دیدار مدیرعامل راه آهن با رئیس سازمان اداری و استخدامی
مدیرعامل راه آهن در دیدار با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بر بهینه سازی ساختار سازمانی و منابع انسانی شرکت راه آهن تاکید کرد.
مدیرعامل راه آهن در دیدار با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بر بهینه سازی ساختار سازمانی و منابع انسانی شرکت راه آهن تاکید کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با رفیع زاده، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور دیدار کرد.
در این دیدار که با محوریت اهمیت نقش راه آهن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، وضعیت ساختار سازمانی، نیروی انسانی حمل و نقل ریلی و همچنین محدودیت ها و چالش های شرکت راه آهن برگزار شد، موضوعات کلان و راهبردی حوزه حمل ونقل ریلی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
ذاکری در این دیدار، ضمن تأکید بر اهمیت حمل ونقل ریلی به عنوان یکی از زیرساخت های حیاتی کشور، به بیان مسائل مرتبط با ساختار سازمانی و نیروی انسانی شرکت راه آهن پرداخت.
وی با اشاره به اهمیت تقویت نیروی انسانی و بهره وری در این بخش، خواستار حمایت های سازمان اداری و استخدامی کشور در تسریع در تبدیل وضعیت ایثارگران و رفع چالش ها و محدودیت های موجود شد.
رفیع زاده نیز با ابراز خرسندی از تلاش های شرکت راه آهن، بر اهمیت بهبود ساختارها و کارایی سازمانی تأکید کرد و از آمادگی سازمان اداری و استخدامی کشور برای بهینه سازی ساختار سازمانی و منابع انسانی شرکت راه آهن خبر داد.
فعلا همه از راه آهن فراریند خصوصا نیروهای جدیدی که استخدام شدند بعد یکی دو سال از راه آهن می روند فشار کاری واسترس آن متناسب باحقوق ومزایای آن نیست
متاسفانه درست است
علی الخصوص مشاغل عملیاتی
الان کارمند سابق عملیاتی ، که به علت بیماری ، تغییر شغل ه کارمند اداری داده با ساعت کاری کمتر ، دریافتی بهتری دارد بیدار خوابی و شبکاری و هیات تخلفات هم ندارد
در مورد بهینهسازی ساختار سازمانی و منابع انسانی راهآهن، میتوان به چندین جنبه مختلف اشاره کرد که شامل بررسی مسائل ساختاری، نیروی انسانی، بهرهوری، و چالشهای موجود در این صنعت است. این توضیحات میتواند در قالب جداول، ارقام مقایسهای و تحلیلهای عمیق ارائه شود.
1. بهینهسازی ساختار سازمانی راهآهن
برای بهینهسازی ساختار سازمانی در راهآهن، لازم است که ابتدا وضعیت ساختار فعلی مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات موجود شناسایی شود. سپس بر اساس نیازهای کلان سازمانی و اهداف استراتژیک، ساختار جدیدی طراحی شود.
چالشهای ساختاری در راهآهن
چالش=توضیحات=راهکارها
پراکنده بودن واحدها=وجود واحدهای مختلف که فاقد هماهنگی لازم هستند.=طراحی ساختار سازمانی یکپارچه با تقسیم وظایف مشخص و ارتباط مستقیم بین بخشها.
کاهش بهرهوری=فرآیندهای پیچیده و زمانبر به دلیل نبود هماهنگی.=بازنگری در فرآیندها، استفاده از روشهای اتوماسیون و دیجیتال.
عدم شفافیت در مسئولیتها=برخی از وظایف مشخص نشده و مسئولیتها مبهم است.=تعیین شرح وظایف دقیق برای هر واحد و فرد.
مقایسه ساختار سازمانی قبل و بعد از بهینهسازی
پارامتر=قبل از بهینهسازی=بعد از بهینهسازی
تعداد واحدهای فرعی=15 واحد فرعی بدون هماهنگی.=10 واحد اصلی با وظایف متمرکز.
زمان پردازش درخواستها=5 روز کاری برای هر درخواست.=2 روز کاری برای هر درخواست.
نرخ رضایت کارکنان=60% رضایت.=85% رضایت پس از بهینهسازی.
2. تقویت نیروی انسانی و بهرهوری
یکی از چالشهای اصلی راهآهن، ارتقای سطح بهرهوری نیروی انسانی است. بهرهوری میتواند با بهبود شرایط شغلی، آموزشهای مداوم، بهکارگیری تکنولوژیهای نوین و ایجاد انگیزههای شغلی بهبود یابد.
