بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

تکمیل فرودگاه گناباد به کجا رسید؟

توسعه حمل و نقل در بخش‌های مختلف اعم از زمینی، هوایی و دریایی از ارکان مهم توسعه و رونق اقتصادی محسوب می‌شود که از آن میان حمل و نقل هوایی و ایجاد زیرساخت‌های فرودگاهی از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تکمیل فرودگاه گناباد به کجا رسید؟
تین نیوز |

توسعه حمل و نقل در بخش‌های مختلف اعم از زمینی، هوایی و دریایی از ارکان مهم توسعه و رونق اقتصادی محسوب می‌شود که از آن میان حمل و نقل هوایی و ایجاد زیرساخت‌های فرودگاهی از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، نقش حمل و نقل هوایی را در رشد و رونق اقتصادی و اشتغال، توسعه زیرساختهای صنعتی و معدنی، ارتقای وضعیت فرهنگی و آموزشی، کشاورزی و گردشگری نمی توان انکار کرد و نیز آشکار است که این امکان می تواند با ایجاد و افزایش ارزش افزوده، بستر توسعه کمی و کیفی این بخش‌ها را به دنبال آورده و شتاب بخشد.

یکی از بخشهای مهم که هر منطقه با توسعه حمل و نقل هوایی از مزایای آن منتفع می شود، حوزه گردشگری است که در واقع شبکه حمل و نقل هوایی از عمده‌ترین عناصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری است که بخشی از هزینه‌های گردشگری را به خود اختصاص می دهد و توسعه و گسترش صنعت توریسم منوط به توسعه امکانات حمل و نقلی و به خصوص در بخش هوایی است.

حمل و نقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف و با فواصل زیاد، سهم زیادی از جا به جایی گردشگران را به خود اختصاص داده است.

گسترش روز افزون توسعه صنعت حمل و نقل هوایی در دهه اخیر در جهان، به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه و رشد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطرح شده و از جایگاه ویژه ای در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برخوردار است، رشد فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در ایران، لزوم جا به جایی سریع مردم و کالاها و در نتیجه افزایش روز افزون تقاضا، بخش حمل و نقل هوایی را به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.

تکمیل فرودگاه گناباد به مطالبه مهم مردم منطقه و نیز دغدغه مسوولان در سطوح مختلف شهرستانی، استانی و کشوری تبدیل شده است به طوری مسوولان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور و اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی  در سه سال گذشته به صورت مستمر و حتی هر ماه یک یا دو نوبت با بازدید از روند اجرای این طرح، بر سرعت بخشی در روند تکمیل آن تاکید کرده اند.

اجرای این طرح و رساندن آن تا آستانه بهره برداری اکنون به یک نقطه وفاق و همدلی بین مردم و مسوولان گنابادی تبدیل شده است به طوری که همه بخشها به دنبال آن هستند که بعد از گذشت ۳۰ سال از آغاز این طرح، در نهایت آن را در سال جاری آماده بهره برداری کنند.

اقشار مردم و صاحبنظران در سالهای گذشته به دفعات با ایجاد پویش هایی در فضای مجازی بر اهتمام بیشتر مسوولان مربوطه در سرعت بخشی تکمیل و بهره برداری از فرودگاه گناباد تاکید کرده اند و حتی با جمع آوری امضاهایی از مسوولان دولتی خواسته اند تا بعد از ۳۰ سال چشم انتظاری، مردم این شهرستان را به آرزوی دیرینه خود برسانند.

تکمیل فرودگاه گناباد مطالبه مردمی، اولویت مسوولان

مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی گفته بود که احداث فرودگاه از زیرساختهای توسعه و پیشرفت گناباد و منطقه جنوب خراسان رضوی است و علاوه بر جابه جایی مسافر، از قابلیتهای زیادی برای خدمات رسانی در زمان وقوع بحرانها و حوادث پیش بینی نشده در جنوب این استان و مناطق اطراف برخوردار است.

محمود امانی بنی اظهار داشت: تکمیل فرودگاه گناباد در اولویت اقدامات و رویکردهای این اداره کل در سال جاری قرار دارد و از همه ظرفیت‌های موجود برای شتاب دادن به اجرا و تکمیل این طرح استفاده می شود.

وی اضافه کرد: اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی و شرکت فرودگاه‌های کشور به صورت مستمر بر روند اجرای این طرح نظارت دارند و دولت سیزدهم با وجود شرایط خاص اقتصادی، کمک خوبی در زمینه تامین اعتبار تکمیل فرودگاه گناباد داشته است.

