بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

حمل‌ونقل عمومی تهران ایمن و پاک نیست

رئیس پلیس راهور فاتب گفت: خودروسواران تمایلی به استفاده از حمل‌ونقل عمومی ندارند زیرا این ناوگان ایمن و پاک نیست و در برخی نقاط نیز مردم مسافت زیادی تا رسیدن به نخستین ایستگاه اتوبوس یا مترو را پیاده می‌روند.

حمل‌ونقل عمومی تهران ایمن و پاک نیست
تین نیوز |

رئیس پلیس راهور فاتب گفت: خودروسواران تمایلی به استفاده از حمل‌ونقل عمومی ندارند زیرا این ناوگان ایمن و پاک نیست و در برخی نقاط نیز مردم مسافت زیادی تا رسیدن به نخستین ایستگاه اتوبوس یا مترو را پیاده می‌روند.

به گزارش تین نیوز، از اعلام روز شنبه پلیس راهور فاتب، سردار «محمدحسین حمیدی» افزود: امروزه در پایتخت رام‌های«واحد شمارش قطار» قطار شهری و اتوبوس به تعداد کافی وجود ندارد و در بسیاری از نقاط شهر ایستگاه اتوبوس نیست و به همین دلیل گرایش به حمل‌ونقل عمومی آنچنان که باید و شاید وجود ندارد.

تهران خودرو محور است نه انسان محور

وی با اشاره به بیشترین چالش‌های موجود بر سر راه پلیس راهور گفت: تمام امکانات زیست شهری و تمام شبکه معابر در تهران، مانندپیاده‌ روها، کانال‌های آب در دهه‌های اخیر به تردد خودروها اختصاص یافته است.

رئیس پلیس راهور فاتب افزود: اگر اقدامات عمرانی خاص به وجود آمده در شهر تهران مبنی بر احداث تونل و پل‌ها صورت نمی‌گرفت، شهر تهران باید در چند سال گذشته قفل می‌شد زیرا حجم تردد وسایل‌نقلیه با ظرفیت سطح معابر، مطابقت ندارد اما این اقدامات عمرانی منجر به جریان و چرخش ترافیک شد البته این مُسکن و اقدام مقطعی است و درمان واقعی نیست؛ محصول این نگاه قدیمی، آلودگی زیست‌محیطی و هوایی است که موجب ترافیک و ترددهای غیرضروری نیز می شود، برای اصلاح این نگاه مقاومت زیاد وجود دارد زیرا باید هزینه زیادی صرف شود؛ البته در دوران کرونا، مشکل دیگری نیز اضافه و تمایل به استفاده از حمل‌ونقل عمومی کمتر شد، مردم تمایل دارند در این ایام با وسیله ‌نقلیه شخصی تردد کنند اما ظرفیت حمل‌ونقل عمومی همان ایام پیش از شیوع کرونا است.

سردار حمیدی با بیان اینکه عدم پاسخگویی کافی حمل ونقل عمومی و عدم گنجایش سطح معابر در سطح شهرها منجر به بروز ترافیک شده است اظهار داشت: این نگاه همیشه ما را اذیت می‌کند و هر اقدامی برای رفتن به سمت انسان‌محوری مانند احداث پیاده‌رو یا پیست دوچرخه‌ انجام شود نخستین مقاومت در خود پلیس وجود دارد، زیرا پلیس نیاز دارد که راه باز باشد تا ترافیک را مدیریت کند.

وی همچنین بر لزوم کنترل آنلاین تاکسی‌های تهران تاکید و تصریح کرد: اکنون تقریباً تاکسی‌ها در تمام سطح شهر می‌توانند تردد داشته باشند، مرکز کنترلی که به صورت آنلاین تمام تاکسی‌ها را کنترل کند، وجود ندارد و هنوز ناوگان حمل‌ونقل عمومی مخصوصاً در حوزه تاکسیرانی تقریباً سنتی اداره می‌شود؛ زمانی می‌توانیم بگوییم تاکسی‌ها فعال باشند که عملکرد آنها رصد شود اما در این حوزه کار جدی صورت نگرفته است.

