گره کور توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت ، نقش ضعیف دولت و نمره شهرداری تهران !
مشکل توسعه حمل و نقل عمومی تهران همچنان در مسئولیت پذیری دولت و مدیریت شهری معطل مانده و این در حالی است که مردم با مشکل پاندومی کرونا دست و پنجه نرم می کنند.
مشکل توسعه حمل و نقل عمومی تهران همچنان در مسئولیت پذیری دولت و مدیریت شهری معطل مانده و این در حالی است که مردم با مشکل پاندومی کرونا دست و پنجه نرم می کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری آریا، در حالی هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرده که پوشش هزینه ساخت مترو دیگر برای شهرداری امکان پذیر نیست که رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس، از سرگردانی مردم تهران و کلانشهرها به دلیل عدم توسعه حمل و نقل درونشهری انتقاد کرد.
حسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی از جمله حقوق شهروندی مغفول مانده در کلانشهرهاست، تاکید کرد: توسعه حمل و نقل درون شهری ضرورتی که اگر مورد توجه قرار گیرد توامان که به عاملی برای کاهش چالشهای محیط زیستی و شهرنشینی تبدیل میشود، رضایتمندی شهروندان و توسعه متوازن شهر هم را هم درپی خواهد داشت.
وی گفت: حمل و نقل عمومی از جمله موضوعاتی است که در دایره خدمات شهری نقش مهم و تاثیریگذاری دارد ، این موضوع آنچنان دارای اهمیت است که در مباحث شهری بصورت مستقیم بر شاخص رفاه شهری – اجتماعی اثر گذار است.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه هزینه مقرون به صرفه ، سازگاری با محیط زیست، افزایش سلامت زیست شهری از جمله مزایای ترویج و توسعه سیستم حملونقل عمومی است ، افزود: میزان در دسترس بودن ، توسعه شبکه ای آن و منظم بودنش در رقابت میان کلانشهرها و شهرهای پیشرفته نقشی تعیین کننده و اثرگذار دارد آنچنان که شهرداری های شهرهای مهم و صاحب نام جهان بر سر پیشتاز بودن در این مهم با یکدیگر رقابت میکنند.
وی با تاکید بر این که حمل و نقل عمومی ضمن تاثیر مستقیم بر رضایت مندی مردم و شهروندان از خدمات شهری بر تبدیل شدن شهرها به شهرپاک و با پایین ترین سطح آلودگی به چهره های شهرها ظاهری منظم وزیبا اعطا میکند، افزود: در حالی که کلانشهرهای بزرگ دنیا با استفاده از تکنولوژی ها روز در صدد توسعه هر چه بیشتر به ناوگان حمل و نقل عمومی خود هستند اما در کلانشهری چون تهران ما سالهاست به دلیل عدم اختصاص بودجه مناسب و به هنگام برای توسعه آن بر اساس برنامه عقب مانده ایم. عقب ماندگی که در گره های ترافیکی روزانه ، بروز آلودگی هوا و بروز نابسامانی های مکرر در حمل و نقل درون شهری مکرر به اهمیت و مغفول ماندن آن پی می بریم اما باز هم بدون یافتن راهکار اساسی برای آن رفع و رجوع آن را از سالی به سال دیگر حواله میدهیم.
پیرهادی با بیان اینکه ما در بحث توسعه و ارتقاء حمل ونقل عمومی کلانشهرها دچار ایستایی هستیم ادامه داد: این سیستم در برخی نقاط قرابتی با محیط زیست و فاکتورهای شهر سالم دارد و مقرون به صرفه و در دسترس عموم نیست.
عدم امکان پوشش هزینه ساخت مترو از سوی شهرداری تهران
اما هاشمی اخیرا اعلام کرده بود که دیگر برای شهرداری امکان پذیر نیست که هزینه ساخت مترو را پوشش دهد و امیدواریم دولت نسبت به این موضوع اهمیت ویژه قائل شود.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت خطوط مترو در پایتخت اظهار کرد: شبکه مترو تهران بسیار مهم است و در نهایت با خطوط اقماری باید به 450 کیلومتر و 255 ایستگاه برسد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از شبکه خطوط مترو در تهران ارائه شده است بیان کرد: تاکنون تقریباً نصف این شبکه در تهران اجرایی شده است و حدود230 کیلومتر 7 خط اجرا شده و تعداد ایستگاههای تهران به 130 ایستگاه مترو رسیده است.
