هزینه ترانزیت از طریق کریدور شمال- جنوب ۳۰ درصد ارزانتر از کانال سوئز
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت گفت: مطالعات سازمان توسعه اقتصادی، میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت از کریدور شمال-جنوب و راه آهن کشورهای مسیر این کریدور را نسبت به کانال سوئز حدود ۳۰ درصد ارزان تر اعلام کرده است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت گفت: مطالعات سازمان توسعه اقتصادی، میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت از کریدور شمال-جنوب و راه آهن کشورهای مسیر این کریدور را نسبت به کانال سوئز حدود ۳۰ درصد ارزان تر اعلام کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل گفت: احداث راه آهن رشت-آستارا علاوه بر اهداف و منافع اقتصادی دارای منافع راهبردی ملی از نظر روابط بین الملل، تسهیل مبادلات و مراودات و همبستگی بین کشورها، ارتقا امنیت ملی و هم افزایی زنجیره های ارزش داخلی و توسعه مناطق مرزی است.
خطیبی راه آهن رشت-آستارا را طرحی بزرگ، راهبردی، ملی و بین المللی دانست و گفت: احداث راه آهن رشت-آستارا به عنوان تکمیل کننده کریدور شمال-جنوب یکی از طرح های مهم ریلی در سطح ملی و بین المللی شناخته می شود و بهره برداری از آن برای کشور و منطقه تحول زاست.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها تمرکز راه آهن رشت-آستارا بر جا به جایی بین المللی بار و مسافر دانست و اعلام کرد: طرح هایی که از نظر حمل و نقل بین المللی حایز اهمیت بالایی هستند از نظر منافع راهبردی ملی، روابط بین المللی و تسهیل مبادلات و مراورات و همبستگی کشورها نیز قابل توجه اند و به دنبال خود ارتقاء امنیت ملی، ارتقاء منافع کشورهای منطقه، ارتقاء علم و فناوری را به همراه دارند.
وی احداث راه آهن رشت-آستارا را به دلیل مزایای شاخه غربی این طرح بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با وجود مسیرهای ریلی در شاخه شرقی و میانی کریدور ریلی شمال-جنوب، راه آهن رشت-آستارا در شاخه غربی به دلیل ضرورت ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز، اشتراک با کریدور جنوب-غرب که از خلیج فارس به سمت گرجستان و دریای سیاه متصل می شود، حجم بالای تقاضای ترابری در مناطق غرب روسیه و کوتاهی مسیر به سمت اروپا از اهمیت بسیاری برخوردار است.
خطیبی ادامه داد: کوتاه تر بودن مسیر در کشورهای واسطه، کاهش تعداد کشورهای واسطه از دو کشور ترکمنستان و قزاقستان به کشور جمهور آذربایجان بخش دیگری از مزایای شاخه غربی راه آهن رشت-آستارا است.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها استفاده از ظرفیت های مرز آستارا در مبادلات بین المللی را از دیگر اهداف این مسیر ریلی اعلام کرد و توضیح داد: پیش بینی جابه جایی ۲.۶ میلیون تن بار در سال اول و ۶.۸ میلیون تن در سال بیستم بهره برداری و جابه جایی ۵۳۰ هزار مسافر در سال اول و یک میلیون مسافر در سال بیستم بهره برداری یکی از دلایلی است که ساخت این خط آهن را توجیه پذیر کرده است.
خطیبی قیمت، زمان حمل و قابلیت اطمینان به زمان تحویل بار را عوامل موثر بر جذب بار ترانزیتی اعلام کرد و گفت: سازمان توسعه اقتصادی وابسته به سازمان ملل در خصوص کریدور شمال-جنوب و شرایط راه آهن کشورهای مسیر این کریدور مطالعاتی انجام و منتشر کرده که در آن میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت را نسبت به کانال سوئز حدود ۳۰ درصد ارزان تر اعلام کرده است که انگیزه قوی برای عبور بار از این مسیر است.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها یکی از مباحث قابل توجه در این مسیر ریلی را ملاحظات زیست محیطی دانست و اظهار داشت: با توجه به ارزشمند بودن محیط زیست منطقه گیلان و تراکم جمعیتی و قابلیت های کشاورزی و گردشگری منطقه، آثار زیست محیطی و اجتماعی طرح در طیف گسترده مورد مطالعه و بررسی در تعامل با سازمان محیط زیست قرار گرفته است و با بررسی مزایای و معایب مسیرهای قابل اجرا، این مسیر مناسب تر تشخیص داده شده است.
وی افزود: مسیر انتخابی با رویکرد حداقل آسیب به مزارع و مشاغل و استفاده بیشتر از اراضی کشاورزی صورت گرفته است و به همین دلیل احداث حدود ۴۰ کیلومتر پل در طول مسیر با هدف توجه به منظور راه، کاهش حجم مصالح خاکریزی و حذف عبور و مرور کامیون ها از معادن به محل پروژه انجام شده است که قابل توجه است.
خطیبی با اشاره به بیانیه باکو و توافق سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در شهریور ۱۴۰۱ ادامه داد: در این بیانیه بر اهمیت و ضرورت توسعه کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و ارتقا خطوط ریلی این کشورها به منظور جا به جایی بار به میزان ۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ توافق شده است. از جنبه داخلی نیز سیاست های ابلاغی برنامه هفتم توسعه، مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وجود ردیف اعتباری برای طرح در پیوست شماره یک قوانین بودجه سالانه کشور، اولویت بالای این مسیر ریلی در مصوبه هیات وزیران برای تامین مالی به شیوه تهاتر نفتی و مصوبه کمیسیون ترک تشریفات مناقصه برای اجرا همگی از دلایل مهم و قابل استناد برای اجرای این طرح ملی ریلی با رعایت تمام ملاحظات ملی و بین المللی است.