در زیرپا گذاشتن قانون جسور نیستم/ ورود موتور و اتوبوس برقی به تهران
شهردار تهران از کلنگزنی خط ۱۰ مترو و همچینن اتصال شهرری به سولقان با مترو در آیندهای نزدیک خبر داد و اعلام کرد: امسال تلاش کردیم اتوبوس برقی و موتور برقی وارد ناوگان کنیم.
شهردار تهران از کلنگزنی خط ۱۰ مترو و همچینن اتصال شهرری به سولقان با مترو در آیندهای نزدیک خبر داد و اعلام کرد: امسال تلاش کردیم اتوبوس برقی و موتور برقی وارد ناوگان کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حناچی با بیان اینکه ارتباط نزدیک شهرداری و دولت به نفع مردم است، گفت: در شرایط سختی شهر را اداره میکنیم و باید بگویم که کرونا و تحریمها روی شهرداری تهران نیز اثر گذاشته است. هرچند که سعی کردیم همه پروژههای عمرانی که در دورههای قبل شروع شده بود را با وجود همه مشکلات به پایان برسانیم.
کلنگ خط ۱۰ مترو به زودی زده میشود
شهردار تهران در خصوص عدم حضورش در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه به جلسات هیات دولت دعوت نمیشوم و اصلا دعوتنامهای ارسال نمیشود، ادامه داد: البته نباید به مشکلات شهر تهران دامن زد و سعی میکنیم با اولویت طرحهای مختلف را پیش ببریم و معتقد هستیم توسعه حمل و نقل عمومی بزرگترین کاری است که در این دوره انجام دادیم چرا که خط ۶ و ۷ در این دوره تکمیل خواهد شد و کلنگ خط ۱۰ مترو نیز به زودی بر زمین زده میشود.
وی با بیان اینکه برخی اقدامات در تهران نرمافزاری است و به چشم نمیآید، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ با اینکه شدت بارندگیها در تهران زیاد بود اما سیلی در تهران رخ نداد و این در حالیست که در روز ۱۲ فروردینماه آب تا زیر عرشههای پل کرج رسیده بود و ما آمادهی بستن معبر بودیم، اما خوشبختانه به دلیل لایروبی به موقع حادثهای در تهران رخ نداد.
شهردار تهران که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد در پاسخ به این سوال که چرا پروژه جدیدی در تهران آغاز نشد، گفت: اگر پروژه عمدهای در تهران شروع نشد به این دلیل بود که نخواستیم مشکلی به مشکلات شهر اضافه کنیم و شهر را روی ریل انضباط شهری قرار دادیم و به تراکمفروشی و شهرفروشی نیز دامن نزدیم.
حناچی با بیان اینکه امیدواریم با تعامل با مجلس شورای اسلامی دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و منابع مالی پایدار به سرانجام برسد، اظهار کرد: باید مشخص شود شهرداریها از کجا و براساس چه منابعی میتوانند اداره شوند و این یک اقدام مهم است.
اتصال شهرری به سولقان با مترو
وی در پاسخ به این سوال که رییس شورای شهر معتقد است که یک متر مترو به تهران اضافه نشده، تصریح کرد: مگاپروژهای مثل مترو با متر قابل سنجش نیست، چرا که سالها حفاری و تونلینگ آن طول میکشد تا تکمیل شود، اما توسعه و اتصال خط شش و هفت مترو قطعا در این دوره انجام خواهد شد و میتوانیم شهرری تا سولقان را بهم مرتبط کنیم و تا پایان امسال ۱۲ ایستگاه مترو به بهرهبرداری میرسد.
شهردار تهران با بیان اینکه دولت در شرایطی نبود که از محل بودجه عمرانی به ما کمک کند اما از طریق اوراق مشارکت کمکهای خوبی به شهرداری تهران داشت، گفت: انتشار این اوراق مشارکت به معنای آن است که ساخت مترو سرعت گرفته و اتوبوس نو در تهران خواهیم داشت، چرا که از سال ۱۳۹۳ به بعد اتوبوس جدیدی به تهران اضافه نشده، اما امسال قرارداد خوبی با ایرانخودرو دیزل منعقد کرده و ۱۲۰ اتوبوس و ۱۲۰ مینیبوس به چرخه حمل و نقل اضافه خواهیم کرد.
