وام دوباره صندوق توسعه به راه آهن چابهار
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: می توانستیم اعتبارات مورد نیاز (۴٨٠ میلیون یورو) را از محل تهاتر نفت تامین کنیم اما این روند طولانی شد و برای تامین این رقم به سراغ صندوق توسعه ملی رفتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: می توانستیم اعتبارات مورد نیاز (۴٨٠ میلیون یورو) را از محل تهاتر نفت تامین کنیم اما این روند طولانی شد و برای تامین این رقم به سراغ صندوق توسعه ملی رفتیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره آخرین وضعیت تامین مالی ساخت راه آهن خاش- چابهار اظهار داشت: برای اتمام راه آهن زاهدان-چابهار و قطعه اتصال خاش تا چابهار به ۴٨٠ میلیون یورو درخواست کرده ایم.
وی با اشاره به استفاده از روش تهاتر نفت برای تامین مالی این پروژه گفت: می توانستیم اعتبارات مورد نیاز (۴٨٠ میلیون یورو) را از محل تهاتر نفت تامین کنیم اما این روند طولانی شد و برای تامین این رقم به سراغ صندوق توسعه ملی رفتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه همکاری صندوق توسعه ملی در این پروژه که به شکل سرمایه گذاری خواهد بود یا سپرده گذاری یا ارایه تسهیلات ادامه داد: در گذشته ٣٠٠ میلیون یورو از محل صندوق توسعه برای این پروژه در قطعه زاهدان تا خاش تامین شده و درخواست ما از صندوق این بود که ٢٠٠ میلیون یورو دیگری ارایه دهند تا تهاتر نفتی برای پروژه قابل اجرا شود. قرار بر این است که صندوق این رقم در قالب تسهیلات به این پروژه تزریق کند البته در این باره فعلا مذاکرات در حال انجام است.
وی افزود: صندوق توسعه ملی این رقم را به صورت ارزی به بانک مرکزی تحویل می دهد و بانک مرکزی معادل ریالی آن را به نرخ نیمایی در اختیار شرکت ساخت قرار می دهد.
خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن خاش- چابهار اظهار داشت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این قطعه ۶٧ درصد و زیرسازی آن بالای ٨٢ درصد است.
قطعه زاهدان - خاش به طول١۵۴ کیلومتر از پروژه راه آهن زاهدان- چابهار سال گذشته افتتاح شد .
مگه قرار نبود صندوق توسعه محل وام دادن به بخش خصوصی باشه؟ کجا قرار بود صرف پروژه های دولتی بشه؟ الان جوری شده که دولت هر وقت پول کم میاره ناخنک میزنه به این صندوق. اسمش رو بذارید صندوق قلک دولتی .