◄ راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هوا
اثربخشی معاینه فنی از راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هواست.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در تشریح وضعیت کاهش آلودگی هوا در نیمه دوم سال با اشاره به موضوعات گارانتی خودروها و سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی با بیان اینکه اثربخشی معاینه فنی ازراهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هواست گفت: مدت زمان گارانتی خودروهای نو با سن معافیت معاینه فنی، باید دارای تناسب باشد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالینژاد با بیان مطلب فوق در حاشیه جلسه کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور، اظهار کرد: در سایر کشورها به منظورحمایت از مصرفکننده و کاهش آلایندگی خودروها، سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی، کمتر از مدتزمان گارانتی پیشبینی میشود تا در صورت وجود ایراد در خودرو که در مراکز معاینه فنی تشخیص داده می شود، راننده بدون نیاز به هزینه کرد مجدد گارانتی، قطعات معیوب را تعویض و ایرادهای خودرو را رفع کند.
وی با بیان اینکه یکی از قطعات مهم در کاهش آلایندگی خودرو کاتالیست است که در صورت عدم تعویض آن در دوره گارانتی به علت بالا بودن قیمت آن، هزینه بسیار زیادی را به راننده تحمیل خواهد کرد، اضافه کرد: کاتالیست در مسیر اگزوز خودروها قطعه بسیار مهمی در کاهش آلایندگی تولیدی خودروست که در صورت سلامت کارکرد موتور خودرو عمری در حدود سه سال دارد و در صورت عدم تغییر سن معافیت و یا افزایش مدت زمان گارانتی توسط خودرو سازان بدیهی است هزینه بالای تعویض این قطعه بر عهده مصرف کننده خواهد بود.
جمالینژاد با تاکید بر سه اصل « ارتقا کیفیت تولید خودرو»، « همکاری رانندگان در نگهداشت صحیح خودرو» و « نظارت بر خودروهای در حال تردد در شهر» برای ساماندهی، مدیریت و کنترل وضعیت آلایندگی خودروها افزود: در حال حاضر بحث نظارت بر وضعیت خودروها با اجرای فاز دوم طرح کاهش و کنترل معاینه فنی خودروها به صورت مکانیزه توسط دوربین در تمام شهرها با جدیت در حال انجام است و شهروندان نیز در خصوص رعایت دستورالعمل های شرکت های سازنده خودرو و مراجعه به هنگام به نمایندگی های خدمات پس از فروش برای بازدیدهای دورهایی به خوبی همکاری میکنند اما تنها قسمت مغفول مانده و شاید مهمترین موضوع کیفیت پایین و نامناسب تولید خودروها در کشور است.
رئیس شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه خودروهای تولیدی به رغم داشتن استاندارد یورو چهار به هنگام تولید، به علت بکارگیری قطعات با کیفیت پایین به سرعت از استاندارد شرایط تولید خارج و چندین پله نزول میکنند اعلام کرد: این مسئله اثربخشی سایر حوزهها در بخش نظارت و نگهداشت خودرو را تحت شعاع قرار داده و نتیجه مورد نظر که کاهش آلایندگی ناشی از خودروها است حاصل نمیگردد. بدیهی است جهت ساماندهی این بخش بایستی حداقل خودروهای آلاینده از چرخه تولید خارج شدند.
چرا که براساس ارزیابی اطلاعات خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران در سال 96، 50 درصد از وانت نیسانها، 47 درصد از وانت پیکانها و 43 درصد از پژوهای آردی با مدل بالاتر از 84 با سن میانگین هفتسال از تست آلایندگی مردود شدهاند. این در حالی است که 38 درصد از وانت نیسان ها، 29 درصد از وانت مزداها و 24 درصد از وانت پیکانها بیش از یک ایراد فنی داشته و در بعضی از موارد حتی تا شش ایراد فنی نیز داشتهاند.
جمالینژاد اضافه کرد: ارزیابی فنی نشان میدهد این خودروها با گذشت پنج سال از تولید چه از لحاظ آلایندگی و چه از لحاظ ایمنی به سرعت از استانداردهای تولید فاصله گرفته و باید هرچه سریعتر از چرخه تردد خارج و با خودروهای با کیفیت جایگزین شوند.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیارهای کشور در خاتمه ابراز امیدواری نمود که با توجه به نامگذاری سال جاری به نام حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری، نه تنها کمیت کالاها، بلکه کیفیت آنها نیز مورد توجه بیش از پیش تولیدکنندگان قرار گیرد که این امر تنها با نظارت مستمر و جدی ستادهای نظارتی و مسئول همچون سازمان حفاظت از محیطزیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت ممکن خواهد بود.