بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

نجفی: مردم نباید در برابر شهرداری احساس‌ ضعف‌ کنند

آیین روز جهانی شهرها که با برگزاری نشست‌های تخصصی کار خود را در باغ کتاب تهران آغاز کرده بود با حضور شهردار تهران، نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و تعداد زیادی از مدیران شهری و کارشناسان به‌کار خود پایان داد.

 نجفی: مردم نباید در برابر شهرداری احساس‌ ضعف‌ کنند
تین نیوز

 آیین روز جهانی شهرها که با برگزاری نشست‌های تخصصی کار خود را در باغ کتاب تهران آغاز کرده بود با حضور شهردار تهران، نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و تعداد زیادی از مدیران شهری و کارشناسان به‌کار خود پایان داد.

به گزارش شهرداری آنلاین، شهردار تهران در این مراسم روز جهانی شهرها با اشاره به اینکه جامعه ایران طی 4 دهه از جامعه‌ای با جمعیت روستایی به جامعه‌ای با جمعیت شهری تبدیل شده است، گفت: تهران مهم‌ترین شهر کانون تپنده این تغییرات و فصل مشترک فرهنگ‌های گوناگون و اصیل جامعه ایرانی برای رسیدن به فصل مشترکی از مفهوم ملیت است.

محمد علی نجفی در ادامه چشم‌انداز و تلقی خود از مسائل شهر تهران را بیان کرد و گفت: از همه دعوت می‌کنم مدیران شهری را برای شناخت بهتر شهر تهران و ساختن شهری زیست پذیر‌تر یاری کنند. وی همچنین با اشاره به چالش‌هایی که تهران با وجود برخورداری از زیبایی‌ها با آنها مواجه است، گفت: نابرابری اجتماعی مهم ترین چالشی است که پیش روی شهر تهران قرار دارد. نابرابری اجتماعی اثری گسیخته‌ساز دارد و انسجام اجتماعی را تهدید می‌کند.

به گفته شهردار تهران جلوه های این نابرابری را می‌توان در سطوح مختلف مشاهده کرد که یکی از اصلی‌ترین جلوه‌ها جمعیت ساکن در بافت‌های نابسامان و سکونتگاه‌های غیر‌رسمی است. نجفی با بیان اینکه این بافت‌ها در حاشیه نظام‌های اقتصادی و اجتماعی قرار دارند و با ساز و کارهای مختلف فرد از فرصت زندگی کنار گذاشته می‌شود از محدودیت در دسترسی به خدمات شهری و برآورده نشدن نیازهای آنان خبر داد.

وی تاکید کرد: تمرکز نابرابری شهری در فضاهای شهری و آسیب‌های اجتماعی زندگی بخشی از جمعیت شهر تهران را تهدید می‌کند. این در حالی است که از دید مردم فاصله طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان در حال افزایش است و این می‌تواند بر کاهش حس تعلق اجتماعی موثر باشد. شهردار تهران یادآور شد:

در این فرایند زنان، کودکان و سالمندان بیش از گروه‌های دیگر در معرض آسیب قرار دارند. در این میان وظیفه مدیران شهری و متخصصان برنامه‌ریزی شهری است که در هر اقدام به موضوع نابرابری حساس باشند. علاوه بر این، وجود نابرابری مخالف با آموزه‌های دینی ماست چراکه انسجام اجتماعی ما را نیز تهدید می‌کند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ساکنان شهر باید در تامین هزینه‌ها مشارکت داشته باشند، این امر را مستلزم آن دانست که سازمان مدیریت شهری کارآمد و پاسخگو باشد. نجفی تاکید کرد: با وجود فساد اداری هیچ سیاستی به بار نمی‌نشیند ضمن اینکه مقابله با فساد تنها در توان مدیران شهری نیست بلکه اداره فراگیر می‌خواهد و مشارکت همگان را می‌طلبد.

شهردار تهران همچنین تاکید کرد: مردم در برابر سازمان‌های بزرگی مثل شهرداری که قدرت و منابع زیادی دارد و قادر است در امور مختلف زندگی آنان تصمیم‌گیری کند نباید احساس ضعف کنند.