رییس فرودگاه گناباد هم به خبرنگار  ایرنا گفت: برای اجرای این طرح فرودگاهی، که اکنون پیشرفتی بیش از ۹۰ درصدی دارد، تاکنون افزون بر هزار میلیارد ریال هزینه شده که با افزایش هزینه‌ها و تورم موجود و نرخ امروزی ارزش این میزان سه هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

مهدی توکلی کندری افزود: احداث ساختمان ترمینال فرودگاه با پیشرفت ۹۵ درصدی در حال انجام است و مرحله نخست محوطه سازی فرودگاه هم به اتمام رسیده و مرحله دوم محوطه سازی نیز تامین اعتبار شده است و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث آن در سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: پارسال ۴۳۰ میلیارد ریال برای دیوارکشی و احداث محوطه فرودگاه گناباد تخصیص یافت و ساختمانهای جانبی امنیت پرواز و برج مراقبت هم با صرف اعتبار هشت میلیارد ریالی به طور کامل به اتمام رسیده و ساخت دیوار پیرامونی فرودگاه گناباد هم با پیشرفت فیزیکی مطلوبی در حال اجرا است و امسال ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد و همه زیرساختهای این فرودگاه شامل آب، برق و گاز نیز تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش همه مسوولان منطقه بر آن است که فرودگاه گناباد بعد از تکمیل زیرساختها به بهره برداری برسد، گفت: با بهره برداری این طرح در آینده نزدیک مردم این شهرستان و مناطق جنوبی استان خراسان رضوی و حتی استان خراسان جنوبی از مزایای آن برخوردار خواهند شد.

فرودگاه گناباد پیشران توسعه جنوب خراسان رضوی 

شهرستان گناباد با توجه به موقعیت خود در جنوب استان خراسان رضوی و دروازه ورودی استان‌های جنوبی و مرکزی به این استان، از قابلیتهای زیادی در بخشهای اقتصادی، گردشگری و فرهنگی برخوردار است.

اجرای طرحهای مهمی مانند خط ریلی یونسی به گناباد به عنوان قطعه نخست راه آهن مشهد به زاهدان و چابهار و فرودگاه گناباد در کنار طرحهای مهم دیگری مانند محورهای دوبانده مهم گناباد - قائن و گناباد - مه ولات، به عنوان نقطه اتصال جنوب استان خراسان رضوی به استان خراسان جنوبی که سالانه صدها هزار نفر زائر و مسافر از آن عبور می کنند، بیانگر اهمیت این شهرستان در اتصال دالان شمال به جنوب است که از این میان فرودگاه اهمیت ویژه تری دارد.

احداث فرودگاه گناباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ مورد توجه مسوولان ذیربط قرار گرفت، گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده است که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شده و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ‌ماندن محل سابق فرودگاه، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شد.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید و مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریور این سال گودبرداری و بتن ریزی سالن فرودگاه انجام شد و روند احداث آن در سه سال گذشته و از جمله در دولت سیزدهم سرعت یافت.

با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر شهروندان گنابادی، ساکنان سایر شهرستان‌های جنوبی استان خراسان رضوی از جمله رشتخوار، مه‌ولات، بجستان و خواف و نیز شهرستانهای فردوس، سرایان، خضری دشت بیاض در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه برخوردار می شوند و پیش‌بینی می‌شود سالانه بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن این مناطق از مزایای آن بهره مند شوند.

فرودگاه در حال احداث گناباد دارای زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر دارد و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و بعد از راه اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و  سبزوار، در منطقه جنوب خراسان رضوی فعالیت خواهد داشت.  

فرماندار گناباد گفت: راه اندازی فرودگاه این شهرستان موجب توسعه کمی و کیفی همه بخشهای این شهرستان اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره می شود و علاوه بر گردشگری و اقتصاد، در رشد و شکوفایی و توسعه بین بخشی حوزه های علمی، فرهنگی و دانشگاهی، فناوری، تبادل علمی مراکز آموزش عالی منطقه با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سایر نقاط نقش زیادی دارد و بستر سفر اساتید و صاحبنظران علمی و دانشگاهی را به این منطقه فراهم می کند.

رضا نصیری افزود: راه‌اندازی فرودگاه گناباد، علاوه بر آنکه فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاران، استادان دانشگاه و مسافران ایجاد می کند، موجب سهولت در افزایش سفر مسوولان کشوری به این شهرستان می‌شود که این می تواند خود بسترساز توسعه و رونق اقتصادی و کاهش مشکلات منطقه باشد.

