بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

«تفاهمنامه» عمرانی شهرداری با سپاه

«تفاهمنامه» عمرانی شهرداری با سپاه

تین نیوز | «تفاهمنامه»‌ای که سقف ظرفیت آن 20 هزار میلیارد تومان است. میان شهرداری تهران و سپاه منعقد شده که بر اساس آن، اجرای پروژه‌های عمرانی شهر تهران تا چهارسال آینده به این نهاد سپرده شده است.  

«اقبال شاکری»، عضو شورای شهر تهران در این زمینه گفت: «این «تفاهمنامه» جزو «تفاهمنامه»هایی است که برای پیشبرد پروژه‌های بزرگ شهری منعقد می‌شود تا آن بخش از پروژه‌های بزرگ را که نمی‌توانیم تامینشان کنیم با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا پیش برده شوند.

پیش از این نیز «تفاهمنامه»‌های مشابه در پروژه‌هایی همچون بزرگراه صدر، تونل نیایش و حکیم منعقد شده و به نتیجه رسیده است. به‌علت کمبود پیمانکاران بزرگ در کشور که اصطلاحا پیمانکاران جی‌سی نامیده می‌شوند با خاتم‌الانبیا «تفاهمنامه» می‌بندیم.

ما انتخاب‌های متنوعی نداریم. چراکه پول نقد کافی هم نداریم که به پیمانکار بدهیم و پیمانکار بخش‌هایی را خود تامین می‌کند و سپس در قالب تهاتر و... منابع در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه «این «تفاهمنامه» هم همچون «تفاهمنامه»‌های پیشین است»، گفت: «در واقع این یک «تفاهمنامه» است که میان پیمانکار مادر و سازمان شهرداری منعقد شده تا از ظرفیت‌ها استفاده شود. ما باید خوشحال باشیم که پیمانکاران بزرگی در کشور داریم که می‌توانند جای پیمانکاران خارجی را پر کنند و قرارگاه خاتم‌الانبیا توانسته این ظرفیت را ایجاد کند.»

شاکری، بی‌اطلاعی اعضای شورای شهر را «طبیعی» عنوان کرد و افزود: «این کاری اجرایی و براساس ضوابط و آیین‌نامه‌های مالی شهرداری است و ضرورتی ندارد شورای شهر در جریان باشد.»«غلامرضا انصاری»، دیگر عضو عضو شورای شهر گفت: «شورا در این زمینه منتظر پاسخ شهرداری خواهد بود.»

«احمد حکیمی‌پور»، دیگر عضو شورای شهر در پاسخ با اظهار بی‌اطلاعی از این «تفاهمنامه» گفت: «انعقاد این «تفاهمنامه» بدون اطلاع اعضای شورای شهر کاملا غیرقانونی است و با آیین‌نامه‌های شهرداری هم منافات دارد چراکه طبق قانون اگر مبلغ «تفاهمنامه» از سقف معینی بیشتر باشد - که مبلغ این «تفاهمنامه» اینچنین است - باید در شورای شهر تصویب شود.»

«محمد سالاری»، رییس کمیسیون معماری شهرداری و «پیرهادی»، عضو کمیسیون نظارت هم از انعقاد چنین «تفاهمنامه»‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند. «علی صابری»، دیگر عضو شورای شهر و حقوقدان با اظهار تاسف از بی‌اطلاعی اعضای شورای شهر گفت: «تنها موضوع رقم «تفاهمنامه» نیست.

موضوع ماهیت این «تفاهمنامه» و کلی‌بودن آن است. این «تفاهمنامه» با این کلیت باطل است چراکه موضوع «تفاهمنامه» نامعین است؛ کدام پروژه؟ با چه قیمتی؟ نوع کار؟ با توجه به مبهم بودن، تمام این «تفاهمنامه» می‌تواند باطل باشد.»

وی با تاکید براینکه «این «تفاهمنامه» خارج از حوزه اختیارات شهرداری تهران منعقد شده است»، گفت: «بنابراین اعضای شورا می‌توانند به‌عنوان ناظر ورود پیدا کنند. از سوی دیگر شهروندان تهرانی می‌توانند به‌عنوان ذی‌نفع وارد شوند و جامعه حقوقدانان هم می‌توانند به ماهیت این موضوع معترض شوند. چنانچه جامعه حقوقدانان در بحث انتخاب قالیباف هم اقدامی مشابه انجام داد.» حال باید منتظر ماند و دید اقدام عملی شورای شهر تهران در رابطه با این «تفاهمنامه» بزرگ شهرداری و سپاه چه خواهد بود؟

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.