    افزایش نقش تهران در مجامع بین‌المللی

نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد هم در مراسم روز جهانی شهرها با اشاره به چهارمین سال برگزاری این برنامه و مشارکت شهرداری تهران در این زمینه اظهار داشت: روز جهانی شهرها فرصتی است تا باب گفت‌وگو و همکاری بین کشورها، نهادها، متخصصان، مدیران و شهروندان را بگشاید و به افزایش همکاری‌ها در راستای توسعه پایدار شهری بینجامد.

سیامک مقدم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به‌تازگی شهردار تهران در متن سخنرانی برای شورای پنجم به موضوعات راهبردی برای شهرداری تهران اشاره کردند که حکمروایی خوب شهری یکی از محورهای برنامه او در اداره شهر تهران است. وی همچنین اظهار امیدواری کردکه تهران بتواند با حضور در مجامع بین‌المللی نقش پراهمیت و مهم خود را افزایش دهد.

    تلاش از زحمات شهرداری

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه نیز در مراسم دیروز با قدردانی از کارگران زحمتکش شهرداری تهران که برای شهر متحمل تلاش‌های شبانه‌روزی می‌شوند، گفت: امیدوارم شهردار تهران با توان و شایستگی که دارد بتواند بر مشکلات سختی که به ایشان به ارث رسیده فائق‌آید. در این مسیر دعای مردم بدرقه راه ایشان می‌شود تا شهر که دچار آلودگی، ترافیک و گرفتاری است را سامان دهند. رحیم‌پور در ادامه تأکید کرد:

در مجموعه ملل شهرهایی که در آن زندگی می‌کنیم، شاید اصالت بیشتری از کشورها داشته باشد. به همین دلیل اعتقاد دارم در ایران قادر هستیم که معضلات و مشکلات شهرها و به‌خصوص شهرهای بزرگ را ساماندهی کرده و به جلو برویم. معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: توقع ما از شهرداران شهرها این است که زشتی‌های شهر را کم‌کرده و بر زیبایی‌های آن بیفزایند.

    حرکت به سمت شهرهای هوشمند

هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران هم در آیین روز جهانی شهرها گفت: از چند سال پیش یک اتفاق مهم افتاد که نخستین‌بار تمایل مردم به زندگی در شهرها رشد پیدا کرد و این روند تا جایی پیش رفت که در ایران نیز ۷۰درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند. گری لوئیس با اشاره به اینکه ۷۰درصد انرژی در شهرها مصرف می‌شود و ۷۵درصد تأثیرات روی گرمایش جهانی بر اثر زندگی شهرنشینی صورت می‌گیرد، یادآور شد: ما می‌توانیم به سمت شهرهای هوشمند حرکت کنیم و در کنار آن می‌توانیم سیستم انرژی، سیستم آبرسانی، حمل‌ونقل شهری، سیستم بازیافت زباله و... را تقویت کنیم.

این مقام بین‌المللی با اشاره به اینکه ایران جزو 10کشور اول در تولید گازهای گلخانه‌ای است، تأکید کرد: باید بر حرکت به سمت جوامع پایدار، دسترسی با کیفیت به امکانات، غلبه بر آلودگی هوا و بهبود سیستم بازیافت زباله که در تهران و حتی بسیاری از شهرهای دنیا دارای اهمیت است، تأکید کنیم.

    شهرداران نمونه مدارس؛ مشاور شهرداران مناطق

همچنین صبح دیروز نوزدهمین دوره انتخابات شهردار مدرسه با تفاوت‌های بسیار از دوره‌های قبل برگزار شد. در مراسمی که به همین مناسبت در مدرسه متوسطه دخترانه حضرت زینب(س) برگزار شد علاوه برشهردار تهران، فرماندار و استاندار تهران به همراه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز شرکت داشتند. این‌طور که محمدعلی نجفی در این مراسم گفت قرار است امسال برای نخستین بار در هر منطقه، یک شهردار نمونه از بین مدارس انتخاب شود که این شهردار نمونه به‌عنوان مشاور شهردار منطقه در سال بعد منصوب خواهد شد.

