بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ مینی‌بوس‌های فرسوده، ون یا تاکسی؟

دولت‌ها و مدیران شهری در دو دهه گذشته در حرف و قانون و برنامه‌ریزی کلان تصمیم به افزایش ظرفیت مینی‌بوس، به‌ عنوان یکی از مدل‌های حمل‌ونقل داشتند اما با اختلالی نهادینه‌ شده در سیستم نوسازی، به هر دلیلی طرح را ناتمام گذاشته و گذشته‌اند، این روزها اما، مدیریت شهری با تأیید وزارت کشور به‌ دنبال حذف مینی‌بوس‌ها و جایگزین‌ کردن آنها با تاکسی است که قطعا نمی‌تواند جایگزین این وسیله نقلیه تقریبا انبوه‌بر شود.

مینی‌بوس‌های فرسوده، ون یا تاکسی؟
تین نیوز |

دولت‌ها و مدیران شهری در دو دهه گذشته در حرف و قانون و برنامه‌ریزی کلان تصمیم به افزایش ظرفیت مینی‌بوس، به‌ عنوان یکی از مدل‌های حمل‌ونقل داشتند اما با اختلالی نهادینه‌ شده در سیستم نوسازی، به هر دلیلی طرح را ناتمام گذشته‌اند، این روزها اما، مدیریت شهری با تأیید وزارت کشور به‌ دنبال حذف مینی‌بوس‌ها و جایگزین‌ کردن آنها با تاکسی است که قطعا نمی‌تواند جایگزین این وسیله نقلیه تقریبا انبوه‌بر شود.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، برنامه‌ای که مدیران دولتی و شهرداران در کل کشور و به‌خصوص پایتخت، از حداقل دو دهه اخیر برای نوسازی خودروهای فرسوده با اولویت خودروهای حمل‌ونقل عمومی در پیش گرفته‌اند، تقریبا شکست خورده است. روندی ناقص، کند، پرچالش و پر فرازوفرود و البته نفس‌گیر برای صاحبان خودروهای فرسوده، به خصوص مینی‌بوس‌ها که جابه‌جائی بخش زیادی از مسافران در شهر را بر عهده داشتند، در این سال‌ها در جریان بوده و می‌‌توان گفت،  در این میان عملکرد نوسازی در همه مدل‌های حمل‌ونقلی رضایت‌بخش نبوده است.

 

قرار بود میان انواع شیوه‌های سفر شهری سهم مینی‌بوس‌ها، طبق برنامه جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران به سه درصد برسد و این مدل حمل‌ونقلی در کنار سایر مدل‌های حمل‌ونقل عمومی، بتواند به سهم ٧٥ درصدی برسد اما، این سهم در حال‌ حاضر به کمتر از یک درصد رسیده و آن‌ طور که مدیران شهر تهران زیر سر دارند، قرار است به جای سه درصد به صفر برسد.

 

اما این روزها خبرهای دیگری به گوش می‌رسد و گویا جایگزین مینی‌بوس‌های فرسوده تاکسی نخواهد بود و «ون‌ها» جای خالی مینی‌بوس‌ها در تهران را خواهند گرفت، در این‌باره مدیرعامل سخت کوش شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، گفته: با توجه به الزام در اجرایی کردن طرح LEZ و تحقق شاخص‌های برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها جایگزینی مینی‌بوس‌های آلاینده درون‌شهری با تاکسی در دستور کار قرار گرفته است.

 

پیمان سنندجی اجرایی شدن طرح جایگزینی مینی‌بوس‌ها را تحت نظارت شهرداری کلان‌شهرها و با ارائه تسهیلات ویژه دانسته و ابراز داشته: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران جایگزینی مینی‌بوس‌هایی با عمر بالای 10 سال پایتخت با اعطای 20 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و هماهنگی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و همکاری خودروسازان در حال انجام است که، می‌تواند خبر خوشحال‌کننده‌ای برای دارندگان مینی‌بوس‌های فرسوده باشد.

 

به گزارش تین‌نیوز، در این میان هستند کسانی که خواستار جایگزینی مینی‌بوس فرسوده خود با تاکسی هستند که براساس اطلاعات، در حال حاضر 695 نفر از متقاضیان جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده با تاکسی در سایت ستاد نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند و 396 نفر از مالکین این خودروها در مراکز اسقاط از پیش اعلام شده از سوی ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور پذیرش شده و علاوه بر صدور برگه اسقاط و دریافت بهای گواهی اسقاط و لاشه و صدور پلاک از سوی پلیس راهور در حال دریافت تاکسی نو هستند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.