فرصتی برای بازنگری
فرارسیدن ۲۶ آذر روز حملونقل بهانهای برای قدردانی و یادآوری اخلاص و توانمندی فعالان عرصه حملونقل است. همچنین فرصت مناسبی برای بازنگری در نیازها و مشکلات این بخش است.
در سرمقاله شماره 280 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 25 آذر ماه 99 به قلم فرنوش نوبخت؛مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه می خوانید: فرارسیدن ۲۶ آذر روز حملونقل بهانهای برای قدردانی و یادآوری اخلاص و توانمندی فعالان عرصه حملونقل است. همچنین فرصت مناسبی برای بازنگری در نیازها و مشکلات این بخش است. در این روز از خدمات تلاشگران عرصه حملونقل، بخصوص راهبران و سایر دستاندرکاران بخش حملونقل ریلی در شبکه متروی تهران و حومه قدردانی میکنم.
این روزها همهگیری ویروس کرونا چالش بزرگی را برای حملونقل عمومی جهان ایجاد کرده که موجب کاهش بیشازحد عرضه و تقاضا شده و بیش از هر چیز چهره حملونقل عمومی را تغییر داده است. مترو قابلیت جابهجایی مسافران زیادی را دارد.
یکی از مهمترین محاسن مترو، جدا بودن آن از سایر مسیرهای شهری است. بهاینترتیب ترافیک مسافران مترو با ترافیک شهری گره نمیخورد و در حقیقت مترو باری را از دوش خیابانهای شهر برمیدارد و در زیرزمین حرکت به دلیل حجم بالای مسافری که با مترو جابهجا میشود، مترو پایه سیستم حملونقل شهری در شهرهای بزرگ قرار گرفته و نقش ستون فقرات را برای سایر سیستمهای حملونقلی مانند اتوبوس و تاکسی ایفا میکند. با شیوع ویروس کرونا پروتکلهای بهداشتی بر فاصلهگذاری اجتماعی تأکید دارند اما نباید فراموش کنیم که فلسفه حملونقل عمومی اساسا نقطه مقابل آن است.
بااینحال ما در متروی تهران و حومه برای تحقق چنین هدفی با استفاده از تمامی ظرفیت و خدماترسانی بیوقفه تلاش میکنیم اما به دلیل تحریمها و نبود منابع مالی زیرساختهای کافی برای اجراییشدن صددرصدی چنین تصمیمی بیش از این عملا وجود ندارد. در نه ماه گذشته همکارانم در شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه همچون بخشهای بهداشتی و درمانی در خط مقدم خدماترسانی به شهروندان در شهر زیرزمینی تلاش کردند.
با وجود کاهش چشمگیر مسافر برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، قطارهای متروی تهران و حومه از همان ابتدا حداقل روزانه سه بار، در سیستم مکانیزه «مترو واش» نظافت و ضدعفونی میشوند. پایانهها، تمامی ایستگاهها و تجهیزاتی که مسافران با آن در ارتباط هستند ازجمله هندریل پلهبرقیها، پلههای ثابت، صندلیها و تمامی گیتها و دستگاههای شارژ بلیت مسافری روزانه در چند نوبت، نظافت و ضدعفونی میشوند.
امکان خرید بلیتهای تکسفره و شارژ کارت بلیت الکترونیک مترو و اتوبوس بهصورت برخط از طریق سامانه یا «اپلیکیشن تهران من» نیز فراهم شد. همچنین سرفاصله حرکت قطارها در خط دو از سهونیم دقیقه به سه دقیقه و در خطوط ۱ و ۴ سهونیم دقیقه و در خط ۳ از هفت دقیقه به شش دقیقه کاهش یافته است. تلاش میکنیم تا بهترین خدماترسانی را ارائه دهیم؛ چراکه این روزها بسیاری از شهروندان سفر درونشهری خود را با هر وسیلهای که آغاز کنند، بالاخره در یک مرحله از مترو استفاده میکنند. شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با خدماترسانی بیوقفه در ایام کرونا، تلاش دارد تا گامهای مؤثر و بزرگی در جهت رفع این بحران بردارد. در این روزهای سخت از یک سو درگیر مطالبات معوقه خود از دولت هستیم و از سوی دیگر بار اضافهای را برای محقق کردن پروتکلهای بهداشتی بر دوش میکشیم.
اگرچه با همراهی و همدلی همکارانم در تمامی بخشهای شرکت بهرهبرداری مترو با حداکثر ظرفیت ناوگان توانستهایم خدماترسانی مناسبی را ارائه دهیم اما امیدواریم که با بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای نهفته در بخش حملونقل با همدلی و همیاری دولت، بیش از گذشته کارنامه درخشان و خدمات ارزندهای را برای هموطنان عزیزمان ارائه کنیم.
امید است مقامات لشکری و کشوری نیز بهعنوان «خادمین مردم» در طی سال با انتخاب مترو برای تردد در سفرهای شهری خود از نزدیک با سیستم حملونقل بیشتر آشنا شوند و این فرصت را غنیمت شمرده و دعوت میکنیم که در روز حملونقل میهمان شهر زیرزمینی (مترو) باشند. در پایان از خدماترسانی بیوقفه همکاران گرامی در ناوگان خستگیناپذیر متروی تهران و حومه قدردانی میکنم. همچنین یادی میکنم از تمامی درگذشتگان بخش حملونقل بخصوص همکارانم که در این راه از جان خود گذشتند تا چرخ متروی تهران بیوقفه بچرخد.