدواریم جناب خانلری بدرستی و شناخت تخصصی از "هما" اقدامات موثری داشته باشند!
واقعا دور از انصاف هست خلبانان با مدرک تحصیلی خیلی پایینتر از کارکنان تعمیر نگهداری هواپیما و یا کارکنان قسمتهای دیگر با مدارک آکادمیک حداقل کارشناسی
مضاف بر این خلبانان فقط مار پرواز فقط هواپیمای خود هما را انجام میدهند. ولی کارکنان قسمتهای مهندسی خط مقدم مبارزه با تحریمها هستند و مازاد بر کار شرکت کار سایر ایرلاین های داخلی و بعضاً خارجی را انجام میدهند
همینطور کارکنان خدمات رمپ کترینگ خدمات فرودگاهی فروش بار و....
شرکت ایران ایر (هما) در حال حاضر در یک بحران مدیریتی پیچیده قرار دارد که در آن منافع و خواستههای برخی گروهها، به ویژه خلبانان، در تضاد با منافع کلی شرکت و دیگر کارکنان است. اگرچه خلبانان از حقوق پایین خود شکایت دارند، اما افزایش حقوق آنها در تضاد با سیاستهای مالی و منابع محدود شرکت است. این وضعیت نشاندهنده سوءمدیریت است که باعث ایجاد نارضایتی در بین سایر کارکنان، به ویژه مهندسان و تعمیرات، شده است. در واقع، درخواستهای خلبانها همراه با تناقضات مدیریتی در تخصیص منابع، در نهایت منافع کلی ایران ایر را تهدید میکند.
.
با توجه به متوقف شدن مصوبه افزایش حقوق خلبانان و نارضایتی کارکنان دیگر بخشها، به نظر میرسد که مدیریت فعلی نمیتواند تصمیمات منصفانهای بگیرد که منافع کل سازمان را تأمین کند. در صورتی که این رویکرد ادامه پیدا کند، ایران ایر ممکن است با بحرانهای بیشتری در زمینه مدیریت منابع، کاهش بهرهوری و کیفیت خدمات مواجه شود.
بنابراین ایران ایر به یک اصلاحات ساختاری و مدیریتی جامع نیاز دارد که توجه به نیازهای تمامی بخشها را بهطور عادلانه در اولویت قرار دهد تا از افت عملکرد و منابع انسانی با تجربه جلوگیری کند.
مدیرعامل جدید ایران ایر باید ابتدا اصلاحات اساسی در ساختار مدیریتی و تخصیص منابع انسانی انجام دهد تا مشکلات موجود در بخشهای مختلف شرکت حل شود. مهمترین اقدامات شامل:
تخصیص عادلانه منابع مالی: باید توجه ویژهای به بخشهای فنی و مهندسی صورت گیرد که نقش حیاتی در عملکرد شرکت دارند.
شفافسازی سیاستها: در خصوص افزایش حقوق و بهرهبرداری از مزایا، باید به شفافیت بیشتری برسد تا اعتماد کارکنان احیا شود.
ارتقای انگیزه و رضایت کارکنان: برقراری تعادل در پرداختها و رسیدگی به درخواستهای قانونی کارکنان برای جلوگیری از نارضایتیها ضروری است.
اصلاحات ساختاری: کاهش هزینهها، بهبود بهرهوری، و بازسازی ساختار مدیریتی برای ارتقاء کارایی