بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ اخبار آسمان ایران در هفته گذشته / پرواز گردشگری بویینگ ایران ایر، تا بازنگری قراردادهای هوایی شرکت‌های خارجی

◄ اخبار آسمان ایران در هفته گذشته / پرواز گردشگری بویینگ ایران ایر، تا بازنگری قراردادهای هوایی شرکت‌های خارجی

تین نیوز | ثبت لحظات یک پرواز گردشگری با بوئینگ 747، داستان ناتمام یک بدهی میلیاردی در صنعت هوایی، وجود 16 رادار در کشور برای کنترل راه‌های هوایی، نهمین فرودگاه بین‌المللی ایران مشخص شد و بازنگری قراردادهای هوایی شرکت‌های خارجی، برخی از مهم ترین عناوین خبری ایران در هفته گذشته در حوزه حمل و نقل هوایی بود.

در پرواز گردشگری بوئینگ 747، تعدادی از علاقه مندان این هواپیما از کشورهای آلمان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا حضور دارند تا تجربه پرواز ویژه ای را در دفتر خاطرات خود ثبت نمایند.

هواپیمای بوئینگ 747 در حال حاضر برای پرواز در مسیر ایران - پکن و تهران - کوالالامپور با زمان پروازی 7 الی 8 ساعت مورد استفاده قرار می گیرد.

در اوایل سال جاری تعدادی از علاقمندان به این پرنده آهنین تقاضا داشتند با آن پروازی بر فراز اروپا داشه باشند که با برنامه ریزی به عمل آمده مقرر گردید پرواز بر فراز ایران انجام شود.

در این پرواز که شامل 299 مسافر است، تعدادی از علاقه مندان این هواپیما از کشورهای آلمان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا حضور دارند تا تجربه پرواز با این هواپیما را در دفتر خاطرات خود ثبت نمایند.

پرواز بوئینگ 747 ادامه دارد

مدیرعامل ایران ایر با اشاره به اینکه پرواز بوئینگ 747 ادامه دارد، گفت: پرواز گردشگری بوئینگ 747 آخرین پرواز این مدل از هواپیما نیست.

فرهاد پرورش در حاشیه مراسم پرواز گردشگری بوئینگ 747 گفت: این پرواز بر اساس درخواست یک شرکت آلمانی که قبلا با آنها کار کرده بودیم، انجام شد.

وی افزود: به غیر از این هواپیما، هواپیماهای 747 دیگری هم در جهان وجود دارد ولی این هواپیما سفارش مخصوص ایران ایر در گذشته است.

وی ادامه داد: تعداد کمی از این نوع هواپیما در دنیا وجود دارد که چند فروند از آن در دیگر کشورها برای جابجایی مقامات استفاده می شود اما به طور اختصاصی در بخش مسافری از آن استفاده می کنیم.

داستان ناتمام یک بدهی میلیاردی در صنعت هوایی
میزان بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه های کشور به رقم 470 میلیارد تومان رسیده است.

چندی پیش مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور از پایان فرصت ایرلاین ها برای پرداخت بدهی هایشان خبر داده بود، این در حالی است که به گفته احمد مومنی‌ رخ، عضو هیات مدیره این شرکت، تاکنون میزان بدهی ایرلاین ها به رقم 470 میلیارد تومان رسیده است.

بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه های کشور، به تفاوت در نرخ محاسبه ارز باز می گردد. شرکت‌های هواپیمایی عوارض فرودگاهی خود را با دلار می‌پردازند و نرخ محاسبه ارز تا سال گذشته 1226 تومان بود اما پس از تصویب هیات دولت به 2500 تومان رسید. این تفاوت در نرخ محاسبه ارز، اختلاف نظری بین ایرلاین های داخلی و شرکت فرودگاه ها درباره میزان بدهی ها به وجود آورد.

وجود 16 رادار در کشور برای کنترل راه‌های هوایی
عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه های کشور گفت: 16 دستگاه رادار اطلاعات هواپیما را روی صفحه نمایشگر مرکز کنترل نشان می دهند و کنترل راه های هوایی ایران را بر عهده دارند.

