بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

برگه معاینه فنی پایتخت؛ شرط تردد در محدوده کم آلاینده

برگه معاینه فنی پایتخت؛ شرط تردد در محدوده کم آلاینده

تین نیوز | با نزدیک شدن به موعد مقرر برای اجرای طرح منطقه کم آلاینده(LEZ) درتهران، اعلام شد که تنها معاینه فنی در مراکز ۱۴گانه پایتخت برای حضور در منطقه کم آلاینده پذیرفته می‌شود.

هم‌اكنون 3میلیون خودرو در پایتخت تردد می‌كنند كه باید به‌زودی برای تردد در شهر به مراكز معاینه فنی خودرو مراجعه كنند. معاینه فنی یكی از مهم‌ترین عوامل اجرای منطقه كم انتشار است كه به‌زودی در تهران به اجرا درمی‌آید. بنابر اعلام ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، اطلاعات گواهی معاینه فنی صادره از مراكز مجاز معاینه فنی مستقر در سایر شهرهای استان تهران به شرط اینكه به روش مكانیزه انجام شده و اطلاعات آن به‌صورت آنلاین در اختیار ستاد معاینه فنی خودروهای تهران قرار داده شده باشند، به‌عنوان معاینه فنی معتبر قلمداد می‌شود. به گفته ولی آذروش مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، 14مركز مجاز معاینه فنی تهران می‌توانند روزانه به 6هزار دستگاه خودرو خدمات ارائه كنند. معاینه فنی هرخودرو در این مراكز كمتر از 15دقیقه طول می‌كشد ولی تنها از30درصد ظرفیت این مراكز استفاده می‌شود.

پلیس فقط تهران را قبول دارد

برای تردد در معابر پایتخت، تنها معاینه فنی خودروهایی كه از مراكز مكانیزه معاینه فنی شهر تهران كارت و برچسب اخذ كرده‌اند، برای پلیس معتبر است. این قانون را شورای اسلامی شهر تهران هفته گذشته تصویب كرد. در حال حاضر یكی از معضلات و دغدغه‌های جدی مدیریت شهری در ارتباط با آلودگی هوای كلانشهر تهران است كه حل این معضل مستلزم اقدامات و تصمیمات فوری در این زمینه است. در چند سال اخیر تلاش‌ها و اقدامات اجرایی متعدد توسط دولت و شهرداری تهران انجام شده است. یكی از این گام‌ها كه با مطالعات راهبردی شهرداری تهران و استفاده از الگوهای موفق كشورهای پیشرفته انجام شده و پس از تصمیم شورای‌عالی ترافیك، 12خرداد به تصویب شورای شهر تهران رسیده، طرح مناطق كم‌انتشار آلایندگی است. طبق این طرح، تردد خودروها در مناطق مشخص براساس سطح تكنولوژی تولید، سن خودرو و وضعیت معاینه فنی طبقه بندی و بر آن اساس مجوز تردد صادر می‌شود. براساس ماده 2مصوبه شورای شهر رانندگانی كه قصد تردد در منطقه رینگ زوج و فرد(فعلی) و رینگ سبز طرح مناطق كم انتشار آلایندگی(آینده) را دارند مكلفند برای اخذ معاینه فنی تنها به یكی از مراكز مكانیزه شهر تهران مراجعه كنند. از سویی خودروهایی كه فاقد معاینه فنی شهر تهران هستند، توسط دوربین‌های نظارت تصویری شناسایی شده و در نهایت به‌صورت نرم‌افزاری اعمال قانون و قبض جریمه همراه نداشتن برگه معاینه فنی برای كلیه این خودروها توسط نیروهای راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود.

طرحی بر پایه معاینه فنی

طرح LEZ یا محدوده كم انتشار آلایندگی از سال گذشته در تهران مطرح شد. در این طرح كه بر پایه معاینه فنی شكل گرفته، خودروها ازلحاظ انتشار آلایندگی به 4دسته آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم می‌شوند و در مناطق مربوط به سطح آلایندگی خودروی خود، مجاز به ورود هستند. منطقه كم آلاینده قرار است به‌زودی جایگزین طرح‌های ترافیك تهران شود. این طرح پیش از این در كشورهای موفق در زمینه كنترل آلودگی هوا نظیر آلمان، هلند، سوئد و دانمارك اجرا شده و هم‌اكنون نیز در 225نقطه جهان كه با آلودگی هوا روبه‌رو هستند، اجرا می‌شود. تهران نیز برای كاستن از مشكلات و خطرات روز افزون آلودگی هوا ناچار به اجرای چنین طرحی برای تردد خودروها و موتورسیكلت‌هاست كه حدود 70درصد گازهای آلاینده شهر را تولید می‌كنند.

تهران؛ الگویی برای كشور

معاینه‌فنی خودرو از بعد شهری اثرات بسیاری بر حفظ محیط‌زیست دارد. به گفته سیدجعفر تشكری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران، در پایتخت سیستمی درخصوص معاینه فنی خودروها اجرا شده كه امروز الگوی كشور است. وی گفت: امروز هر خودرویی كه می‌خواهد معاینه فنی بگیرد، پلاكش به‌صورت آنلاین روی خط بازبینی ثبت شده و پارامترها بدون دخالت اپراتورها به‌صورت هوشمند اندازه‌گیری می‌شوند؛ روشی كه می‌تواند به‌صورت هوشمند ایمنی خودروها را تضمین كند تا احتمال بروز خطرات را تا حد چشمگیری كاهش دهد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.