◄ مقاومسازی ایستگاه مترو قیطریه در برابر حملات اتمی و شیمیایی
ایستگاه مترو قیطریه در راستای رویکرد پدافند غیرعامل بهعنوان پناهگاهی در برابر حملات اتمی و بیوشیمیایی درنظر گرفته شد و درحالحاضر علی امام، مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه از اجرای این طرح مقاومسازی خبر میدهد.
ایستگاه مترو قیطریه در راستای رویکرد پدافند غیرعامل بهعنوان پناهگاهی در برابر حملات اتمی و بیوشیمیایی درنظر گرفته شد و درحالحاضر علی امام، مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه از اجرای این طرح مقاومسازی خبر میدهد.
این طرح در حالی انجام میشود که 9 سال از بهرهبرداری از ایستگاه قیطریه میگذرد. طرح مقاومسازی این ایستگاه که میراث دوره مدیریت محسن هاشمی رئیس کنونی شورای شهر تهران در مترو تهران بوده است، در دوره احمدینژاد معلق شد و تاکنون به سرانجام نرسیده است.
امام با اشاره به امکانات ایستگاه مترو قیطریه و تجهیزات آن، درباره تاریخچه احداث آن گفت: در زمان مدیریت محسن هاشمی در مترو تهران، ایستگاه قیطریه بهعنوان نمونه برای بحث پدافند غیرعامل طراحی شد. ایستگاه بهطور خاص و بهصورت پایلوت طراحی شد و اقدامات بسیار خوبی در آن اتفاق افتاده است.
به گفته مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه، ایستگاه مترو قیطریه ظرفیت محافظت از حدود هزار و 500 نفر را دارد اما محسن هاشمی میگوید: ظرفیت ایستگاه قیطریه بیشتر از این حرفهاست و میتواند پنج هزار نفر را محافظت کند.
ورودی ایستگاه قیطریه در خیابان شریعتی، روبروی پل رومی قرار دارد و مکان قرارگیری آن در منطقه مرفهی از تهران است. شاید در نگاه اول شبیه دیگر ۱۰۰ ایستگاه مترو تهران باشد اما تفاوتهایی اساسی با آنها دارد.
ازنظر وی اگر یک حمله بیوشیمیایی یا اتمی صورت بگیرد، باید فضای ایستگاه و تونل به نحوی آببندیشده باشد که آلودگیها بههیچوجه مردم را تحت تأثیر قرار نداده و ایستگاه همچون کپسولی از مردم محافظت کند.
او درباره شرایط ایستگاه قیطریه هم میگوید: کارهای ساختمانی این ایستگاه تا حد زیادی انجامشده است اما بعد از تغییر آقای هاشمی و رفتن ایشان از مترو به دلایلی که برای من مشخص نیست، این پروژه متوقف شد.
به گفته محسن هاشمی، هزینه آمادهسازی ایستگاه قیطریه همان ۱۰ سال پیش، رقمی نزدیک به ۲میلیارد تومان شده است.
او با تأکید براینکه آن روزها ساخت ایستگاهها ارزانتر تمام میشد، ادامه میدهد: برای ساخت ایستگاه قیطریه حدود 20 درصد افزایش هزینه داشتیم. در آن سالها ساخت هر ایستگاه حدود 20 میلیارد تومان هزینه برمیداشت، پس میتوان گفت حدود دو میلیارد تومان به هزینه ساخت ایستگاه اضافهشده است.
مدیرعامل جدید مترو نیز میگوید؛ زمانی که بهعنوان مدیرعامل وارد مترو شده از این ایستگاه بازدید کرده و خواستار آن شده که دوباره از پیمانکار قبلی برای تکمیل پروژه دعوت شود.
در شرایطی که بیش از چندین کیلومتر خط مترو از زیر تهران عبور کرده و شمال و جنوب پایتخت را به هم متصل میکند، سؤال این است که آیا مترو این امکان را دارد که درصورت جنگ و بمباران بهصورت پناهگاه مورداستفاده قرار گیرد؟
امام میگوید: نمیتوانیم در تونلها و روی ریل مردم را مستقر کنیم اما ایستگاهها در حد محدود چنین ظرفیتی را دارند با این وجود طبیعتاً جمعیت 8.5 میلیون نفری تهران در آنها جا نمیشود.
هاشمی هم معتقد است: اگر قرار باشد مردم روی ریل بروند کار سختتر میشود و باید دو طرف تونل توسط لابیرنت بسته شود تا گاز و تشعشعات اتمی وارد نشود.
رئیس شورای شهر تهران اضافه میکند: با توجه به اینکه تهران بیش از 100 ایستگاه مترو دارد، شرایطش از نظر پدافند غیرعامل مناسب است.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایلنا، او بابیان اینکه در دنیا پناهگاههای مقابله با حمله اتمی بسیار کم هستند، ادامه میدهد: تهران ازنظر پدافند غیرعامل در شرایط مناسبی قرار دارد و من پیشنهاد دادم که هزینه آمادهسازی ایستگاههای مترو همچون ایستگاه متروی قیطریه تأمین شود. البته برای آنکه ایستگاه ضداتمی، شیمیایی، میکروبی و ضدبمب شود باید 20 درصد به هزینه احداث کل ایستگاه اضافه شود و اگر قرار باشد همه ایستگاهها در برابر این حملات ایمن شوند، هزینه هنگفتی در پی خواهد داشت. بههرحال فراموش نکنیم که بمب انواع مختلفی دارد مانند بمب نفوذی و غیرنفوذی و بمب عادی.
اینکه چرا ایستگاه قیطریه ، چرا ایستگاه میدان ازادی نه ، بماند! اما یادتون رفته لوله اب ترکید ، چی شد؟
بمب بزنن لوله اب و گاز هم میترکه ها!