هاشمی با بیان اینکه برای تکمیل شبکه مترو راه زیادی داریم گفت: انجام این کار بدون کمک دولت امکانپذیر نیست. حمل و نقل عمومی در کلانشهرها مانند کالای اساسی است و اگر به کالاهای اساسی، برای آنکه برای مردم ارزانتر تمام شوند ارز 4200 تومانی داده میشود، باید به حمل و نقل عمومی هم داده شود. به حمل و نقل عمومی در کلانشهرها باید مانند کالاهای اساسی نگاه کرد و در نتیجه دولت باید سعی کند تا کمک خود را به ساخت زیربناهای مترو در شهر تهران و کلانشهرهای دیگر اضافه کند.
وی در پاسخ به این سوال که هزینه مترو چه میزان افزایش داشته است گفت: هزینههای مترو با توجه به تورم 300 درصدی که در طول چهار سال گذشته داشتهایم بالا رفته و دیگر برای شهرداری امکان پذیر نیست تا هزینه ساخت مترو را پوشش دهد و امیدواریم دولت نسبت به این موضوع اهمیت ویژه قائل شود.
موضوع حمل و نقل عمومی در پایتخت حاکمیتی است
از سوی دیگر حناچی شهردار تهران درباره عملکرد شهرداری در زمینه حمل و نقل عمومی گفته که در پایان سال 99 من ترجیح میدهم به خود نمره ندهم و مردم به ما نمره دهند، اما در آخرین نظرسنجی هایی که از مردم داشتیم در حوزههای مختلف مانند فضای سبز، میادین میوه و ترهبار و بهشت زهرا نمره قبولی خوب از مردم شهر تهران گرفتهایم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این نمره ها قابل قبول بوده اند یا خیر گفت: جز حوزه هایی که نمره خوب گرفته ایم در برخی از حوزههای دیگر هم نمره قبولی گرفتهایم اما هنوز برای من قابل قبول نیست و باید تلاش بیشتری در این حوزه داشته باشیم.
حناچی با اشاره به عملکرد حوزه حمل و نقل عمومی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی نمره قبولی گرفتهایم، اما این نمره ناپلئونی بوده است و باید تلاش بیشتری کنیم تا رضایتمندی مردم را فراهم کنیم.تمام تلاش همکاران ما این است تا هر کاری را که از دستشان برمیآید، در حوزه حمل و نقل عمومی انجام دهند البته این بار سنگین است و شهرداری به تنهایی از پس آن ها بر نمی آید.
وی با بیان اینکه موضوع حمل و نقل عمومی در پایتخت حاکمیتی است گفت: با توجه به این موضوع نمیتوان موضوعی را که حاکمیتی است فقط بر عهده شهرداری تهران گذاشت و همه باید در این حوزه کمک کنند.
حناچی ادامه داد: در حوزه منابع بودجه عمومی برای تامین ناوگان حمل و نقل عمومی باید کاری انجام داد، در حال حاضر ما زیر ساختهای فراوانی داریم اما ناوگانی نداریم تا بتوانیم جوابگوی کامل باشیم.
اهمیت توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی در شرایط پاندمی کرونا
اما پیرهادی نماینده مجلس و عضو سابق شورای شهر تهران نیز پرداختن به بحث توسعه حمل و نقل عمومی شهرها و ارتقای کیفیت این خدمات به شهروندان را ضرورتی می داند که به عنوان حق شهروندی بر دوش مدیران شهری و مدیران اجرایی است و خاطرنشان می کند که در کلانشهری چون تهران که سالانه قریب به 8 هزار میلیارد تومان بودجه برای توسعه و نوسازی آن اختصاص می یابد هنوز تا رسیدن به اعداد و ارقامی چون اختصاص 7000 اتوبوس شهری و داشتن حداقل 3500 واگن مترو فاصله قابل تاملی داریم .