به گزارش همشهری،‌علاوه بر این نجفی از برگزاری رقابتی دیگر بین کل مناطق شهر تهران سخن گفت تا در آن نمونه‌ترین شهردار از بین 22منطقه انتخاب شود و به مدرسه‌ای که شهردارش نمونه شده باشد هدیه‌ای به یادگار اهدا خواهد شد.

شهردار تهران در مراسم نوزدهمین دوره انتخاب شهردار مدرسه گفت: قرار است در آذرماه برنامه‌ای با حضور همه شهرداران مدارس برگزار شود تا آنها با مسئولان شهرداری تهران آشنایی بیشتری پیدا کنند.

سپس ارتباطات شهرداران مدرسه از طریق نمایندگانی که در هر منطقه تعیین می‌شوند، با شهردار منطقه برقرار خواهد شد. نجفی از اهمیت آماده‌سازی جوانان برای زندگی در آینده کشور و در درست گرفتن شئون مختلف مدیریت سخن گفت و اینکه تربیت اجتماعی جوانان و مسلح و تجهیز کردن آنها به مهارت‌های زندگی در کنار آموزش ریاضی، فیزیک و ادبیات می‌تواند منجر به حضور پرثمر آنها در عرصه فعالیت‌های اجتماعی شود.

وی گفت: شعار این دوره مدیریت شهری «تهران، شهر امید، مشارکت و شکوفایی» است و هر سه این واژه‌های مهم درباره جوانان، نوجوانان و به‌خصوص دانش‌آموزان بسیار عمیق‌تر قابل بررسی است چون امید اساس زندگی نوجوانان را تشکیل می‌دهد و مشارکت باید مظهر فعالیت‌های دانش‌آموزان در همه امور اجتماعی و اداره مدرسه باشد.

وی افزود: در مورد شکوفایی نیز معتقدم دانش‌آموزان منبع اصلی شکوفایی کشورند و اگر شما دانش‌آموزان به خوبی رشد کرده واستعدادهای خود را شکوفا کنید در واقع کشور شکوفا خواهد شد. به گفته نجفی، طرح شهردار مدرسه می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از برنامه‌های آموزش و پرورش برای آشنایی دانش‌آموزان با تربیت اجتماعی و مهارت‌های زندگی باشد چون دانش‌آموزان با موضوعات حقوق و تکالیف شهروندی و مدیریت شهری مستقیما درگیر می‌شوند.

شهردار تهران یکی از ضعف‌های امروز جامعه را به حوزه اخلاق شهروندی نسبت داد که به خوبی در جامعه تعریف و تبیین نشده و مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مثلا اگر امروز مشکلاتی در زمینه ترافیک، بهداشت، محیط‌زیست، نظافت و پاکیزگی در شهر داریم چه بسا بخش عمده‌ای به ضعف اخلاق شهروندی بر می‌گردد.

به همین مناسبت نجفی از انتخاب مشاوری در زمینه اخلاق شهروندی خبر داد و گفت: یکی از افرادی که در دانشگاه روی موضوع اخلاق به‌صورت عام و اخلاق شهروندی به‌صورت خاص صاحب‌نظر هستند را انتخاب کردم که طی روزهای آینده معرفی می‌شود. این مشاور قرار است یک شورای مشورتی تشکیل دهد. وی از همه کسانی که در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی درباره اخلاق شهروندی مطالعه و آشنایی دارند درخواست کرد تا به شهرداری تهران در این زمینه کمک کنند ضمن اینکه به گفته نجفی در موضوع اخلاق شهروندی با قوه قضاییه نیز همکاری می‌کنیم تا بخشی از کارها به‌صورت مشترک انجام شود و یک هم‌افزایی در این حوزه اتفاق بیفتد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود از لایه‌های مختلف زندگی اجتماعی سخن گفت و خطاب به دانش‌آموزان افزود: لایه اول زندگی اجتماعی خانواده و لایه بعدی مدرسه است. همان قدر که نسبت به خانواده احساس مسئولیت و تعهد می‌کنید نسبت به مدرسه و لایه سوم زندگی اجتماعی که شهر است نیز احساس مسئولیت داشته باشید. البته احساس مسئولیت در شهر سخت‌تر است چون احساس تعلق ما به خانواده جنبه ذاتی دارد.

