◄ زمان حضور فرودگاه اصفهان در رنکینگ جهانی فرودگاهها مشخص شد
پایداری تغییرات حاصل از ASQ در فرودگاهها دغدغه مهم شرکت فرودگاههاست.
مدیر دفتر کیفیت خدمات فرودگاهی (ASQ) بابیان اینکه ASQ فرآیندی است که با محوریت نظرسنجی از مسافران و نیازهای آنها ایجادشده است تأکید کرد که پایدار نگهداشتن تغییرات حاصل از این فرآیند در فرودگاهها یکی از مهمترین دغدغههای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اس
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، بهمن باقریان در حاشیه دیدار از نمایشگاه حملونقل و صنایع وابسته بابیان اینکه ASQ یک نظام خاص رتبهبندی کیفیت خدمات فرودگاهی است، گفت: این نظام تنها سیستم نظرسنجی جامع از طریق مسافر در کل دنیا است و ارزیابی کیفیت خدمات فرودگاهی را از طریق مسافران انجام میدهد.
وی با اشاره به اینکه دفتر بینالمللی ASQ در مقر ACI در مونترال کانادا واقع است و اکنون در سطح بینالمللی برای فرودگاههایی که در رتبهبندی آن قرار دارند به دلیل اینکه دارای یک مدیریت منظم و علمی هستند، کلاس و طبقه خاصی قائل میشوند، گفت: بنا بر ابلاغ مدیرعامل و هیئتمدیره محترم، از چهار سال پیش این دفتر در شرکت تاسیس شد و برای اینکه بتوانیم این موضوع را بهطور بنیادین در شرکت و فرودگاهها جا بیندازیم و در جهت آن حرکت کنیم، در ابتدای امر در مورد اینکه ماهیت و اهداف ASQ چیست صحبتها و رایزنیهای زیادی انجام دادیم.
وی افزود: پسازآن ابتدا این فرایند را بومیسازی کردیم و با توسعه آن پسازاینکه در مدت یک سال میلادی و در قالب چهارفصل فرودگاه مشهد را با پرسشنامههای استانداردی که توسط مسافران پر میشد مورد ارزیابی قراردادیم و در انتهای سال 2106 میلادی این فرودگاه را پس از ارزیابیها و با نظارت دفتر جهانی ASQ و گذر از فرآیند خاصی که دارد برای حضور در رنکینگ جهانی کاندید کردیم.
مدیر دفتر کیفیت خدمات فرودگاهی ادامه داد: پسازاین امر بدون وقفه فرودگاه مهرآباد را در چهارفصل مورد ارزیابی قراردادیم که در حال دریافت نتایج آنها هستیم و دراینبین این فرودگاه را هم برای ورود به رنکینگ جهانی معرفی کردیم که تا دو ماه دیگر جواب نتایج از کانادا به ما اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نتایج نظرسنجیها بهصورت جمعبندی شده به مدیران هر فرودگاه داده میشود تا براساس آن با آگاهی بیشتر از نقاط قوت و ضعف و مشکلات موجود به رفع و اصلاح آنها بپردازند، گفت: درست است که تا حدی مدیران از شرایط فرودگاه خودآگاه هستند اما اطلاعاتی که ما به آنها میدهیم مانند خطکش قابلاندازهگیری و ارزیابی هستند و کار را برای رفع آنها همواره میسازد. برای مثال فرودگاه مشهد از این موضوع خیلی استفاده و بهخوبی برای رفع مشکلات اقدام کرده است.
باقری بابیان اینکه پایداری در تغییرات مثبتی که براساس ASQ در فرودگاهها ایجاد میشود یکی از مهمترین دغدغههای این دفتر و شرکت فرودگاهها است، گفت: این خیلی مهم است، برای همین با مدیران فرودگاهها تعامل خیلی جدی برقرار کردیم تا آنها را قانع کنیم که این کار به نفع آنها است. البته این موضوع در اوایل کار برای آنها مبهم بود و تصور میکردند ASQ به دنبال خردهگیری و سیاه نمایی است اما بعدازاینکه نتایج را دریافت کردند اندکاندک متوجه شدند که ما در پی این موضوع نیستیم بلکه در پی این هستیم که مشکلات فرودگاه حل شود و متوجه شدند که ما در کنار آنها هستیم. بااینوجود ما همیشه در کنار مسافر هم هستیم زیرا فلسفه وجودی ASQ این است که دغدغههای مسافر را بسنجد و بداند چه چیزهایی برای آنها مشکل ایجاد میکند و مسئله است.
وی بابیان اینکه تاکید مدیرعامل و هیئتمدیره شرکت این است که این موضوع نهادینه و نتایج آن پایدار شود، گفت در حال حاضر برای اجرای ASQ الزامی از سوی ACI وجود ندارد اما پیشبینی میکنم تا سه چهار سال آینده اجرای آن در فرودگاهها اجباری شود و چهبسا که برای صدور گواهینامههای فرودگاهی ورود به رنکینگ جهانی آن بهعنوان یک امتیاز و پیشنیاز در نظر گرفته شود.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اکنون دو فرودگاه مشهد و مهرآباد را در رنکینگ جهانی شرکت دادهایم، برای حضور فرودگاه اصفهان در سهماهه دوم سال میلادی آینده نیز برنامهریزی کردیم و بعدازآن شیراز را نیز کاندیدا میکنیم. این برای ما خیلی مهم است زیرا این دو فرودگاه قطبهای گردشگری کشور هستند و میتوانیم از این طریق آنها را بیشتر به جهان بشناسانیم و ارزشهای آنها را نشان دهیم.