وی از متخصصان و صاحبنظران خواست راهکارهای خود را برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت این فرودگاه در مسیر توسعه و رونق اقتصادی منطقه و جذب گردشگران داخلی و خارجی ارایه دهند.

فرماندار گناباد گفت: ۴۰۰ میلیارد ریال از محل سفر اخیر رییس جمهور و هیات دولت به استان خراسان رضوی برای تکمیل و سرعت بخشی به روند احداث فرودگاه این شهرستان اختصاص یافته است و از همه ظرفیتهای لازم برای بهره برداری از این فرودگاه در سال جاری استفاده می شود.

حسن حیدری، فرماندار بجستان هم با اشاره به نقش مهم فرودگاه گناباد در توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه ای و صنعت حمل و نقل شهرستانهای گناباد و بجستان گفت: این فرودگاه در پیشرفت منطقه نقش زیادی دارد و چون پتانسیل مهمی برای همه شهرستانها و مناطق اطراف و مناطق جنوبی خراسان رضوی و شمالی استان خراسان جنوبی است، باید از همه ظرفیتهای موجود برای نقش آفرینی طرح در توسعه منطقه بهره گرفت.

نماینده گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایرنا گفت: فرودگاه گناباد از ضرورتها و پیش نیازهای توسعه و رونق اقتصادی منطقه جنوب خراسان رضوی و مناطق همجوار در استان خراسان جنوبی است.

محمد صفایی دلویی افزود: با بهره برداری از این فرودگاه گام مهمی برای توسعه و رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این منطقه برداشته می شود چون این طرح، پیشگام اتحاد و همدلی برای توسعه بین بخشی و سرعت بخش روند رونق در منطقه است.

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی افزود: تنها هدف از ایجاد فرودگاه گناباد، جابه جایی مسافر نیست، بلکه این فرودگاه باید در همه بخشها اعم از اقتصادی، کشاورزی، علمی و فناوری و غیره تحول ایجاد کند و با بهره‌برداری از فرودگاه مذکور بسیاری از سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این منطقه پیدا می کنند.

وی گفت: فرودگاه گناباد نه تنها باعث پیشرفت در منطقه خواهد شد، بلکه تاثیر بسزایی در توسعه ۱۵ شهرستان پیرامونی فرودگاه خواهد شد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه فرودگاه گناباد قابلیت جابه جایی مسافران از ۱۰ شهرستان جنوب خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی را دارد و در توسعه کمی و کیفی سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران و سهولت بخشی در رونق تولید در این مناطق نقش مهمی دارد، گفت: این طرح باید به نماد اتحاد و یکپارچگی در مسیر توسعه و پیشرفت منطقه تبدیل شود چون از نتایج بهره برداری آن همه این مناطق برخوردار می شوند.

صفایی اضافه کرد: با بهره برداری از فرودگاه گناباد در مرحله نخست یک و یا ۲ پرواز در طول هفته بنابر نیاز منطقه توسط هواپیماهای ای. تی. آر به تهران انجام می‌شود و به تدریج در آینده با اجرای طرح توسعه این فرودگاه و افزایش باند آن هواپیماهای پهن پیکر می‌توانند از این طریق به سایر نقاط کشور پرواز کنند.

فرودگاه گناباد بسترساز تحول گردشگری جنوب استان خراسان رضوی 

شهرستان گناباد در جنوب خراسان رضوی با قدمتی کهن و با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار، می‌تواند از مقاصد اصلی و خاطره‌انگیز برای مسافران و گردشگران به ویژه در ایام نوروز باشد.

شهرستان گناباد با توجه به موقعیت و قدمت تاریخی از مناطق و مقاصد مهم تاریخی خراسان و ایران است که از گذشته های دور و از بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ سال قبل و از زمان هخامنشیان مسکونی بوده و به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه زابل - مکران و فارس - ترکستان و واقع شدن بر سر راه غرب ایران به هرات مورد توجه سلاطین آن دوران بوده و از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.

گناباد با توجه به سابقه کهن خود مجموعه‌ای از آثار تاریخی دوره های مختلف قبل و بعد از اسلام اعم از اشکانی، هخامنشی، ساسانی، سلجوقی، خوارزمشاهی، صفوی و قاجاری را در خود جای داده است که از قدیم ترین آثار تاریخی آن می توان به قنات جهانی قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار سازمان یونسکو اشاره کرد.

