◄ کاهش 80 درصدی تلفات عابران پیاده و موتورسیکلتسواران
شورای ترافیک استانها پیگیر کاهش تلفات 80 درصدی عابران پیاده و موتورسیکلتسواران در حوادث ترافیکی شهری باشند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بابیان اینکه مطابق آمارها حدود 80 درصد تلفات ناشی از حوادث ترافیکی شهری عابرین پیاده و موتورسیکلتسواران هستند، بر برنامهریزی شورای هماهنگی ترافیک استانها در خصوص کاهش این تلفات تاکید نمود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالینژاد که در جلسه شورای ترافیک استان گلستان سخن میگفت، اظهار کرد: با بررسی آمار تصادفات درونشهری و تلفات ناشی از آن مشخص شد که حدود 40 درصد از تلفات متعلق به عابران پیاده و 40 درصد دیگر متعلق به موتورسیکلتسواران هست، لذا با توجه به نقش تعیینکننده این دو عامل در آمار تلفات ناشی از تصادفات شهری، شورای هماهنگی ترافیک استانها مکلفاند با تشکیل مداوم و پیوسته جلسات این شورا، برنامهریزیهای لازم در خصوص کاهش آمار تلفات عابرین پیاده از طریق آرامسازی تردد خودروها، جداسازی تردد عابرین پیاده از خودروها و ایمنسازی اطراف مراکز جاذب سفر مانند مدارس، دانشگاهها، مساجد، مراکز خرید و بوستانهای شهری پر تقاضا را در برنامه کاری خود قرار دهند.
وی افزود: در حوزه موتورسیکلت نیز لازم است ساماندهی وضعیت موتورسیکلتسواران اعم از کلاه ایمنی، معاینه فنی و جلوگیری از رفتار پرخطر بهطورجدی انجام شود و همچنین با تخلفات عمده آنها اعم از حرکت در پیادهروها و حمل بار غیرمتعارف، انجام حرکتهای نمایشی و مارپیچ و تردد در خطوط ویژه، برخورد قانونی صورت گیرد.
رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ادامه به چند تکلیف قانونی مشخصشده در اسناد بالادستی در حوزه حملونقل عمومی و ترافیک شهری اشاره نمود و خواستار توجه جدی شورای ترافیک استانها به آنها شد و گفت: براساس بخش (الف) ماده (108) قانون برنامه ششم توسعه میبایستی تا پایان این برنامه میزان تلفات حوادث رانندگی شهری نسبت به تعداد 10 هزار دستگاه خودرو، 31 درصد کاهش یابد.
جمالی نژاد در ادامه به تکلیف دیگری اشاره کرد و گفت: براساس بند (39) بخش (ج) از ماده (30) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور میبایستی سالانه دستگاههای اجرایی 10 درصد کاهش میزان تلفات را برنامهریزی و در خصوص آن اقدامات لازم را انجام دهند.
وی همچنین اظهار کرد: در ردیف (8) بخش تصادفات سند آسیبشناسی حوزه حملونقل شهری که به تصویب هیات وزیران رسیده، مقررشده که شهرهای مرکز استان و بالای 200 هزار نفر جمعیت، سالانه کاهش 10 درصد تصادفات ناشی از نقص زیرساخت را در برنامه کاری خود قرار دهند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه گفت: اگر محل وقوع تلفات مربوط به تصادفات شهری را در سه بخش سر صحنه تصادف، حین انتقال به بیمارستان و در بیمارستان در نظر بگیریم، براساس آمار حاصله مشخص شد که 60 درصد از این تلفات در مراحل بیمارستانی اتفاق میافتد و این موضوع بایستی در سطح استانها با دعوت از روسای دانشگاههای علوم پزشکی هر استان به شورای ترافیک استان ریشهیابی و در صورت نیاز تمهیدات لازم توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت پذیرد.
جمالی نژاد همچنین گفت: با بررسی تصادفات شهری مشخص شد که بخش قابلتوجهی از آمار تلفات، ناشی از نبود جاده کمربندی یا کنارگذر در اطراف شهرهاست و نبود این معابر باعث میشود ترافیک خودروهای سنگین و سرعتبالای خودروهای شخصی محیطهای شهری را تحت تاثیر قرار داده و صدمات و تلفاتی را ایجاد نماید. برای جلوگیری از تلفات ناشی از این موضوع مقرر شد پیگیریهای لازم در زمینه رفع موانع پیش روی تکمیل جاده کمربندی یا کنارگذر شهرها در جلسه شورای ترافیک استان انجام شود و تکمیل پروژههای نیمهتمام این بخش در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.
وی همچنین اضافه کرد: با توجه به افزایش تعداد خودروها و همچنین گستردگی شهرها و کمبود نیروی انسانی در پلیس راهور نیروی انتظامی؛ لزوم استفاده از تجهیزات هوشمند اعم از دوربینهای نظارت تصویری و دوربینهای ثبت تخلفات ضروری هست و با توجه به منابع حاصل از جرائم تخلفات رانندگی در ماده (23) قانون رسیدگی به تخلفات، تعداد و کیفیت این دوربینها باید افزایش یابد و استانداریها و شهرداریها برای تجهیز شهر به این سامانهها پیگیر تخصیص 100 درصدی منابع حاصل از اخذ جرائم از سازمان برنامهوبودجه باشند.
رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با توجه به تصویب طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر گرگان در این شورا در سال 96، گفت: شهرداری گرگان و استانداری گلستان میبایستی تمهیدات و اعتبارات لازم برای تحقق اهداف تعیینشده در افقهای کوتاهمدت، میانمدت و یا بلندمدت را پیگیری نمایند.
وی تصریح کرد: توسعه حملونقل عمومی، توسعه پیاده راهها، ایمنسازی معابر، توسعه ناوگان حملونقل عمومی، ساخت پارکینگهای عمومی و مدیریت پارک حاشیهای از اهم مواردی است که در طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر گرگان در نظر گرفتهشده است.
جمالی نژاد همچنین گفت: باید جلسات شورای ترافیک در سطح استان و شهرستان بهصورت مستمر و حداقل ماهیانه تشکیل شود تا بتوان با همفکری و مشارکت فعال دستگاههای اجرایی درگیر برای رفع مشکلات ترافیکی شهر برنامهریزی کرد.
وی یادآور شد: شهرهای ما باید از خودرو محوری به سمت انسانمحوری حرکت کنند و اقدامات فرهنگی از طریق سمنها و رسانههای استانی و ملی و صداوسیمای استانی با توجه به تاثیر آنها، گسترش یابد تا شاهد کاهش حوادث ترافیکی در سطح استان باشیم.