◄ تعامل سازنده بخش خصوصی و دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی
تین نیوز | دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته از عزم جدی همه ذینفعان در بخش خصوصی و دولت برای تعامل سازنده در جهت توسعه حمل و نقل ریلی کشور خبر داد.
مجید بابایی در گفتگو با تین نیوز ضمن اعلام این مطلب گفت: در دیداری که اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته با محسن پورسید آقایی، مدیرعامل راه آهن داشتند به فرصتهای ایجاد شده در بخش ریلی در دولت تدبیر و امید و وجود برخی تنگناها در ارتقای سرمایه گذاری و بهبود کمی و کیفی بخش اشاره شد.
وی افزود: در این جلسه هر دو طرف آمادگی جدی خود را برای تعامل سازنده در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی کشور اعلام کردند.
بابایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش گسترده مدیریت راه آهن طی ماههای اخیر روند حرکتی بخش کاملاً مثبت ارزیابی میشود و امید است تا با ادامه این تلاشها و در یک تعامل مشترک بین بخش خصوصی و راه آهن به مرور شاهد بهبود وضعیت در حوزه های مختلف ریلی باشیم.
وی افزود: در این جلسه اعضای هیئت مدیره انجمن اهم مشکلات جاری و توسعهای بخش را برشمرده و خواستار حمایت جدی راه آهن از برنامه های توسعهای بخش خصوصی شدند. اهم موضوعاتی که مورد تأکید قرار گرفت، عبارتند از:
1) مشارکت دادن انجمن در فرایند تصمیم سازی اقدامات پیش رو
2) واگذاری برخی از اختیارات متناسب با وظایف بخش خصوصی بویژه در حوزه امور بازرگانی و عملیات بهره برداری و سیر قطارها به انجمن در هر دو حوزه بار و مسافر
3) عملی شدن تسهیلات مناسب مالی و بانکی به منظور جذب سرمایه گذاری های جدید
4) توجه بیشتر راه آهن به امر اقتصادی بودن تصمیماتی که قرار است توسط بخش خصوصی به مرحله اجرا درآید
5) توجه لازم به بهبود سرعت بازرگانی و ارتقاء بهرهوری ناوگان ریلی
6) حرکت عملی دولت در جهت رقابتی شدن بخش ریلی در مقایسه با جاده از طریق متعادل ساختن تعرفه حق دسترسی در بخش ریلی و جاده ای و بازگرداندن منافع حاصل از صرفه جویی سوخت به چرخه سرمایه گذاری تامین ناوگان ریلی
بابایی در ادامه با اشاره به نقطه نظرات مدیرعامل راه آهن درباره حضور بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی اهم نظرات وی را بدین شرح اعلام کرد:
1) دولت و راه آهن از تقویت بخش خصوصی قطعا حمایت لازم را خواهد داشت.
2) انتظار می رود بخش خصوصی متناسب با توسعه زیرساختار های ریلی نسبت به سرمایه گذاری های جدید در تامین ناوگان بطور جدی تلاش نماید.
3) راه آهن تلاش گسترده ای را برای اخذ تسهیلات مناسب مالی و بانکی آغاز کرده و آمادگی کامل برای تحقق این امر را در سال 93 دارد.
4) تحقق اهداف توسعه ای بخش ریلی و افزایش محسوس سهم حمل و نقل ریلی از بازار مستلزم ایجاد شرکت های خصوصی با سایز بزرگتر بوده تا تامین سرمایه مورد نیاز با سهولت بیشتری صورت گیرد.
5) شرایط جدید می طلبد تا بخش خصوصی در زمینه فعالیت های بازرگانی و بازاریابی و جذب بارهای جدید تلاش گسترده ای را آغاز نماید تا به مرور بخش ریلی از وابستگی مفرط در حوزه بارهای معدنی خلاصی یابد.
بابایی در پایان با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته به مرورکارگروههای مشترک انجمن و راه آهن در حوزههای مختلف باری و مسافری در حال شکل گرفتن است و هم اینک موضوعات مختلفی در این کارگروهها تحت بررسی است از عزم جدی دو طرف برای رفع مشکلات جاری و ساختاری بخش خبر داد و خواستار تداوم این روند در آینده از سوی راه آهن و بخش خصوصی شد.
