بازدید سایت : ۸۸۲۸۵
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تشریح کرد

چگونه با تحریمِ تجهیزات هوانوردی مقابله می‌شود؟

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به تحریم صنعت هوانوردی ایران و محدود بودن سازندگان تجهیزات هوانوردی گفت: برنامه پنج ساله راهبردی در حوزه تکمیل و توسعه سامانه‌های زیرساخت ناوبری هوایی کشور تدوین شده که با توجه به منابع محدود و تحریم با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان داخلی درحال انجام است.

چگونه با تحریمِ تجهیزات هوانوردی مقابله می‌شود؟
تین نیوز |

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به تحریم صنعت هوانوردی ایران و محدود بودن سازندگان تجهیزات هوانوردی گفت: برنامه پنج ساله راهبردی در حوزه تکمیل و توسعه سامانه‌های زیرساخت ناوبری هوایی کشور تدوین شده که با توجه به منابع محدود و تحریم با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان داخلی درحال انجام است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا «سیاووش امیرمکری» درباره بزرگترین چالش‌های پیش روی صنعت هوایی در سال‌های اخیر به دلیل افزایش حجم تحریم‌ها، گفت: در حوزه ارتباطات و ناوبری هوایی، بزرگترین چالش در زمینه تأمین تجهیزات زیرساخت هوانوردی، انحصاری و محدود بودن سازندگان تجهیزات هوانوردی است که اغلب آنها به دلیل مشارکت در طرح‌های دفاعی کشورهای غربی با شروع تحریم‌های آمریکا و پیروی سایر کشورهای غربی از همکاری با کشورمان در خرید سامانه‌های نوین و پشتیبانی از سامانه‌های موجود در کشور امتناع کردند.

وی ادامه داد: در حوزه آتش نشانی و ایمنی زمینی هواپیما نیز محدودیت در خریدهای بین‌المللی تجهیزات و ماشین آلات استاندارد، محدودیت‌های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه از بزرگترین چالش‌های این صنعت است که با استفاده از توان و دانش داخلی در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری برای گذر از چالش‌های مذکور اقدامات موثری انجام شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها ادامه داد: در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی نوسان نرخ ارز و پیچیده بودن روند خرید از شرکت‌های صاحب نام در حوزه هوانوردی از چالش‌های پیش رو بوده است.

وی درباره اینکه در این شرایط صنعت فرودگاهی چگونه به مقابله با تحریم‌ها برخاسته است؟ گفت: در جهت کاهش اثرات تحریم و عدم پشتیبانی شرکت‌های سازنده، در جهت حفظ شرایط موجود و ارتقای نسبی خدمات ناوبری کشور با اتکا به دانش و تلاش شبانه روزی کارکنان متخصص ATSEP و با بهره گیری از روش‌های نگهداری اقدام به بهینه سازی و یا نوسازی بخشی از تجهیزات کردیم.

وی ادامه داد: نتایج این اقدام افزایش نسبی طول عمر تجهیزات است. برخی از تجهیزاتی که قبل از شرایط تحریم وارد کشور شده بود و شرکت‌های سازنده نیز از نصب و راه اندازی آن امتناع کردند با قبول و پذیرش ریسک توسط متخصصین ATSEP نصب و در حال بهره برداری است.

به گفته امیرمکری با اعمال تحریم‌های ظالمانه و بروز محدودیت‌های ناشی از آن، اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما با استفاده از توان داخلی و پتانسیل‌های موجود  توانسته است بخش اعظمی از مشکلات تجهیزاتی و آموزشی را مرتفع کند که از آن جمله می‌توان به ساخت خودروهای آتش نشانی استاندارد با همکاری شرکت‌های خودرو ساز و همچنین ساخت شبیه سازهای مرتبط اشاره کرد.

