◄ باز طراحی پایتخت بر محور حمل و نقل عمومی
ما برای رفع مشکلات و ایجاد ایمنی بیشتر و شرایطی که تهرانی زیباتر و ایمن تر بسازیم در حال باز طراحی پایتخت بر محور حمل و نقل عمومی هستیم.
شهردار تهران در دیدار وزیر امور محلی و محیط زیست سوریه گفت: ما برای رفع مشکلات و ایجاد ایمنی بیشتر و شرایطی که تهرانی زیباتر و ایمن تر بسازیم در حال باز طراحی پایتخت بر محور حمل و نقل عمومی هستیم.
به گزارش تین نیوز از شهرداری تهران، علیرضا زاکانی روز پنجشنبه در دیدار «حسین مخلوف» وزیر امور محلی و محیط زیست سوریه در ساختمان شهرداری تهران با تاکید بر لزوم افزایش پیوستگی تهران و دمشق از بعد خواهر خواندگی گفت: افقی ۱۰ ساله برای تهران دنبال میشود تا این شهر به شهر دیگری تبدیل شود و در این مسیر خوبیها و زیباییها بماند و مشکلات شهر برطرف شود.
زاکانی، شهر تهران را دارای ۱۳ هزار هکتار فضای سبز داخلی و ۴۵ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی عنوان کرد و گفت: در موضوعات مختلف از جمله پسماند میتوانیم به دوستان خود در کشور سوریه کمک کنیم.
شهردار تهران افزود: در حوزه پسماند روزانه هفت هزار تن در شهر تهران تولید میشود و ما به دنبال این هستیم با تولید انرژی، گرانول و کمپوست زباله به حداقل ممکن برسد و آن حداقل نیز در مسیر تامین مواد مختلف مصرف شود.
زاکانی با اشاره به توانمندی مدیریت شهری پایتخت در تامین مایحتاج مورد نیاز از طریق میادین میوه و تره بار تاکید کرد: در حوزه سلامت، مترو، حمل و نقل هوشمند و ایجاد ارایه خدمات مطلوب میتوانیم با دوستان خود در سوریه تبادل تجربیات داشته باشیم.
وی با تاکید بر این موضوع که رابطه ایران و سوریه فراتر از رابطه دو کشور است، گفت: پیوستگی و دلدادگی دو ملت و رهبران آن در جهت اهداف مشترک است و این ارتباط از زمان مرحوم حافظ اسد برقرار بوده و امروز این رابطه به اوج خود رسیده است.
شهردار تهران ادامه داد: اعتقاد داریم تجارب و داشتههای ما در تهران باید به ملت سوریه منتقل شود تا آنها بتوانند از تمام ظرفیت موجود استفاده کنند و به ساخت سوریه سرعت دهند.
زاکانی با اشاره به جمعیت موجود در تهران گفت: جمعیت شب در شهر تهران ۱۰ میلیون نفر است (ساکن قطعی) و این جمعیت در طول روز با افزایش ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری به ۱۳.۵ میلیون نفر میرسد.
بافت سنتی-تاریخی تهران قدمتی ۷ هزار ساله د ارد
شهردار تهران ادامه داد: پیش تر توسعه تهران به شکل شمالی و جنوبی بود و امروز این توسعه شرقی و غربی شده و به همین دلیل تهران دارای بافت سنتی و قدیمی است و آثار باستانی پیدا شده در پایتخت ایران نشان میدهد تهران قدمتی هفت هزار ساله دارد.
زاکانی با بیان این مطلب که تهران ۲۳۷ سال است که پایتخت ایران شده است، گفت: بافت قدیمی و تاریخی کنار بافت جدید موجودیت تهران را شکل داده است و ما برای رفع مشکلات و ایجاد ایمنی بیشتر و شرایطی که تهرانی زیباتر و ایمن تر بسازیم در حال باز طراحی تهران بر محور حمل و نقل عمومی هستیم.
وی تصریح کرد: توسعه و بازسازی شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی به ویژه مترو به این گونه است که در شعاع ۸۰۰ متری ایستگاههای مترو بارگذاری و بازطراحی مبتنی بر ایستگاه های مترو انجام میشود.
شهردار تهران ادامه داد: در این طرح به دنبال رسیدن به ۵ تا ۶ هدف هستیم، زیرا با این اقدام (بارگذاری در شعاع ۸۰۰ متری ایستگاه مترو) عددی بالغ بر ۵۰ درصد تهران نوسازی میشود و در کنار این نوسازی به ایمنی دست پیدا خواهیم کرد.
زاکانی با بیان این مطلب که در تهران سه گسل فعال وجود دارد، گفت: بازسازی با محوریت حمل و نقل عمومی به ما کمک میکند تا بر مشکل ترافیک و آلودگی هوا غلبه و در ادامه نیز هویت ایرانی- اسلامی خود را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: هدف دیگری که در این اقدام دنبال میشود این است که به بازطراحی کارکردی شهر دست پیدا کنیم و در ادامه نیز بتوانیم برای ساکنان کلانشهر تهران تامین مسکن کنیم.
شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که با بلند مرتبه سازی فضای سبز و امکانات بهداشتی در شهر افزایش پیدا میکند، بیان کرد: یکی دیگر از اهداف ما در طرح بازسازی شهری این است که با جذب اعتبارات لازم ناشی از مشارکت به سمت توسعه حمل و نقل عمومی حرکت کنیم، زیرا عمدهترین پول شهرداری تهران به شکل درآمد - هزینه است.
زاکانی گفت: در حوزه کالا و خدمات ۴۰ فروشگاه زنجیره ای بزرگ به نام شهروند فعال است که میتوانیم این خدمت را به دمشق و سایر قسمتها توسعه دهیم و در بعد فنی و عمرانی نیز تهران تجربه خوبی در زمینه ابنیه، پل سازی، احداث بزرگراه و آزادراه و جمع آوری آب های سطحی دارد که آن را می توانیم در اختیار قرار دهیم.
در ادامه این دیدار، حسین مخلوف وزیر امور محلی و محیط زیست سوریه در سخنانی با بیان این مطلب که یکی از وجوه اشتراک ایران و سوریه داشتن شهرهایی با قدمت بالاست، گفت: باید از شهرهای دارای قدمت بالا محافظت شود و در کنار این حفاظت شهری از تکنولوژی نیز بهره برد.
وی افزود: شهر دمشق از قدیمیترین شهرهای خاورمیانه است و از بافت قدیمی آن باید محافظت شود و استانداریها نیز بر این اصل پایبند هستند، گفت: در برنامه ریزیهای انجام شده توسعه فضای سبز در اولویت قرار دارد و میخواهیم در حاشیه شهر نیز کمربند سبزی ایجاد کنیم.
مخلوف با تاکید بر اهمیت محیط زیست، انرژی تجدید پذیر، نیروگاه های برق، گاز، و شبکه حمل و نقل گفت: ما برای حفظ منابع سبز خود از کارشناسان خواستیم وارد متن جامعه شوند، زیرا یکی از مهمترین موضوعات و چالشهای ما مساله تجمیع پسماند و تولید انرژی از آن است که در این مسیر از شرکتهای سرمایه گذار دعوت به همکاری مشترک میکنیم.
وی ادامه داد: از گذشته مطالعات خود را در حوزه مترو دنبال کردیم و این امر در صدر کارهای ما قرار دارد و امروز نیز برنامه مذاکره جهت خرید اتوبوس در دستور کار قرار دارد و این برای ما مهم است که با شرکتها و سرمایه گذاران وابسته به ایران رابطه همکاری داشته باشیم.