◄ فرودگاه پیام؛ چهارراه تناقض، مدیریت های مبتدی و ناهماهنگی ها؟
آیا با مدل فعلی مالکیت و مدیریت فرودگاه پیام، این راه به سرانجام خواهد رسید؟
از سابقه ذهنی نه چندان مثبت فرودگاه پیام در اوایل دهه 80 شامل حجم عظیمی از قاچاق کالا در این فرودگاه بوده که بگذریم، به نظر می رسد دولت بایستی یک بار برای همیشه موضوع فرودگاه پیام را با نگاه بهره ور کردن این زیرساخت حیاتی و ملی به نفع اقتصاد کشور و رفاه مردم حل نموده و فکر و طرحی نو درافکند.
ولی آیا با مدل فعلی مالکیت و مدیریت فرودگاه پیام، این راه به سرانجام خواهد رسید؟ به نظر می رسد انتصاب تیم مدیریتی غیرمتخصص در صنعت هواپیمایی برای این فرودگاه، تکرار چند باره اشتباهی محض در دوهه اخیر باشد که بلاشک آثار و تبعات بسیار منفی به دنبال خواهد داشت.
مروری بر موج های خبری ایجاد شده و تیترهای اعلام شده توسط مدیران فرودگاه پیام در یک سال و نیم اخیر بیانگر سردرگمی و سعی و خطا در پیشبرد امور است:
- توافق برای برقراری خط پروازی بین پیام و یک فرودگاه در روسیه (تاریخ اعلام: دی ماه 1401- لینک در پایین صفحه)
- طرح فرودگاه پیام به عنوان فرودگاه احتمالی جایگزین (Alternate) برای فرودگاه مهرآباد و اعلام برقراری شبکه پروازی داخلی و بین المللی برای جابجایی مسافر و بار تا بهمن 1401 (تاریخ اعلام: آذر ماه 1401- لینک در پایین صفحه)
- اعلام خرید هواپیما توسط فرودگاه پیام ( تاریخ اعلام: مرداد ماه سال جاری – لینک در پایین صفحه)
علی رغم موارد حاصل شده به مدد کمک های شایان موردی بزرگان صنعت هوایی کشور (همانند پروازهای معدود، موقت و غیر برنامه ای به مشهد ، کیش و حتی نجف در مقاطع زمانی خاص) ، ادامه این سر درگمی می تواند اتلاف پتانسیل عظیم این زیر ساخت ملی و خدای ناکرده فعالیت احتمالی غیر استاندارد آن را به دنبال بیاورد که در صورت وقوع رخدادهای ناایمن در چنین وضعیتی ( اعم از سوانح، شبه سوانح و... ) رسیدگی منفعلانه (Reactive) در قبال چنان رخدادی را در پی خواهد داشت .
متخصصان امر نیک می دانند در پیاده سازی سیستم های مدیریت ایمنی (SMS) که از نوامبر 2010 میلادی برای فرودگاه ها و ایرلاین ها الزامی شده است، تاکید اصلی قانونگذار خطاب به ساختارها ، مدیران و تک تک پرسنل، داشتن رویکرد رو به جلو و پیشگیرانه (Proactive) به جای داشتن رویکرد واکنشی و منفعلانه (Reactive) است.
این یادداشت نیز بر این اساس تدوین شده و تاکید دارد. شکوفایی زیرساخت ملی کشور در گرو اقدامات تخصصی توسط نهادهای مرتبط با صنعت هوایی بوده و به هیچ عنوان با هیجانات و اقدامات عجولانه و غیر کارشناسی با هدف تولید دستاورد برای فرودگاه پیام سنخیتی ندارد ( در یکی از مصاحبه های مطبوعاتی، میزان صادرات سال 1401 پیام، 201 میلیون تن اعلام شد که با یک جستجوی ساده می توان یافت که میزان صحیح 201 هزار تن، آن هم در بخش حمل بار جاده ای بوده است و اصولا حجم صادرات کل کشور در سال 1401 به 201 میلیون تن نرسیده است! لینک در پایین صفحه)
بر این اساس موارد ذیل به عنوان راهکارهای اجرایی عبور از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب مورد توصیه می باشد :
لینک های مورد اشاره در متن: