شرکت ها برای خرید هواپیما نقدینگی ندارند
حضور هواپیماهای وارداتی در ناوگان حس نمی شود
دبیر سابق انجمن شرکت های هواپیمایی با اظهار اینکه حضور هواپیماهای جدید ادعایی دولت در صنعت حس نمی شود، تاکید کرد که شرکت ها نقدینگی لازم را برای خرید هواپیما ندارند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، نزدیک به یکسال است که دولت سیزدهم مدعی است مشغول نوسازی ناوگان هوایی کشور است و تعدادی هواپیما وارد کرده است اما نه توضیح داده شد که چه مقدار خریداری شده است و نه روند خرید آن در شرایط تحریمی مشخص شد.
اکنون دولت در پایان کار خود یک آمار ابتدایی از این ادعای خود ارائه کرده است. محمد محمدی بخش در نشست خبری خود در تاریخ 19 تیر، با اشاره به ورود ناوگان جدید در 33 ماه گذشته گفت: «در این مدت 105 فروند هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شد که از این تعداد 55 فروند در چرخه علمیات قرار گرفته است.»
خرید هواپیما برای شرکت ها به صرفه نیست
حمیدرضا غوابش، دبیر سابق انجمن شرکت های هواپیمایی، در ارزیابی خود درباره ورود هواپیماهای جدید به خبرنگار ترابران گفت: «به نظر نمی رسد در واقع چنین اتفاقی افتاده باشد زیرا ۵۰ فروند هواپیما، عدد قابل توجهی است و باید دید این تعداد هواپیما در کدام ایرلاین ها مشغول فعالیت هستند و در کدام فرودگاه ها مستقر شدند.»
غوابش تاکید کرد که آثاری از حضور هواپیماهای جدید ادعایی دولت در بازار و صنعت هواپیمایی کشور حس نمی شود.
وی افزود: «شرکت های مختلف از روش های مختلفی برای خرید هواپیما استفاده می کنند اما بحث صرفا خرید هواپیما نیست. بحث انتقال پول و مشکلات تست هواپیما و اطمینان از صحت عملیاتی هواپیما، خرید را پیچیده می کند.»
غوابش تصریح کرد: «خرید هواپیما کار ساده ای نیست و پیچیدگی خود را دارد و تحریم ها باعث شده است که خرید و انتقال هواپیما به سختی صورت بگیرد.»
او در پاسخ به اینکه آیا با دور زدن تحریم امکان خرید هواپیمای باکیفیت هست؟ اظهار کرد: «امکان خرید هواپیمای باکیفیت و با عمر عملیاتی کمتر نیز هست اما از نظر اقتصادی و با توجه به روند نرخ گذاری که تاکنون وجود داشته، خرید این هواپیماها به صرفه نیست.»
دبیر سابق انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: «در صنعت هواپیمایی، هزینه سرمایه ای برای خرید هواپیما، بخشی از هزینه های عملیاتی محسوب می شود و اگر نرخ گذاری نتواند این هزینه صرف شده را برگرداند، شرکت ها از خرید هواپیما پشیمان می شوند.»
غوابش به مشکلات دیگر موجود برای نوسازی ناوگان اشاره کرد و گفت: «یک مسئله مهم دیگر تامین مالی است زیرا خرید هواپیما با سن کم، مقدار قابل توجهی ارز نیاز دارد و شرکت ها این نقدینگی لازم را ندارند.»
او با اشاره به اینکه به طور معمول شرکت های هواپیمایی در دنیا هم برای خرید هواپیما وام می گیرند و از طریق منابع مالی بانکی خریداری می کنند، در پایان خاطرنشان کرد: «مکانیسم اعطای وام به ایرلاین ها برای خرید هواپیما در کشور ما تعریف نشده و روشن نیست؛ در نتیجه شرکت ها نمی توانند از منابع مالی و بانکی استفاده کنند و ناچارند با نقدینگی خود این کار را انجام دهند و این یک معضل و مانع دیگری نوسازی ناوگان است.»