همگرایی صنعت، دانشگاه و بازار برای بومیسازی قطعات و محصولات ریلی
ها فارغ از حساسیتهای سازمانی قادر به ارایه بهترین خدمات مشاورهای به دستگاههای اجرایی کشور هستند، بنابراین باید از ظرفیت های آنها در راستای بهبود تصمیم سازیها در بخشهای مختلف بهره گرفته شود.
در اولین نشست هماندیشی مدیران دستگاههای اجرایی، تولیدکنندگان، سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و طراحان حملونقل ریلی شهری با اشاره به همگرایی هرچه بیشتر بخش های صنعت، دانشگاه و بازار در راستای بومیسازی قطعات و محصولات ریلی، تاکید شد: با تکیه بر توان داخلی میتوان در داخل و خارج از کشور تولید ثروت کرد.
به گزارش تیننیوز، به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه(مترو)، این نشست به همت انجمن مهندسی حملونقل ریلی و به میزبانی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) و با حضور مجدالدین، مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص کانونها، افندیزاده، قائم مقام معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، بهرهدار، رئیس انجمن مهندسی حملونقل ریلی، فاضل، رئیس دانشکده راهآهن و کانون دانش، صنعت و بازار، نوبخت ، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو، محمد رجبی، مدیر عامل شرکت حملونقل ریلی رجا و علی امام، مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) برگزار شد.
در ابتدای این جلسه فاضل، رئیس دانشکده راهآهن و کانون دانش، صنعت و بازار با اشاره به اینکه ایجاد زمینه مساعد در خصوص به کارگیری توان داخلی برای تعمیرات و نگهداری ارز در داخل و جلوگیری از خروج آن و همچنین ایجاد زمینه مساعد در اشتغال مستقیم و غیر مستقیم مهمترین برنامههای این کانون به شمار میآید، گفت: تلاش داریم تا ضمن شناسایی چالش ها، بین ارگانهای مختلف همگرایی و هم افزایی ایجاد کنیم تا با کمک دانشگاه ، شاهد توسعه بازار و صنعت حملونقل ریلی شهری باشیم.
وی ادامه داد: ساماندهی و رتبه بندی موثر انجمنهای علمی و شرکت های دانشبنیان و موسسات پژوهشی غیر دولتی و حمایت از ارجاع کار به آنها براساس راهبردهای ملی ارائه شده در نقشه جامع علمی کشور مهمترین اهداف ما در کانون دانش ، صنعت و بازار محسوب میشود.
بهرهدار، رئیس انجمن مهندسی حملونقل ریلی و نایب رئیس کانون دانش، صنعت و بازار نیز در ادامه با تاکید بر نقش پر رنگ NGO ها در دانش محور کردن همه فعالیتها در کشور ، بیان داشت: باید از توان تخصصی، فنی و ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد استفاده بهینه ای داشته باشیم چرا که این مجموعهها قادر به برقراری ارتباط با خارج از کشور و تامین نیازهای داخلی هستند.
به گفته بهرهدار، NGO ها فارغ از حساسیتهای سازمانی قادر به ارایه بهترین خدمات مشاورهای به دستگاههای اجرایی کشور هستند، بنابراین باید از ظرفیت های آنها در راستای بهبود تصمیم سازیها در بخشهای مختلف بهره گرفته شود.
افندیزاده، قائم مقام معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران و رئیس پنل اولین نشست هماندیشی مدیران دستگاههای اجرایی، تولیدکنندگان، سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و طراحان حملونقل ریلی شهری نیز در ادامه با بیان اینکه در بخش صنعت؛ دارای تجربیات بسیار گرانقدری هستیم، گفت: باید با کمک دانشگاه و همکاری بازار از این تجربیات در راستای برطرف کردن نیازهای کشور در بخش ریلی کمک بگیریم.
به گفته افندیزاده، «کانون دانش، صنعت و بازار»، از پتاسیل قوی برخوردار است که میتواند با دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور متناسب با معیار جهانی و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه و بازار کار داخلی و بینالمللی حرکت کند.
علی امام، مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه(مترو) نیز در ادامه این نشست در خصوص بومیسازی قطعات و محصولات حملونقل ریلی شهری به ارایه توضیحاتی پرداخت وتصریح کرد: امروزه نقش حملونقل ریلی در توسعه پایدار امری اجتناب ناپذیر است چرا که این بخش سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی و رشد زیر مجموعههای اقتصادی کشور دارد؛ بنابراین باید با داخلی سازی در زمینه تکنولوژیهای سخت افزاری و نرم افزاری در راستای توسعه حملونقل ریلی گام برداریم.
وی در عین حال با اشاره به ضرورت تفکیک بومی سازی واقعی و مجازی، بیان داشت: باید از شرایط به وجود آمده در کشور بهره گرفته و تهدیدها و تحریمهای دشمنان را به فرصتی برای رشد و توسعه تبدیل کنیم.
مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه(مترو)، با اشاره به 2.5 میلیون سفر روزانه با حملونقل ریلی در شهر تهران، گفت: این امر حساسیتهای زیادی را در حفظ سلامت و ایمنی شهروندان ایجاد کرده است، بنابراین لازم است در بومی سازی تجهیزات و قطعات مربوط به حملونقل ریلی، کیفیت محصولات نیزمورد توجه قرار گیرد.
وی به ضرورت راهاندازی آزمایشگاه مرجع از سوی دولت برای تست محصولات و تولیدات داخلی در حملونقل ریلی شهری اشاره و خاطر نشان کرد: این امر منجر به آن میشود که در مرحله ساخت و کنترل تجهیزات دچار کوچکترین مشکل و مسالهای نشویم.
امام اظهار امیدورای کرد: اولین نشست هماندیشی مدیران دستگاههای اجرایی، تولیدکنندگان، سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و طراحان حملونقل ریلی شهری سرآغازی برای ارتباطات هرچه بیشتر این بخشها و مجموعهها در راستای برون رفت از مسایل و مشکلات و همچنین توسعه بومی سازی حملونقل ریلی شهری در زمینه2های ساختمانی و تجهیزاتی باشد.
نوبخت، مدیر عامل شرکت بهرهبرداری مترو نیز با اشاره به ضرورت افزایش سهم بومیسازی در مترو، گفت: کانون «دانش، صنعت و بازار» زمینه مناسبی را برای تولید کنندگان فراهم کرده است و امیدواریم بازار رقابتی در بخش حملونقل ریلی شهری فراهم شود تا شاهد توسعه این صنعت در کشور باشیم.
نوبخت ادامه داد: متروی تهران از دانش کافی در زمینه بهره برداری برخوردار است و تلاش ما حمایت از تولیدات داخلی است.
محمد رجبی، مدیر عامل شرکت حملونقل ریلی رجا نیز با اشاره به اینکه باید مشوق های لازم را برای جلب سرمایه گذاران فراهم شود، گفت: متاسفانه در این زمینه نگاه یکپارچه ای از سوی دستاندرکاران وجود ندارد.
در پایان این نشست؛ ضمن تقدیر از نوبخت، مدیر عامل شرکت بهرهبرداری مترو به عنوان مدیر نمونه ، بیانیه اولین نشست هم اندیشی مدیران دستگاههای اجرایی، تولیدکنندگان، سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و طراحان حملونقل ریلی شهری نیز قرائت شد.