وی گفت: در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی نیز می‌توان به استفاده از توان داخلی و بومی سازی برخی از سامانه‌های هوانوردی و فرودگاهی نظیر احراز هویت، سامانه اتوماسیون، پارکینگ و اعزام و پذیرش مسافر  AFTN;FIDS;EFPL اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در زمینه  افزایش دانش تخصصی و تکیه بر توان نیروهای متخصص داخل،  گفت: اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی با بهره گیری از پرسنل متخصص و مجرب با استفاده از دانش نهفته سازمانی که در طول سالیان متمادی به دست آورده و همچنین با بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان در جهت مشکلات دانشی صنعت هوانوردی و فرودگاهی گام بر می‌دارد.

وی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده، ارتقا توان عملیاتی سرویس‌های آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی و دانش و تجربه کارشناسان این حوزه در اولویت اهداف اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما قرار دارد.

وی درباره برنامه‌های آتی و پروژه‌های در دست اقدام  شرکت فرودگاه‌ها گفت: برنامه پنج ساله راهبردی اداره کل ارتباطات و ناوبری در حوزه تکمیل و توسعه سامانه‌های زیرساخت ناوبری هوایی کشور تدوین شده که با توجه به منابع محدود و اولویت‌های عملیاتی و همچنین مشارکت شرکت‌های دانش بنیان داخلی در حال پیگیری و انجام است.

به گفته امیرمکری امکان بکارگیری از تجهیزات با فناوری بالا که در سایر کشورها (به غیر از کشورهای غربی) تولید می‌شود نیز تحت بررسی و اقدام است.

وی ادامه داد: اکنون در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی، بومی سازی سامانه‌های فرودگاهی و هوانوردی  با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز ادامه دارد.​

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل هوائی پاسخ

    جناب مکری
    لطفا کمی فکورانه و معقولانه و علمی اظهار نظر بفرمایید!
    اینکه دانشگاهها و دانش بنیانهای داخلی مشغولند ، خوب است ،بهرحال کمی به خودآمده و بجای کپی کردن و هک کردن ، خود کار کرده و تحقیق خواهند نمود.ولی چیزی که جنابعالی می فرمایید سالهاست در کشور جریان دارد و کماکان موفقیت در بخش تجهیزات ناوبری میسر نشده و بعید است تا حداقل سه دهه آینده با وضعیت موجود دانش بنیانهای داخلی رخ دهد.
    دوست عزیز،خریدن کیت با ارز بازار سیاه و سرهم کردن آن پیشرفت نیست!!!مثل آنتونوف 140 که 25 سال تلاش شد و حتی خود اوکراینی ها آمدند ، ولی باز انجام نشد!!!اینک جنابعالی می فرمایید به ما تجهیزات نمی دهند ،باید بومی سازی کنیم،این شعارها دیگر خسته کننده شده اند و برای عوام زودباور مناسب است.آقای مدیرعامل شما هنوز نتوانسته اید یک سامانه رادار بومی طراحی نموده و برای اجرا بکار اندازید!!گهگاه یک شوی تبلیغاتی راه انداختن و نشان دادن ابزار مونتاژی پیشرفت و بومی سازی نیست!!
    دوست عزیز بجای این گفتار واقعا غیرکاشناسی ،با شرکتهای سازنده و با ابزار نیروهای متخصص ، نیرو برای کارآموزی گسیل نمایید تا پس از آموختن به کشور بازگشته و بومی سازی کنند.اگر ساخت ابزار بهمین راحتی بود،مطمئن باشید همه همین کاررا تا حالا انجام داده بودند.شما پس از سالها هنوز نتوانسته اید مدیر فرودگاهی استاندارد جهانی تربیت کنید و علیرغم آمادگی آلمانی ها ،پروژه شکست خورد!!
    آقای امیر مکری،آیا هرگز نامه های پیشنهادی متخصصان دلسوز که بدفتر شما ارسال می شوند را خوانده اید؟
    دوست عزیز،با شرمندگی،اینک دیگر به مدیریت حضرتعالی اعتمادی نیست!