یک کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری گناباد گفت: با توجه به توان فرهنگی و گردشگری این شهرستان، راه اندازی خطوط ریلی و هوایی از ملزومات این منطقه به شمار می رود و آن را در ابعاد مختلف متحول می کند و ایجاد زیرساختها از ضرورتهای توسعه گردشگری و معرفی جاذبه های تاریخی آن در سطوح ملی و بین المللی است.

علیرضا شناسایی افزود: با ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست سازمان یونسکو، سرعت بخشی در اجرای طرحهای زیربنایی نظیر تکمیل فرودگاه در کنار خط ریلی در این شهرستان بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه راه اندازی فرودگاه گناباد در افزایش بیش از ۵۰ درصدی سفر گردشگران برای بازدید از آثار و جاذبه های تاریخی این شهرستان موثر است، ادامه داد: به رغم جاذبه های بسیار گردشگری در این منطقه، تعداد زیادی از گردشگران به دلیل مسافت زیاد گناباد تا پایتخت و سایر نقاط کشور و مشهد به این شهر سفر نمی‌کنند که با راه اندازی فرودگاه، حجم سفر مسافران و گردشگران به این شهر افزایش می یابد.

توسعه صنعتی و معدنی جنوب خراسان رضوی دستاورد مهم راه اندازی فرودگاه گناباد 

وجود ظرفیتهای بسیار در بخشهای اقتصادی اعم از صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی و صنایع وابسته برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و استعدادهای بسیار در زمینه محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۷۲ واحد صنعتی فعال در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی از ظرفیتهای مهم سرمایه گذاری در گناباد است.

از مجموع ۱۷۸ هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج صادر و ماحصل تلاش کشاورزان گنابادی به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود و بر این اساس تکمیل طرح احداث فرودگاه گناباد می توان نقطه قوتی برای آسانی سفر و جذب سرمایه گذاران در این منطقه به شمار رود.

وجود ۱۷۶ واحد صنعتی و معدنی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی از قابلیتهای مهم اقتصادی گناباد است که برای راه اندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای حدود چهار هزار نفر بطور مستقیم و دو برابر این تعداد بطور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به ظرفیتهای مهم اقتصادی این شهرستان و معادن و واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی آن، راه اندازی فرودگاه موجب نقش آفرینی بیشتر این پتانسیلها و به فعلیت رساندن ظرفیتهای بالقوه منطقه می‌شود.

هادی ایزدی افزود: با عنایت به مسافت گناباد تا مرکز استان خراسان رضوی و تهران، با راه اندازی فرودگاه بستر حضور مسوولان، کارآفرینان، سرمایه گذاران و هیاتهای اقتصادی در منطقه برای شناسایی قابلیتهای سرمایه گذاری و توسعه ای بهتر فراهم می شود و این خود در معرفی این قابلیتها در سطوح ملی و بین المللی تاثیر بسیار دارد.

وی ادامه داد: همچنین راه اندازی فرودگاه گناباد موجب سرعت بخشی به سفر کارشناسان داخلی و خارجی برای بررسی، تعمیر و تامین تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی که دچار توقف و تعطیلی شده اند، می‌گردد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کبیر دیسفان پاسخ

    لطفا خاهشا فرودگا گناباد و راه اندازی بفرمایین
    اینهمه درامد اینهمه منابع اینهمه پتانسیل واقعا چقدر هزینه راه اندازی فرودگاس
    اینهمه تلفات انسانی جاده ای
    جوانان برومند
    خانواده های اصیل تواین مسیر تصادف میکنن
    واقعا ارزش کدوم بیشتر
    جاده خراب بردسکن و کاشمر
    جاده دو طرفه
    واقعا تامین و دریافت و توان تخصیصش ب این بخش از عهده نماینده این منطقه برنمیاد
    واقعا این مردم ک درکمال سادگی با روحیه سختکوش و اهنین و مصلح واقعا تو کشوری ک وجب ب وجبش طلاس اینکه ی فرودگاه تو شهر نزدیکشون باشه توقع بیجاست.
    طولانی ترین و مهندسی ترین قنات دنیا ک یکی از سخترین عملیاتای عمرانی حتا تو این دوره محسوب میشه متعلق ب این مردم بیان اب و خاک و نداشتن فرودگا عملا ورود توریست و محدود کرده
    مسیر طولانی از تهران تا گناباد خستگی و خاب الودگی و کلافگی راننده و سرنشیناش موجب تصادفاتی میش ک دلخراشن و ی خانواده روستا تو عید محرم تابستون و گلای زعفرون داغ دارن
    لطفا خاهشا فرودگا رو راه اندازی کنین