از سفرهای غیر ضروری خودداری کنیم

رئیس پلیس راهور فاتب افزود: درمان این موضوع آن است که تقاضای سفر در پایتخت با وسیله‌نقلیه شخصی به حداقل رسیده و به حمل‌ونقل عمومی سوق پیدا کند و همچنین باید با توسعه الکترونیک و خدمات غیرحضوری بسیاری از سفرهای غیرضروری را از بین ببریم تا بتوانیم از فرصت به وجود آمده برای انسان‌محور کردن شهر اقدام کنیم؛ بسیاری از محله‌های تهران هویت فرهنگی خود را از دست داده که به طور مثال به محله اتابک، ده‌ونک و نارمک اشاره کرد که فرقی بین آنها دیده نمی‌شود و در تمامی آنها تردد خودرو و موتورسیلکت وجود دارد زیرا ما فضا را به آنها داده‌ و از انسان‌محور بودن فاصله گرفته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه باید فضای بیشتری را به عابر پیاده بدهیم، تا عابر بتواند در پیاده‌روها راحت تردد کند گفت: حتی می‌توان برای پیاده‌روها، خدمات مناسب ایجاد کرد اما در حال حاضر عابر پیاده در بسیاری از مواقع ایمنی کافی برای تردد از عرض خیابان و حتی پیاده‌روها را ندارد.

جامعه نباید تاوان خودخواهی برخی رانندگان را بدهد

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه با نگاه موجود، زندگی شهری در آینده غیرممکن خواهد شد و تنها راه آن این است که ابتدا نگاه مدیران تغییر پیدا کند، گفت: نگاه مدیران برگرفته از تقاضاهای موجود در کف خیابان است، برخی افراد خودخواه هستند و علیرغم وجود وسایل‌نقلیه عمومی و امکان پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در مسافت‌های کوتاه، از وسیله‌نقلیه شخصی استفاده می‌کنند، چرا این فرد نباید ساعت‌ها در ترافیک بماند، این فرد باید خودخواهی‌اش را خودش جواب دهد، جامعه نباید تمام امکانات خود را بسیج کند که این فرد به خواسته خود برسد، این نوع افراد با ماندن در ترافیک ناراحتی خود را با پرخاش به دیگران یا بوق‌زدن زدن در هنگام ترافیک بروز می‌دهند، باید به این نوع افراد گفت تردد مخصوصاً در فواصل کوتاه باید با پای پیاده یا وسایل‌نقلیه عمومی باشد.

سردار حمیدی افزود: افزایش و عدم حل موضوع آلودگی هوا برگرفته از این تفکر است و صدای کسی درنمی‌آید تا مجدداً به فصول وارونگی هوا می‌رسیم، آن موقع کنار هم جمع می‌شویم تا برای آلودگی هوا کاری کنیم، همه مسئولان و رسانه‌ها آن وقت از آلودگی هوا می‌گویند تا مجدداً باد می‌وزد و با برطرف شدن آلودگی هوا، موضوع یادمان می‌رود، یعنی برنامه‌محور پیش نرفتیم و برنامه‌ها مبتنی بر دیدگاه انسان‌محور نبوده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در این اوضاع وقتی که شهر انضباط اجتماعی و ترافیکی درستی ندارد، فکر می‌کنیم پلیس مقصر است و می‌گوییم چرا پلیس برخورد نمی‌کند، پلیس باید چه کند؟ مگر پلیس می‌تواند برای همه مردم و رانندگان یک مراقب بگمارد؟ هرچند به لحاظ تصادفات و ترافیک به مدد استفاده از تکنولوژی، فرهنگ‌سازی‌هایی صورت گرفته، اصلاحات هندسی و توسعه‌ها نسبت به گذشته بهتر شده و قابل مقایسه با گذشته نیست اما هنوز با هدفمان فاصله داریم.

