افزایش ۷۱ ایستگاه آتش نشانی در دوره اخیر مدیریت شهری
تیننیوز| به گزارش خبرنگار شهرنوشت محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس امروز-چهارشنبه- شهادت مظلومانه قهرمانان ملی و مجاهدان فی سبیل الله را تسلیت گفت و از ملت عزیز و همه همکاران و همسنگران خود تقدیر کرد و گفت: برای خانواده مغزز شهدا و جانباختگان حادثه پلاسکو صبر جزیل آرزومندم .
وی از عملکرد رسانه ها و نیروهای مردمی داوطلبانه از سراسر کشور تقدیر کرد و گفت: از هیات رییسه مجلس که این فرصت را فراهم آوردند تا نکاتی را در خصوص حادثه پلاسکو ارایه کنم تقدیر و تشکر می نمایم .
شهردار تهران ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه فجر گفت: این گزارش را فشرده خدمات عزیزان عرض کنم.
قالباف تصریح کرد: عزیزان همینطور که اشاره کردم از 2 نگاه می خواهم به این موضوع اشاره کنم و نکات جزیی حتما در کمیسیون های مجلس رسیدگی می شود. موضوع من مدیریت بحران است که حوادثی که اتفاق می افتد یا عامل انسانی در آن دخیل است اما اشکالات ساختاری منجر به حوادث می شود. ممکن در موضوع اول به عنوان مدیر بحران می خواهم به بخش ساختاری مراجعه کنم .
امروز در کشور ما نبود یک نگاه سیستم و فرآیند محور درخصوص حوادث و پیشگیری یک چالش است. از مرحله قانونگذاری و نظارت و مشخص نبودن مسئولیت گرفته تا متناسب نبودن نبودن مسئولیت و اختیارات. چند نمونه را نام می برم که در مورد پلاسکو به سرنوشت گذشته گرفتار نشویم. در سال 76 یک هواپیما در اصفهان در نقطه ای خارج از باند نشست که مشخص بود و الحمدالله کسی صدمه ندید اما از 8:30 شب تا 6صبح نتوانستند دسترسی به مسافران پیدا شود.
شهردار تهران با بیان اینکه در سال 82 در بهمن ماه در قطار نیشابور 320 کشته دادیم که بخش قابل توجهی مجروح شدند، گفت: در سال 92 نیز در اتوبان قم 43 کشته در آتش سوختند. نمی خواهم این گزارش ها را امروز تحلیل کنم. می خواهم بگویم نگاه کنیم در فرآیندها و ساختار دچار اشکال هستیم. بعد از زلزله بم سال 82 دولت اقداماتی انجام داد که از آن جمله سازمان مدیریت بحرانی شکل گرفت بخاطر پیشگیری از حوادث این چنینی. اگر نگاهی تحلیلی بر حوادث داشته باشیم می بینیم در این موضوع چالش داریم و بعضی از بحران ها تبدیل به یک روند ادامه دارد شده اند مثل آلودگی هوا و اب و خاک
وی تاکید کرد: از سال 92 تا الان عملا مدیریت بحران مشکل قانونی دارد. این موضوع کلیدی است که مجلس به آن توجه کند.
قالیباف با بیان اینکه تنها مرکز فرماندهی مدیریت بحران در کشور در شهرداری تهران است، گفت: در حادثه پلاسکو ما به عنوان شهرداری تهران در مدیریت بحران وظیفه داشتیم. تهران تنها شهری است که مدیریت بحران برعهده بحران در آن بر عهده شهردارب است از روزی که این مسئولیت در قانون به شهرداری واگذار شده مهم ترین اقدام ما سازمان دهی از بعدمکانی و فرماندهی بوده به طوری که اکنون تنها محل فرماندهی مدیریت بحران به تمام معنی در آن وجودددارد شهر تهران است. در بخش HSE به عنوان یک متخصص فعالیت ها به درستی انجام می شود. اکنون مقاوم سازیپلها در دست اقدام است. ایمنی بیمارستان ها صورت گرفته و گروه های دوام شکل گرفته اند که در قالب برگزاری مانور به مردم آموزش می دهند. به طوری که بیش از 5 هزار گروه در محلات کار سازمان دهی شده انجام می دهند.
وی با اشاره به ساخت سوله های بحران گفت: تاکنون بیش از 120 سوله در این 10سال مجهز به تمام تجهیزات از جمله ارتباطات بی سیمی برای شبکه های رسمی اردوگاه ها اسکان و مراکز درمانی ساخته شده است و مرتب مانور برگزار می شود.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: علاء الدین هم مشکل سازه و ایمنی از منظر حریق دارد. وقتی برای اولین بار برای پلمپ این پاساژ با حکم کمیسیون ماده 100رفتیم اجازه ندادند.