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس یادآور شد: در شرایط فعلی از این شمار تنها 5000 اتوبوس و 1450 واگن مشغول خدمت به جمعیت روزانه 12 میلیون نفری شهر تهران هستند. آمار و ارقامی نامناسب و نامتوازان که بیشتر از خدماترسانی به شهروندان به عاملی برای سرگردانی آنها بدل شده است، ازدحام شمار زیادی از شهروندان برای استفاده حداقلی از این سیستم و پایین بودن کیفیت آن چنان با روح حقوق شهروندان و حق شهرنشینی در تعارض است که شمار زیادی از شهروندان را از این ضرورت زندگی شهر نشینی رویگردان کرده است و به همین دلیل آنچنان که باید مطالبه عمومی هم برای ارتقای آن وجود ندارد.
پیرهادی درباره اهمیت توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی و ارتقای کیفیت آن در شرایط ویژهای پاندمی کرونا تاکید کرد: در شرایط ویژه پاندمی کرونا توجه به فاصلهگذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی اعم از ضدعفونی کردن منظم ناوگان حمل و نقل عمومی از واحدهای تاکسیرانی گرفته تا اتوبوس های درون شهر و قطارهای متروی از اصولی غیرقابل اغماض است که مدیران شهری باید به آن توجه داشته باشند.متاسفانه در این شرایط ویژه و برغم اینکه شمار متقاضیان استفاده از حمل و نقل عمومی به دلیل شرایط دشوار اقتصادی نسبت به گذشته افزایش یافت اما همتی برای ارائه خدمات مناسب به مردم انجام شکل نگرفت. متاسفانه ازدحام جمعیت در برخی ساعت پیک ترافیک برای استفاده از مترو یا اتوبوس های بی آرتی چنان بود که نه تنها فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشد بلکه حتی مراحل ضدعفونی جواب گوی نیاز شهروندان و رافع ضرورت های اولیه بهداشتی مراقبت های ویژه کووید 19 نبود.
گرانی بلیت به جای فراهم کردن بستر سفر ارزان و ایمن
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس افزود:هرچند این شرایط بیرغبتی را در استفاده از این سیستم میان بسیاری از شهروندان ترویج داد اما شمار دیگری از شهروندان به دلیل اجبار اقتصادی پبه سفرهای درون شهری با ناوگان نامناسب حمل و نقل عمومی تن دادند. متاسفانه برغم این شرایط نامناسب و عدم مهیا بودن بستر بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی، نرخ بلیط مترو و اتوبوس های درون شهری و حتی کرایه تاکسی ها نیز شاهد رشد قابل توجهی بود این درحالی است که مدیران اجرایی و شهری باید بستر سفرهایی ارزان با رعایت پروتکل های بهداشتی ویژه پاندمی کرونا را فراهم می آورند و نظارت دقیقی بر این روند انجام می دادند.
کاهش کیفیت و عدم ارتقاء حمل و نقل درون شهری
وی با بیان اینکه در کنار کاهش کیفیت حمل و نقل درون شهری به مرور زمان عاملی دیگر که سبب عدم رشد آن و ارتقای شده است ، تاکید کرد :نبود فرهنگ سازی مناسب برای استفاده از سیستم حملونقل عمومی است ، متاسفانه درکنار تمام کاستی هایی که در این عرصه وجود دارد هنوز اهمیت استفاده از این سیستم برای مردم ما هم جا نیفتاده است الان شرایط به نحوی است که بیشتر مردم تصور می کنند حمل و نقل عمومی برای قشر کم درآمد و فرو دست جامعه است و هر کسی که خودرو شخصی ندارد به سمت استفاده از این حمل و نقل عمومی از قبیل تاکسی ، اتوبوس و مترو می رود.نکته حائز اهمیت دیگر این است که برغم این دیدگاه در سالهای اخیر بیشتر توجهات برای توسعه شبکه اتوبوس های بی آرتی، مترو و تاکسی ها نو به سمت شمال شهر و مناطق متوسط به بالا بوده و عملا حواشی شهر و جنوب شهر از حداقل توسعه ها هم محروم مانده اند.
ضروریات توسعه حمل و نقل عمومی
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس می گوید:به هر روی برداشتن موانع مالی از مسیر توسعه حمل و نقل عمومی و در نظر گرفتن بودجه و بستر مناسب برای ارتقای آن و همراهی دولت برای ارتقا این سیستم از جمله ضروریات توسعه حمل و نقل عمومی است که در نهایت منجر به اقبال بیشترشهروندان از این سیستم و پیامدهای مثبت محیط زیستی و شهرنشینی آن خواهد شد.