احمد مومنی‌ رخ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ۳۰ سال گذشته، شرکت فرودگاه‌های کشور تحت عنوان شرکت مادرتخصصی فرودگاه‌های کشور در بخش خدمات هوایی، مسافربری فعالیت می‌کند، گفت: وظیفه شرکت‌های هواپیمایی جابجایی مسافر و بار در سراسر کشور است.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی پروازهای شرکت های هواپیمایی به شرکت فرودگاه ها داده و وارد سیستم اطلاعات پروازی ما می شود گفت: در هر کشوری یک مرکز کنترل پروازی وجود دارد که مسوولیت آن مدیریت، نظارت و کنترل کلیه پروازهای داخلی و بین المللی است.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها افزود: این مرکز با استفاده از تجهیزات ارتباطی و مرتبط با فرودگاه های کشور ارتباط کلامی با تمام خلبان ها برقرار می کند.

نهمین فرودگاه بین‌المللی ایران مشخص شد
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور از اضافه شدن فرودگاه یزد به جمع فرودگاه‌های بین‌المللی ایران نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر 9 فرودگاه بین‌المللی در ایران فعال است که در کنار 25 فرودگاه مرز هوایی که پروازهای حج را انجام می‌دهد و 20 فرودگاه داخلی زیرساخت اصلی هوایی ایران را تشکیل می‌دهد.

ابراهیم شوشتری در نشست تخصصی معرفی وظایف و مسئولیت‌های شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: به این جمع باید 9 فرودگاه وزارت نفت و چهار فرودگاه مناطق آزاد را اضافه کرد.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: البته ساخت 4فرودگاه جدید در سقز، شهید مدرس در خراسان و دو فرودگاه در گناباد و بروجرد نیز با همکاری دولت در حال ساخت یا مطالعه است.

پروازهای عبوری از آسمان ایران تثبیت می‌شوند
از تابستان امسال با توجه به بالا گرفتن برخی ناامنی‌ها در منطقه آسمان ایران با عنوان امن‌ترین فضای جایگزین به روی بسیاری از شرکت‌های خارجی باز شد؛ حالا که احتمال کاهش یافتن این ناآرامی‌ها بالا رفته است، ایران به دنبال تثبیت آمار بالای پروازهای عبوری است.

در حالی که تا سال‌های گذشته با وجود جایگاه جغرافیایی منحصربه فرد ایران در منطقه همچنان بسیاری از مسیرهای هوایی موجود در حریم هوایی کشور از بار ترافیکی محدودی برخوردار بودند، تعداد هواپیماهای عبوری از این مسیرها پایین‌تر از ظرفیتشان بود و در نتیجه ارزآوری پروازهای عبوری نسبت به زیربناهای موجود درصد پایین‌تری داشت.

در سال‌های گذشته هر چند روند این پروازها همواره رو به افزایش بوده اما هرگز رقم بیشتر از 500 تا 600 پرواز ثبت نکرده بود اما از تابستان امسال با توجه به ناآرامی‌های عراق و حادثه در اوکراین تعداد پروازهای عبوری روزانه به بیش از 900 رسید و حتی از رکورد هزار پرواز نیز عبور کرد.

از این رو شرکت فرودگاه‌های کشور دست به کار شده تا با کاهش تعرفه پروازهای عبوری حتی با بازگشت امنیت به کشورهای منطقه نیز همچنان ایران را به انتخاب اصلی ایرلاین‌های خارجی تبدیل کند.

بازنگری قراردادهای هوایی شرکت‌های خارجی
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: تلاش می‌کنیم تا با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری، موافقت‌نامه‌های هوایی را افزایش داده که با تحقق این مهم، پروازهای خارجی فرودگاه‌ها که زیرساخت لازم را دارند نیز افزایش می‌یابد.

محمدعلی ایلخانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: براساس برنامه، میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فرودگاه‌های کشور، مشارکت 50 درصدی در تامین سرمایه طرح‌هاست و این شرکت با همکاری وزارت را‌ه‌وشهرسازی برای تحقق این هدف آمادگی دارد.

وی افزایش همکاری با دیگر شرکت‌های هواپیمایی در راستای افزایش پروازها را راهبرد وزارت راه‌وشهرسازی خواند و افزود: تحقق این مهم، مستلزم بازنگری در قراردادهای هوایی شرکت‌های خارجی با ایران و اصلاح برخی قوانین داخلی است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.