در زیرپا گذاشتن قانون جسور نیستم
وی در پاسخ به این سوال که منتقدان معتقدند که شهردار فعلی جسارت مدیران قبلی را ندارد، تصریح کرد: جسارت اگر به معنای زیرپا گذاشتن قانون باشد من جسور نیستم، چرا که تلاش میکنم در چارچوب قانون کار کرده و قطعا اگر از قانون عدول کنیم شاید همان موقع مشکلات حل شود اما قطعا بعدا با مشکل مواجه میشویم.
حناچی در خصوص چرایی عدم حل آلودگی هوا در پایتخت گفت: در شهریورماه سال ۱۳۹۸ یک نظرسنجی از مردم تهران انجام شد و آنها حل آلودگی هوا و ترافیک را به عنوان دو مطالبه خود مطرح کردند هرچند که این دو مساله مشکل همه کلانشهرها است.
شهردار تهران ادامه داد: از دو دهه قبل طرحی به نام کاهش و کنترل آلودگی هوا در تهران اجرایی شد که طرحی بسیار گسترده بود که موضوعاتی همچون معاینه فنی، اصلاح سوخت، اصلاح خودرو و غیره را در بر میگرفت که اگر به نمودار دو دهه نگاه کنید میبینید که روند آلایندگی کاهنده بوده است، اما با گذر زمان و افزایش جمعیت آلایندهها افزایش پیدا کرده است به گونهای که سالانه ۷۰۰ هزار خودرو در کشور شمارهگذاری میشود که ۴۰ درصد آن مربوط به تهران است که البته همه این خودروهای نو و پاک نیستند و در درازمدت نیز بر حجم آلایندگیشان اضافه میشود.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم منابع اصلی آلایندگی در تهران را کنترل کنیم، گفت: خودروها میتوانند با معاینه فنی دائمی آلایندگی خود را کنترل کنند هرچند که امسال تلاش کردیم اتوبوس برقی و موتور برقی وارد ناوگان کنیم.
شهردار تهران اضافه کرد: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری طرحی را تحت عنوان حمل و نقل پیشرفته با محوریت سوخت الکتریکی پیش میبریم که در چند روز گذشته هم از قطعات قطار ملی رونمایی کردیم که سعی میشود تا پایان سال یک رام قطار ملی در کشور تولید شود که در حال حاضر این قطار پیشرفت ۴۷ درصدی دارد.
شناسایی ۱۰۰۰ ساختمان بلند در معرض خطر در تهران
حناچی در خصوص ساختمانهای ناایمن پایتخت اظهار کرد: آتشنشانی طرحی به نام ۹۹۹ دارد که در آن آسیبپذیری ساختمانهای موجود را بررسی کرده که ۱۰۰۰ ساختمان بلند در معرض خطر قرار دارند، شناسایی شدند.
وی با مقایسهی پلاسکو و ساختمان سینا اظهار کرد: نکتهای که هم در ساختمان سینا و هم در پلاسکو وجود داشت، استفاده نادرست از ساختمان بود به گونهای که پلاسکو یک ساختمان اداری بود که به مرور زمان به محل تولید و انبار لباس تبدیل شده بود و ساختمان سینا نیز مسکونی بود که با اتکاء به خلأهای قانونی به کیلینیک درمانی تبدیل شده بود هرچند که شهرداری منطقه و آتشنشانی چهار مرتبه اخطار صادر کرده بودند، اما اتفاقی که در ساختمان سینا رخ داد علاوه بر استفاده نابهجا از ساختمان، دپوی کپسولهای اکسیژن نیز بود که بهتر است از مدیرعامل سازمان آتشنشانی دعوت کنید تا به صورت جزئی اقدامات شهرداری در شناسایی و برخورد با ساختمانهای ناایمن را گزارش دهد اما دقت داشته باشید که شهرداری تنها میتواند اخطار دهد و اجازه پلمب نداریم.
شهردار تهران با بیان اینکه از بعد زلزله رودبار و منجیل رعایت مقررات ملی ساختمان اجباری شد، گفت: اما قبل از آن ما با حجم زیادی از ساختمانها مواجه هستیم که ممکن است مقررات را رعایت نکرده باشند و در معرض آسیب قرار دارند.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به رابطه خوبش با شورای شهر اظهار کرد: حل مشکل ابرشهر تهران به تنهایی از دست یک نفر بر نمیآید و همه باید کمک کنند هرچند که معتقدم وقتی حل آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی به مطالبه میلیونی شهروندان تبدیل میشود این دیگر یک مسالهی حاکمیتی است و باید دولت به این مساله ورود کند