دلیل تاکید مدیر عامل راه آهن بر توسعه مناسبات ریلی با ترکیه چیست؟
اتصال ریلی به کشورهای همسایه، طی سال های اخیر به صورت اولویتی ویژه در دستور کار سیاست و تجارت خارجی ایران قرار گرفته است.

اتصال ریلی به کشورهای همسایه، طی سال های اخیر به صورت اولویتی ویژه در دستور کار سیاست و تجارت خارجی ایران قرار گرفته است. اگرچه شکل و ظاهر اجرای این سیاست در سطح کلان، با توجه به تفاوت در رویکرد دولت های مختلف متفاوت بوده، اما قدر مسلم اینکه اصل موضوع همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و قوه مجریه قرار داشته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، دولت چهاردهم نیز با هدف افزایش ارزآوری، رشد اقتصادی و صادرات برای کشور، تاکیدی ویژه روی موضوع اتصال و رشد ترانزیت با کشورهای همسایه داشته است. وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم طی سخنانی در کنگره جهادی شهدای راه آهن، به لزوم توسعه ترانزیت ریلی و رونق بخشی به کریدورهای ریلی عبوری از ایران تاکید کرد و گفت: «رهبری تاکید بسیار زیادی بر توسعه کریدورهای ریلی دارند و ما نیز در حوزه حمل و نقل ریلی به دنبال افزایش مسیرهای ریلی و اتصال آنها به مرزها هستیم. زیرا معتقدیم مفهوم کریدور اتصال مرزی به مرز دیگر است، همچنین تجهیز و نوسازی ناوگان پیر و خسته ریلی کشور نیز در دستور کار قرار گرفته است و آغوش راه آهن برای بخش خصوصی باز است».
تاکید آقای مدیرعامل بر توسعه ترانزیت با غرب!
ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز مدیریت خود در راس هرم این شرکت، اقداماتی مهم در راستای توسعه ترانزیت ریلی از مرزهای شرقی و غربی ایران به کار بسته است. اما بررسی دیدارها و رایزنی های وی به خوبی نشانگر اهمیت توسعه روابط ریلی در هر دو بخش مسافری و باری با راه آهن ترکیه است.
اگرچه توسعه روابط ریلی با شرق نیز در دستور مدیرعامل راه آهن قرار داشته و موفقیت هایی همچون حصول توافق بر سر تردد واگن های متعلق به کشورهای CIS و ایران را در کارنامه خود به ثبت رسانده، اما می توان گفت که تاکید دکتر ذاکری بر توسعه روابط ریلی با غرب، به ویژه ترکیه، اولویت خاصی در استراتژی مدیریتی وی دارد. اما دلیل این اصرار مدیرعامل راه آهن چیست؟
اهمیت توسعه مناسبات ریلی با راه آهن ترکیه
کشور ترکیه تنها همسایه ایران محسوب می شود که از اتصال مستقیم با اروپا بهره می برد. در حقیقت، باید گفت که راه ورود قطارهای ایرانی به اروپا و بالعکس، عبور از خاک و شبکه ریلی ترکیه است. علاوه بر مرز رازی، دکتر ذاکری طی ماه های گذشته به صورت متمرکز به دنبال برقراری اتصال ریلی جدید میان راه آهن ایران و ترکیه از طریق مرز چشمه ثریا نیز بوده است.
نگاهی به سیاست های کلان دولت چهاردهم و شخص رئیس جمهور به خوبی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال حل و فصل اختلافات هسته ای و دیگر موارد مورد مناقشه با غرب است؛ موضوعی که بارها در کلام دکتر پزشکیان رئیس جمهور و عباس عراقچی وزیر امور خارجه شنیده شده است.
به نظر می رسد راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شخص جبارعلی ذاکری در حال مهیا سازی شبکه ریلی ایران برای دسترسی به راه آهن اروپا از طریق ترکیه است. راه اندازی قطار تهران – وان و تاکید دکتر ذاکری بر لزوم افزایش توسعه ترانزیت با راه آهن ترکیه در بخش باری نیز به خوبی این مدعا را اثبات می کند.
از سوی دیگر، راه آهن ترکیه نیز طی ماه های اخیر دست به اقدامات قابل توجهی برای توسعه مناسبات ریلی خود با قاره سبز و تسهیل در ترانزیت بار با کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام داده است. راه آهن ترکیه در تلاش است تا با ساخت و راه اندازی خط ۲۲۹ کیلمتری ریلی سریع السیر هالکالی – کاپیکول، زمان سفر به اروپا را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.
به گفته راه آهن ترکیه، در حال حاضر مدت زمان مورد نیاز برای سفر ریلی میان استانبول و صوفیه، حدود ساعت است که قرار است با راه اندازی خط سریع السیر جدید، این زمان تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. خط ریلی هالکالی – کاپیکول نخستین اتصال ریلی مستقیم میان ترکیه و شبکه ریلی اروپا (از طریق مجارستان) به حساب می آید که قرار است طی روزهای آتی مورد آزمایش و بهره برداری قرار گیرد.
بنابر گزارش های منتشر شده از راه آهن ترکیه، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۸، حدود ۳.۴ میلیون مسافر در سال از این خط ریلی جدید برای سفر به اروپا استفاده کنند که در صورت توسعه مناسبات ریلی میان ترکیه و ایران، مسافرین ایرانی نیز می توانند از امکان انجام این سفر بهره مند شوند. لذا، به نظر می رسد دلیل اصلی تاکید مدیرعامل راه آهن بر توسعه مراودات ریلی با راه آهن ترکیه از یک سو، و تلاش برای توسعه ترانزیت با شرق از سوی دیگر، افزایش نقش ترانزیتی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب است. دکتر ذاکری ماه گذشته نیز در دیدار با نمایندگان راه آهن افغانستان، بر اهمیت توسعه ترانزیتی ریلی میان این کشور و ترکیه از طریق شبکه ریلی ایران تاکید کرد که این سیاست نیز شاهد دیگر بر مدعای نویسنده است.
باید توجه داشت که در صورت توسعه مناسبات ریلی ترانزیتی میان راه آهن های ایران و ترکیه، می توان در مدت زمان کوتاهی، شاهد بازگشت مسیرهای ریلی ایران به مسیرهای ریلی ترانزیتی بود. این موضوع می تواند در کاهش نقش کریدور میانی به عنوان رقیب جدی و اصلی مسیرهای ریلی ایران در اتصال میان شرق و غرب موثر واقع شود.