نقش ساختوسازهای شهری در کاهش تابآوری پایتخت
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تهران از خطرپذیرترین شهرهای کشور است، گفت: ساخت وسازهای شهری در پایتخت در کاهش تابآوری آن نقش داشته است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدشکرچیزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی برگزاری این کارگروه شناسایی نقاط ضعف ما درباره زلزله و فرونشست است که امیدواریم برگزاری جلسات کارگروه مخاطرات زلزله منجر به رسیدن به راهکارهایی برای مقابله با خطرات زلزله با همکاری دستگاههای مختلف شود.
شکرچیزاده تاکید کرد: متاسفانه اقدامات ساخت و ساز در پایتخت در راستای افزایش تابآوری نبوده بلکه منجر به کاهش ایمنی و تابآوری آن شده است. ساخت و ساز برجهای بلندمرتبه که به دلیل عدم اقدام به موقع شهرداری تهران در اعلام ضوابط بوده باعث شده در معابر محدود، ساختمانهای بلندی ساخته شود که در زمان وقوع زلزله فاجعهآفرین میشوند. از سوی دیگر میتوان به احداث هشت طبقه پارکینگ در زیرزمین برجهای تهران اشاره کرد که در صورت وقوع زلزله و حریق بسیار خطرساز خواهند بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با اینکه دانش مدیریت شهری وجود داشته ولی به دلیل نبود درآمد پایدار، شهرداری ترجیح داده بر برخی تخلفات چشمپوشی کند که منجر به افزایش خطرپذیری پایتخت شده است.
وی به فرونشستهای اخیر نیز اشاره کرد و افزود: شهرداری با اصرار زیاد به دنبال افزایش خطوط مترو بوده و حداقلهای ایمنی را نیز در پروژهها لحاظ نکرده و منجر به بروز فروریزش در خیابانهای مولوی، قیام، پیامبر(ص) و شهران شده است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: باید به راهکارهایی دست یابیم که دیگر با افزایش خطرپذیری ساختمانها مواجه نشویم و خطرات قبل را نیز کاهش دهیم. مسئولیت این امر بر عهده وزارت راه و شهرسازی و شورای تدوین مقررات ملی است که میتوان الحاقاتی را برای بررسی و افزایش ایمنی ساختمانها به مبحث 22 راجع به مقررات ملی نگهداری ساختمانها با تمرکز بر تهران که از خطرپذیرترین شهرهای کشور است و با اقدامات شهری خطرپذیری آن افزایش یافته، اضافه کرد.
وی بر ضرورت تدوین دستورالعملهای کاهش خطرپذیری تهران و شناسایی خلاءهای این حوزه تاکید کرد و گفت: در زمینه پروژههای عمرانی وزارت راه و شهرسازی، بررسی زیرساختهای در معرض فرونشست را شروع کردهایم و به عنوان نمونه به دنبال تدوین دستورالعملهایی برای برخورد مناسب با فرونشست در پروژههای ریلی و نیز ساختمانهای وزارتخانه هستیم.