مجید بابایی در گفتگو با تین نیوز ضمن اعلام این مطلب گفت: در دیداری که اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته با محسن پورسید آقایی، مدیرعامل راه آهن داشتند به فرصتهای ایجاد شده در بخش ریلی در دولت تدبیر و امید و وجود برخی تنگناها در ارتقای سرمایه گذاری و بهبود کمی و کیفی بخش اشاره شد.
وی افزود: در این جلسه هر دو طرف آمادگی جدی خود را برای تعامل سازنده در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی کشور اعلام کردند.
بابایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش گسترده مدیریت راه آهن طی ماههای اخیر روند حرکتی بخش کاملاً مثبت ارزیابی میشود و امید است تا با ادامه این تلاشها و در یک تعامل مشترک بین بخش خصوصی و راه آهن به مرور شاهد بهبود وضعیت در حوزه های مختلف ریلی باشیم.
وی افزود: در این جلسه اعضای هیئت مدیره انجمن اهم مشکلات جاری و توسعهای بخش را برشمرده و خواستار حمایت جدی راه آهن از برنامه های توسعهای بخش خصوصی شدند. اهم موضوعاتی که مورد تأکید قرار گرفت، عبارتند از:
1) مشارکت دادن انجمن در فرایند تصمیم سازی اقدامات پیش رو
2) واگذاری برخی از اختیارات متناسب با وظایف بخش خصوصی بویژه در حوزه امور بازرگانی و عملیات بهره برداری و سیر قطارها به انجمن در هر دو حوزه بار و مسافر
3) عملی شدن تسهیلات مناسب مالی و بانکی به منظور جذب سرمایه گذاری های جدید
4) توجه بیشتر راه آهن به امر اقتصادی بودن تصمیماتی که قرار است توسط بخش خصوصی به مرحله اجرا درآید
5) توجه لازم به بهبود سرعت بازرگانی و ارتقاء بهرهوری ناوگان ریلی
6) حرکت عملی دولت در جهت رقابتی شدن بخش ریلی در مقایسه با جاده از طریق متعادل ساختن تعرفه حق دسترسی در بخش ریلی و جاده ای و بازگرداندن منافع حاصل از صرفه جویی سوخت به چرخه سرمایه گذاری تامین ناوگان ریلی
بابایی در ادامه با اشاره به نقطه نظرات مدیرعامل راه آهن درباره حضور بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی اهم نظرات وی را بدین شرح اعلام کرد:
1) دولت و راه آهن از تقویت بخش خصوصی قطعا حمایت لازم را خواهد داشت.
2) انتظار می رود بخش خصوصی متناسب با توسعه زیرساختار های ریلی نسبت به سرمایه گذاری های جدید در تامین ناوگان بطور جدی تلاش نماید.
3) راه آهن تلاش گسترده ای را برای اخذ تسهیلات مناسب مالی و بانکی آغاز کرده و آمادگی کامل برای تحقق این امر را در سال 93 دارد.
4) تحقق اهداف توسعه ای بخش ریلی و افزایش محسوس سهم حمل و نقل ریلی از بازار مستلزم ایجاد شرکت های خصوصی با سایز بزرگتر بوده تا تامین سرمایه مورد نیاز با سهولت بیشتری صورت گیرد.
5) شرایط جدید می طلبد تا بخش خصوصی در زمینه فعالیت های بازرگانی و بازاریابی و جذب بارهای جدید تلاش گسترده ای را آغاز نماید تا به مرور بخش ریلی از وابستگی مفرط در حوزه بارهای معدنی خلاصی یابد.
بابایی در پایان با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته به مرورکارگروههای مشترک انجمن و راه آهن در حوزههای مختلف باری و مسافری در حال شکل گرفتن است و هم اینک موضوعات مختلفی در این کارگروهها تحت بررسی است از عزم جدی دو طرف برای رفع مشکلات جاری و ساختاری بخش خبر داد و خواستار تداوم این روند در آینده از سوی راه آهن و بخش خصوصی شد.
باید انجمن صنفی از سوی شرکتهای خصوصی عهده دار ایفای برخی مسائل شود که در گزارشی که برای انجمن تهیه شده وظایف موردانتظار از انجمن را توضیح داده ایم