با این همه باید تلاش کنیم اگر جایی در شهر دچار وقفه و نابسامانی است با همان احساسی که نسبت به خانه داریم در حل مسائل شهر هم مشارکت داشته باشیم. نجفی گفت: مسئله حمل‌ونقل، نظافت، پاکیزگی، بهداشت، محیط‌زیست و... باید در محیط کوچک مدرسه مورد بحث و بررسی قرار گیرد، به این ترتیب دانش‌آموزان فرصتی پیدا می‌کنند تا مشارکت را تمرین و احساس مسئولیت را لمس کنند.

شهردار تهران از دانش‌آموزان خواست تا خودشان را دست‌کم نگیرند چون از صندلی همین مدارس انسان‌های بزرگ و معروفی به جامعه راه یافتند. وی به‌عنوان نمونه از مرحومه مریم میرزاخانی نام برد که یک افتخار بزرگ نه‌تنها برای زنان ایرانی بلکه برای تمامی زنان دنیا به‌وجود آورد ودر همین مدارس کشور آموزش دید.

    انتصابات در شهرداری تهران یک نهضت دائمی است

محمد علی نجفی درحاشیه انتخابات نوزدهمین دوره شهردار مدرسه با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به انتصاب مدیران در مجموعه شهرداری گفت: مجموعه بزرگی مثل شهرداری تهران حدود 800مدیر در سطوح مختلف دارد و طبیعی است که دائما نقل و انتقالاتی بین مدیران انجام شود؛ ممکن است برخی از مدیران خسته و بازنشسته شوند؛

همچنین امکان دارد مدیران از جایی مأمور باشند و بخواهند برگردند از این‌رو انتصابات به‌صورت طبیعی همیشه ادامه دارد و یک نهضت دائمی است. همچنین نجفی با اشاره به کمک‌های صورت گرفته از سوی شهرداری به آموزش و پرورش گفت: در مصوبه بودجه سال‌جاری حدود 30میلیارد تومان برای کمک به مدارس تهران درنظر گرفته شده است.

در کنار این رقم حدود 35میلیارد تومان دیگر نیز از محل بودجه مناطق 22گانه به مدارس کمک می‌شود که شاید این رقم افزایش یابد، همچنین بخشی از کمک‌ها به‌صورت موردی و با درخواست آموزش و پرورش دنبال می‌شود.

این‌طور که نجفی گفت قرار است کمک‌ها از این به بعد هدفمند و در چارچوب دستورالعملی که با خود آموزش و پرورش تنظیم می‌شود صورت گیرد چراکه یکی از هدف‌های اصلی توسعه فرهنگ شهروندی، تعمیق اخلاق شهروندی و آگاه کردن جوانان و نوجوانان با حقوق شهروندی است.

    نگاهی به سابقه شهرداران مدرسه

نوزدهمین دوره انتخاب شهردار مدرسه دیروز به‌طور همزمان در 440مدرسه شهر تهران برگزار شد. در مراسمی که به همین مناسبت با حضورمدیرکل آموزش و پرورش، شهردار تهران، فرماندار و استاندار تهران در دبیرستان نمونه حضرت زینب(س) برگزار شد 7نفر از میان دانش‌آموزان کاندیدای شهردار مدرسه شدند که به معرفی خود و شعارهای انتخاباتی‌شان پرداختند.

طرح شهردار مدرسه نخستین بار در سال تحصیلی73- 72در زمان وزارت محمدعلی نجفی بر آموزش و پرورش آغاز شد و دیروز نوزدهمین دوره انتخابات خود را در حالی پشت سر گذاشت که این بار محمدعلی نجفی نه در کسوت وزیر که در جایگاه پنجاه و هشتمین شهردار تهران برگزار‌کننده این مراسم بود.

ازجمله وظایف شهردار مدرسه به همراه 8تن از معاونانش تأمین آگاهی‌های مورد نیاز زندگی شهری در محیط مدرسه، آموزش حقوق و تکالیف شهروندی به همراه مهارت‌های زندگی، تقویت روح همکاری گروهی و تقسیم کار جمعی، گسترش نشاط و شور در فعالیت‌های اجتماعی و... است.


 

منبع: شهرداری آنلاین
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.