از ابتدای حضورم در شهردای تهران 74 ایستگاه آتش نشانی داشتیم که امروز به 125 ایستگاه رسیده ایم و تنها شهری هستیم که به رغم ترافیک سنگین تمامی استاندارد زمان رسیدن به محل حادثه را انجام داده ایم. بطوریکه در حادثه پلاسکو نیز در کمتر از 2.5 دقیقه به محل حادثه رسیده اند .
به گفته وی در بخش تجهیزات و ماشین های عملیاتی از حدود 280 خودرو در سال 84 به حدود 900 خودرو رسیده ایم در عین حال که سبدها و نردبان ها 4 سال قبل خریداری شده است .
وی تصریح کرد : پیش از این نردبان 54 متری در کشور نداشتیم اما امروز نردبان 33 متری و54 متری در عملیات ها مورد استفاده قرار می گیرد .
برابر مصوبات باید سالی10درصد احیای بافت فرسوده انجام می دادیم اما 34درصد انجام شده است
قالیباف با اشاره به اینکه یکی از موضوعات جدی بافت های فرسوده شهر تهران است، گفت: برابر مصوبات شهرداری تهران موظف است سالانه 10 درصد احیا بافت فرسوده انجام دهد ، این در حالیست که در شهر تهران امروز 34 درصد از بافت فرسوده را احیا کردیم و این رقم در سایر شهرهای دیگر 7 درصد است.
وی افزود: به طور خاص منطقه 12 را دنبال کردیم. برابر قوانین و مقررات پیشگیری ها در 7 اردیبهشت سال 93 اعلام کردم که این اشکالات و قوانین وجود دارد و متاسفانه به درستی انجام نمی شود .
کاهش بیش از 1700تایی نقاط آبگیر در تهران طی ده سال اخیر
وی با بیان اینکه ماده 55 قانون شهرداری ها در بند 14 می گوید شهرداری برای حریق و سیل باید اقدام کند، گفت: بایداقداماتی شود تا اتفاق سال 64 تجریش نیفتد. بنابراین به منظور پیشگیری از سیل بیش از 500 کیلومترکانال در تهران برای آب های سطحی زدیم و همچنین پیش از این 1800 نقطه آبگیر داشتیم که امروز باران شدید هم که می اید 100 مورد هم نداریم. در بالای 7 رود دره شهر تهران ، بوته آرامش زده ایم که اگر سیلی در کوهپایه امد بااینکه ما در قبال آن مسولیتی نداریم، اما مشکلی پیش نیاید. به رغم هزینه های گزاف این مهم صورت گرفته است. همچنین در رابطه با حریق پیشگیری و اطفا و رسیدگی به بافت فرسوده انجام شده است .
شهردار تهران ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه فجر گفت: این گزارش را فشرده خدمات عزیزان عرض کنم.
قالباف تصریح کرد: عزیزان همینطور که اشاره کردم از 2 نگاه می خواهم به این موضوع اشاره کنم و نکات جزیی حتما در کمیسیون های مجلس رسیدگی می شود. موضوع من مدیریت بحران است که حوادثی که اتفاق می افتد یا عامل انسانی در آن دخیل است اما اشکالات ساختاری منجر به حوادث می شود. ممکن در موضوع اول به عنوان مدیر بحران می خواهم به بخش ساختاری مراجعه کنم .
امروز در کشور ما نبود یک نگاه سیستم و فرآیند محور درخصوص حوادث و پیشگیری یک چالش است. از مرحله قانونگذاری و نظارت و مشخص نبودن مسئولیت گرفته تا متناسب نبودن نبودن مسئولیت و اختیارات. چند نمونه را نام می برم که در مورد پلاسکو به سرنوشت گذشته گرفتار نشویم. در سال 76 یک هواپیما در اصفهان در نقطه ای خارج از باند نشست که مشخص بود و الحمدالله کسی صدمه ندید اما از 8:30 شب تا 6صبح نتوانستند دسترسی به مسافران پیدا شود.
شهردار تهران با بیان اینکه در سال 82 در بهمن ماه در قطار نیشابور 320 کشته دادیم که بخش قابل توجهی مجروح شدند، گفت: در سال 92 نیز در اتوبان قم 43 کشته در آتش سوختند. نمی خواهم این گزارش ها را امروز تحلیل کنم. می خواهم بگویم نگاه کنیم در فرآیندها و ساختار دچار اشکال هستیم. بعد از زلزله بم سال 82 دولت اقداماتی انجام داد که از آن جمله سازمان مدیریت بحرانی شکل گرفت بخاطر پیشگیری از حوادث این چنینی. اگر نگاهی تحلیلی بر حوادث داشته باشیم می بینیم در این موضوع چالش داریم و بعضی از بحران ها تبدیل به یک روند ادامه دارد شده اند مثل آلودگی هوا و اب و خاک
وی تاکید کرد: از سال 92 تا الان عملا مدیریت بحران مشکل قانونی دارد. این موضوع کلیدی است که مجلس به آن توجه کند.