چالشهای نیروی انسانی در راهآهن
چالش=توضیحات=راهکارها
عدم تخصص در برخی واحدها=برخی کارکنان به دلیل کمبود آموزش تخصصی نمیتوانند به درستی وظایف خود را انجام دهند.=برنامههای آموزشی تخصصی و مستمر برای کارکنان.
فرسودگی نیروی کار=بسیاری از کارکنان به دلیل مشغله زیاد و ساعات کاری طولانی دچار فرسودگی میشوند.=کاهش ساعات کاری و افزایش حقوق و مزایا برای ایجاد انگیزه.
فرآیندهای طولانی اداری=بروکراسی پیچیده مانع از سرعت بخشیدن به تصمیمگیریها میشود.=استفاده از سیستمهای دیجیتال و اتوماسیون برای تسریع فرآیندها.
مقایسه بهرهوری نیروی انسانی قبل و بعد از تقویت
پارامتر=قبل از تقویت=بعد از تقویت
زمان آموزش هر کارکن=50 ساعت در سال.=100 ساعت در سال (آموزشهای تخصصی).
نرخ بهرهوری نیروی انسانی=70% بهرهوری.=90% بهرهوری پس از برنامههای آموزشی و تقویت نیروی انسانی.
نرخ فرسودگی نیروی کار=30% فرسودگی.=15% فرسودگی پس از تغییر شرایط کاری و افزایش مزایا.
3. استفاده از تکنولوژی و اتوماسیون در بهینهسازی فرآیندها
استفاده از سیستمهای مدیریت منابع سازمانی (ERP)، سیستمهای اتوماسیون حملونقل و نرمافزارهای تخصصی میتواند به تسریع فرآیندها و افزایش دقت کمک کند. این امر باعث کاهش هزینهها و افزایش سرعت در انجام کارها میشود.
مزایای اتوماسیون و فناوریهای نوین
مزیت=توضیحات=نتیجه
کاهش خطای انسانی=با استفاده از سیستمهای دیجیتال، خطاهای انسانی به حداقل میرسد.=افزایش دقت در فرآیندها و کاهش مشکلات.
افزایش سرعت فرآیندها=سیستمهای اتوماسیون زمان لازم برای انجام کارها را کاهش میدهند.=کاهش زمان انتظار و افزایش کارایی.
کاهش هزینهها=استفاده از فناوری باعث کاهش هزینههای عملیاتی میشود.=کاهش 20% هزینههای عملیاتی سالانه.
مقایسه هزینههای عملیاتی قبل و بعد از اتوماسیون
پارامتر=قبل از اتوماسیون=بعد از اتوماسیون
هزینههای عملیاتی سالانه=500 میلیارد تومان.=400 میلیارد تومان پس از پیادهسازی سیستمهای اتوماسیون.
زمان پردازش بارنامهها=48 ساعت برای هر بارنامه.=24 ساعت برای هر بارنامه.
دقت در فرآیندها=85% دقت در فرآیندها.=98% دقت پس از استفاده از سیستمهای دیجیتال.
4. پیشنهادات برای بهینهسازی ساختار سازمانی و منابع انسانی
اصلاح فرآیندهای اداری و اجرایی: نیاز به کاهش بروکراسی و تسهیل فرآیندهای داخلی برای تسریع در تصمیمگیریها.
• افزایش انگیزههای شغلی: با بهبود حقوق، مزایا، و شرایط کاری برای کارکنان، میتوان نرخ فرسودگی نیروی انسانی را کاهش داد.
• آموزشهای تخصصی و مستمر: برنامههای آموزشی برای ارتقای مهارتهای فنی و مدیریتی کارکنان.
• پیادهسازی سیستمهای دیجیتال: با استفاده از اتوماسیون، میتوان بهرهوری را افزایش داد و هزینهها را کاهش داد.
نتیجهگیری
بهینهسازی ساختار سازمانی و منابع انسانی در راهآهن به ویژه در راستای افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها، میتواند تأثیرات چشمگیری در عملکرد این بخش از حملونقل داشته باشد. استفاده از تکنولوژیهای نوین، بهبود شرایط کاری کارکنان و اصلاح ساختارهای اداری از جمله اقداماتی هستند که باید به طور همزمان انجام شوند تا به نتایج مطلوب دست یافت.