جزئیات تازه راه اندازی ایرتاکسی
دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاهها گفت: در حوزه هوانوردی عمومی نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی میتوانند فقط با تهیه یک ناوگان هوانوردی عمومی یا هواپیمای منطقهای از همه امکانات ذیل گواهینامه بهرهبرداری هوایی (AOC) شرکت برای تامین نیازمندیهای این حوزه استفاده کنند.

دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها گفت: در حوزه هوانوردی عمومی نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی می توانند فقط با تهیه یک ناوگان هوانوردی عمومی یا هواپیمای منطقه ای از همه امکانات ذیل گواهینامه بهره برداری هوایی ( AOC) شرکت برای تامین نیازمندی های این حوزه استفاده کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، رامین کاشف آذر اظهار کرد: حمل و نقل هوایی با ایجاد دسترسی به بازارها و نیز ایجاد بسترهای اقتصادی تولید جهانی به ایجاد و بهتر شدن اندازه کیک اقتصاد جهانی کمک می کند و کشورها بسترهای حمل و نقل هوایی خود را کامل کرده یا در حال توسعه آن هستند.
وی با بیان اینکه حمل و نقل هوایی در ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران، بهبود فضای کسب و کار، تامین نیروی کار باکیفیت و بهره وری اقتصادی موثر است، گفت: توسعه شبکه پروازی در رونق هر منطقه موثر است و شاهد وجود یک رابطه دو سویه (دیالکتیک) میان توسعه شبکه هواپیمایی و رونق و توسعه اقتصادی هستیم.
دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه از 17 شاخص پایش توسعه کشورها، 15 شاخص مرتبط و تحت تاثیر حمل و نقل هوایی است، عنوان کرد: حمل و نقل هوایی یکی از بسترها و الزامات اصلی توسعه است و فرصت دسترسی را برای جوامع فراهم می کند.
* زیان شرکت فرودگاه ها از مدل فعلی کسب و کار شرکت های هواپیمایی
کاشف آذر گفت: با گذشت سال ها، مدل کسب و کار شرکت های هواپیمایی فعال کشور به دلیل پیشی گرفتن تقاضا از عرضه در نظام بازار تغییری نکرده و به صورت نقطه به نقطه است و مدل مرکز پیرامون شکل نگرفته است، این مدل در درازمدت مشکل ایجاد می کند و شرکت فرودگاه ها به عنوان بازیگر اصلی صنعت هوایی متضرر خواهد شد.
* ایحاد شرکت های هوانوردی عمومی در گرو تغییر مدل کسب و کار شرکت های هواپیمایی
دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تأکید کرد: تا زمانی که مدل کسب و کار شرکت های هواپیمایی تغییر نکند، شرکت های مرتبط با هوانوردی عمومی و هواپیمایی منطقه ای ایجاد نمی شوند.
وی گفت: با توجه به شرایط موجود، بخش خصوصی نمی تواند نقطه شروع اصلاح اکوسیستم صنعت هوانوردی باشد زیرا سرمایه داران ترجیح می دهند بر هواپیماهای با ظرفیت بالا و در مسیرهای ویژه پرمسافر تمرکز کنند و به دنبال راه اندازی ایرتاکسی و هواپیماهای منطقه ای نمی روند.
* امکان استفاده از گواهینامه بهره برداری هوایی شرکت فرودگاه ها برای راه اندازی شرکت هوانوردی عمومی
کاشف آذر عنوان کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در آستانه یک انتخاب استراتژیک مهم برای ورود به کسب و کار شرکت های هواپیمایی است و برای پیاده سازی این استراتژی می تواند از ظرفیت ویژه خود یعنی داشتن گواهینامه عملیات شرکت هواپیمایی به دلیل ظرفیت مرکز خدمات هوایی ایران (وارسی پرواز) استفاده کند.
وی افزود: در این راستا، نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی در مراکز استان ها می توانند فقط با تهیه یک ناوگان هوانوردی عمومی یا هواپیمای منطقه ای از همه امکانات فراهم شده در ذیل گواهینامه بهره برداری هوایی ( AOC) شرکت برای تامین نیازمندی های این حوزه استفاده کنند.
دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران توضیح داد: شرکت های خصوصی با استفاده از پروانه بهره برداری (AOC) مرکز خدمات هوایی ایران (وارسی پرواز) می توانند بدون نیاز به طی کردن بروکراسی های پیچیده و نیاز به تامین ساختمان، نیروی انسانی و چندین ناوگان، فقط با یک ناوگان از امکانات فراهم شده استفاده کنند.
وی افزود: در آینده پس از اینکه به فعالیت طیف متنوع و گسترده هواپیماهای ویژه این حوزه دست یافتیم؛ شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصمیم می گیرد که یا به صورت جدی تر این کسب و کار ها را ادامه دهد یا به بخش خصوصی واگذار کند.