◄ از تاکسی صرفا برای سفرهای ضروری استفاده شود
عضو هیات مدیره انجمن مهندسین ایران، کاهش سهم تاکسیها درافق 1404 را تنها سفرهای ضروری دانست.
به گزارش تیننیوز، مهدی روانشادنیا با اشاره به این مطلب که، تاکسی در حملونقل شهری در وضعیت موجود حملونقل همگانی سهم بالائی دارد، اظهار داشت: طبق برنامههای افق 1404 سهم و پیشبینی سهم حملونقل همگانی امید میرود که به 100 درصد برسد و از تاکسی نیز تنها برای سفرهای ضروری استفاده شود.
وی در ادامه گفتوگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: یکی از خصوصیات شهر با حملونقل همگانی پایدار، نقش تاکسی بهعنوان مکمل سیستم حملونقل همگانی است که بیشتر به سفرهای ضروری اختصاص دارد و تاکسی در مسیرهایی که سیستمهای حملونقل همگانی امکان سرویسدهی به آنرا ندارد و یا برای سفرهای ضروری با تقاضای کم، میتواند شیوه حملونقلی مناسبی به حساب بیاید زیرا، در اکثر قریب به اتفاق کلانشهرهای کشورهای توسعه یافته دنیا، سهم تاکسی از سفرهای شهری به کمتر از 4 الی 5 درصد میرسد.
به گفته روانشادنیا، نظر طرح جامع ابقا تاکسیهای خطی با همین کمیت، حذف تاکسیهای گردشی بهطور کامل و تقویت تاکسیهای ویژه است در وضعیت موجود، تاکسیهای گردشی نقش بسیار مهمی در تغذیه حملونقل همگانی دارد و از شبکه انعطافپذیری که مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفته، برخوردار هستند، بنابراین به نظر میرسد حذف اینگونه تاکسیها مطابق با پیشنهاد طرح جامع، باید مورد بازبینی قرار بگیرد و تحقیق کارشناسی بیشتری روی آن انجام شود، حرکت از سمت تاکسی خطی به تاکسی ویژه نیز باید پس از تقویت حملونقل همگانی با پوشش بیشتر شبکه معابر و یکپارچگی آن با دیگر شیوههای حملونقل صورت بپذیرد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی مسائل مانند که مدیریت شهری را وادار به ساماندهی وضعیت تاکسیها، گفت: سرگردانی تاکسیها در سطح شبکه، تردد تاکسیهای خالی جهت یافتن مسافر، ایجاد اصطکاک و تراکم ترافیک زائد در شبکه، تجاوز مسافران در حال شکار تاکسی تا خط دوم سواره روهای تقاطعهای متراکم، ایجاد فشار یا استیصال و یا وسوسه در مدیریتهای حملونقل شهری در راستای ساماندهی ناخواسته مسافرکشها، سخت و زیان آور بودن شغل رانندگی تاکسی، غیرقابل اطمینان بودن ارائه خدمات تاکسی در شرایط خاص به ویژه روزهای برفی و بارانی وعدم امکان کنترل، نظارت و مدیریت ناوگان تاکسی گردشی از نظر زمان و چگونگی کارکرد و برنامهریزی برای بهبود آن، مباحثی است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
روانشادنیا چشم انداز و اهداف تاکسی در سند طرح جامع را اینگونه عنوان کرد که، 5 هدف عمده برای تاکسی در افق سال 1404 در نظر گرفته شده است که عبارت هستند از، استانداردسازی نقش تاکسی در سیستم حملونقل، ایجاد سیستم یک پارچه تاکسیرانی، حذف پدیده مسافر بری شخصی، افزایش اعتماد به تاکسیرانی و سازگاری تاکسیرانی با محیطزیست.
وی در ادامه ابراز داشت: برای وصول به اهداف ارائه شده هفت راهکار میتوان ارائه داد که تعدادی از آنها تشکیل شدهاند از، توسعه کمی و کیفی تاکسیهای رسمی، توسعه مسیرها و ناوگان ون در تهران، افزایش راحتی مسافر درون تاکسی، افزایش مطلوبیت استاندارد تاکسی، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تاکسیرانی، افزایش ایمنی تاکسی، کاهش آلایندگی ناوگان تاکسیرانی.
به گفته کارشناس امور شهری، برای استفاده کمتر از تاکسی در خطوط کوتاه اختصاص مسیرهای ویژه برای پیاده روی یا دوچرخه سواری، برای استفاده کمتر از تاکسی های شخصی در خطوط متوسط (مسیرهای بین 2 تا 5 کیلو متر) میتوان علاوه بر اختصاص خطوط ویژه دوچرخه سواری بقیه مسیرها را به تاکسیهای 2خطی اختصاص داد و در خطوط بلند (بیشتر از 5 کیلومتر)در صورتی که تقاضا بالا باشد و شرایط کالبدی اجازه دهد این مسیرها به اتوبوس اختصاص داده شود.
وی یادآور شد: کرایه تاکسیها از سایر انواع وسایل حملونقل همگانی بالاتر است تا افق 1404 تاکسی ها باید به «تاکسی مترهای دیجیتالی» مجهز شوند و امکان پرداخت کرایه از طریق صدور قبض رایانهای و توسط کارتهای اعتباری مهیا شود، برای مدیریت بهتر کرایهها میتوان از راهکارهایی مانند یکپارچهسازی سیستم پرداخت کرایه در حملونقل، تغییر شاخص کرایه از نفر پیمایش به کیلومتر پیمایش، ارائه سیستم چند نرخی (بر مبنای مسیر، بر مبنای زمان استفاده کرد.
روانشادنیا در پایان خاطرنشان کرد: فراهم آوردن زیر ساختهایی چون شبکه حملونقل همگانی یکپارچه جهت تغییر نقش تاکسی خطی از یک مد حملونقلی با سهم بالای جابهجایی مسافر به سمت تعریف بینالمللی آن در اولویت قرار داد.