قالیباف با بیان اینکه تنها مرکز فرماندهی مدیریت بحران در کشور در شهرداری تهران است، گفت: در حادثه پلاسکو ما به عنوان شهرداری تهران در مدیریت بحران وظیفه داشتیم. تهران تنها شهری است که مدیریت بحران برعهده بحران در آن بر عهده شهردارب است از روزی که این مسئولیت در قانون به شهرداری واگذار شده مهم ترین اقدام ما سازمان دهی از بعدمکانی و فرماندهی بوده به طوری که اکنون تنها محل فرماندهی مدیریت بحران به تمام معنی در آن وجودددارد شهر تهران است. در بخش HSE به عنوان یک متخصص فعالیت ها به درستی انجام می شود. اکنون مقاوم سازیپلها در دست اقدام است. ایمنی بیمارستان ها صورت گرفته و گروه های دوام شکل گرفته اند که در قالب برگزاری مانور به مردم آموزش می دهند. به طوری که بیش از 5 هزار گروه در محلات کار سازمان دهی شده انجام می دهند.
وی با اشاره به ساخت سوله های بحران گفت: تاکنون بیش از 120 سوله در این 10سال مجهز به تمام تجهیزات از جمله ارتباطات بی سیمی برای شبکه های رسمی اردوگاه ها اسکان و مراکز درمانی ساخته شده است و مرتب مانور برگزار می شود.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: علاء الدین هم مشکل سازه و ایمنی از منظر حریق دارد. وقتی برای اولین بار برای پلمپ این پاساژ با حکم کمیسیون ماده 100رفتیم اجازه ندادند.
از ابتدای حضورم در شهردای تهران 74 ایستگاه آتش نشانی داشتیم که امروز به 125 ایستگاه رسیده ایم و تنها شهری هستیم که به رغم ترافیک سنگین تمامی استاندارد زمان رسیدن به محل حادثه را انجام داده ایم. بطوریکه در حادثه پلاسکو نیز در کمتر از 2.5 دقیقه به محل حادثه رسیده اند .
به گفته وی در بخش تجهیزات و ماشین های عملیاتی از حدود 280 خودرو در سال 84 به حدود 900 خودرو رسیده ایم در عین حال که سبدها و نردبان ها 4 سال قبل خریداری شده است .
وی تصریح کرد : پیش از این نردبان 54 متری در کشور نداشتیم اما امروز نردبان 33 متری و54 متری در عملیات ها مورد استفاده قرار می گیرد .
برابر مصوبات باید سالی10درصد احیای بافت فرسوده انجام می دادیم اما 34درصد انجام شده است
قالیباف با اشاره به اینکه یکی از موضوعات جدی بافت های فرسوده شهر تهران است، گفت: برابر مصوبات شهرداری تهران موظف است سالانه 10 درصد احیا بافت فرسوده انجام دهد ، این در حالیست که در شهر تهران امروز 34 درصد از بافت فرسوده را احیا کردیم و این رقم در سایر شهرهای دیگر 7 درصد است.
وی افزود: به طور خاص منطقه 12 را دنبال کردیم. برابر قوانین و مقررات پیشگیری ها در 7 اردیبهشت سال 93 اعلام کردم که این اشکالات و قوانین وجود دارد و متاسفانه به درستی انجام نمی شود .
کاهش بیش از 1700تایی نقاط آبگیر در تهران طی ده سال اخیر
وی با بیان اینکه ماده 55 قانون شهرداری ها در بند 14 می گوید شهرداری برای حریق و سیل باید اقدام کند، گفت: بایداقداماتی شود تا اتفاق سال 64 تجریش نیفتد. بنابراین به منظور پیشگیری از سیل بیش از 500 کیلومترکانال در تهران برای آب های سطحی زدیم و همچنین پیش از این 1800 نقطه آبگیر داشتیم که امروز باران شدید هم که می اید 100 مورد هم نداریم. در بالای 7 رود دره شهر تهران ، بوته آرامش زده ایم که اگر سیلی در کوهپایه امد بااینکه ما در قبال آن مسولیتی نداریم، اما مشکلی پیش نیاید. به رغم هزینه های گزاف این مهم صورت گرفته است. همچنین در رابطه با حریق پیشگیری و اطفا و رسیدگی به بافت فرسوده انجام شده است .