سالانه ۶۰۰ نفر در تصادفات رانندگی تهران کشته می‌شوند

این مقام انتظامی با بیان اینکه نرخ کاهش تصادفات در شهر تهران در یک دهه اخیر جزو بهترین نرخ‌ها است اما همچنان ۶۰۰ نفر سالانه در تصادفات شهر تهران کشته می‌شوند، گفت: ایمنی جز با انضباط بیشتر شهری به وجود نمی‌آید و نتیجه اقدامات فرهنگی و آموزشی صورت گرفته و محصول آن بهتر شدن وضعیت نسبت به گذشته است اما با آن فاصله داریم، زمانی به ایده‌آل می‌رسیم که بگوییم شهرمان انسان‌محور شده، هوای پاکی دارد، حمل‌ونقل عمومی خیلی خوبی دارد و نیازمندی تمام شهروندان را برطرف می‌کند، قطعاً در آن شرایط ضمن کاهش تصادفات، زندگی در این شهر بسیار بهتر و مناسب‌تر در جریان خواهد بود.

سردار حمیدی به ترافیک تهران اشاره کرد و افزود: امسال در حوزه ترافیک شرایط متفاوت است و به دلیل عدم بازگشایی مدارس، اتفاقات همه ساله برای ترافیک روی نداد، اولین روز از مهرماه به دلیل اعلام بازگشایی مدارس، پلیس و تمام سازمان‌ها، طرح‌های خود را به صورت منسجم اجرا کردند اما برای طرح مدارس، برنامه ما مبتنی بر اعلام وضعیت توسط ستاد ملی کرونا است.

ترافیک صبحگاهی در روزهای نخست مهر در تهران نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشت

رئیس پلیس راهور فاتب خاطرنشان کرد: در شرایط غیرحضوری مدارس، ترافیک کمتری را شاهد هستیم و جریان پیک ترافیک تغییر کرده است، در صورت بازگشایی مدارس، هم ترافیک در صبح‌ تا ۳۰ درصد و در ظهر و بعدازظهر افزایش پیدا می‌کنند اما در حال حاضر ترافیک صبحگاهی در روزهای نخست نیمه دوم سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی داشته البته نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است.

این مقام انتظامی افزود: سال‌های گذشته طرح ترافیک ۱۳ ساعت (۶:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰) طول می‌کشید اما امسال به دلیل شرایط کرونایی تغییر داشته و پیک ترافیک نیز دچار دستخوش شده است، عملاً از ساعت ۶ صبح تا ۸:۳۰ ترافیک شکل گرفته و به اوج می‌رسد، سپس کاهشی می‌شود، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ ترافیک پرحجم‌تر شده و مجدداً از ساعت ۱۶ تردد در معابر مخصوصاً هسته مرکزی افزایش پیدا می‌کند و از ساعت ۱۶ تا حدود ۲۱، ترددها در سطح شهر افزایش پیدا کرده و در برخی از مقاطع سنگین می‌شود.

سردار حمیدی گفت: البته این در شرایطی است که کاملاً هوا خشک باشد و مشکل خاص جوی نداشته باشیم و اگر یک متغیر مانند بارش باران، برف یا لغزندگی به آن اضافه شود، وضعیت ترافیک کاملاً برهم می‌ریزد زیرا سطح شهر از نظر تردد در حالت عادی کاملاً اشباع شده است و در صورت بارش باران و یا برف، به دلیل عدم سرویس بهنگام توسط حمل‌ونقل عمومی و تحرک کمتر تاکسی و اتوبوس‌ها، مردم مجبور به استفاده از وسیله‌ نقلیه شخصی شده و بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر متراکم می‌شود.وی با بیان اینکه با بارش برف و باران باید انتظار ترافیک طولانی را در سطح شهر داشته باشیم، گفت: برنامه‌ریزی برای حضور کارمندان در محل کار، غیرحضوری و شناور کردن ساعات کار و ارائه فرجه به آنها، عدم برگزاری برخی جلسات در آن ایام می‌تواند جزو راه حل‌های کاربردی در ایام بارندگی‌ها باشد البته مردم باید آماده باشند که این اتفاقات در نیمه دوم سال در تهران روی دهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.