آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به تاکسی
دهها سال پیش هنگامی که زندگی شهرنشینی با سرعت در حال گسترش و فقدان نظام حمل و نقل درون شهری از نیروی پیش رونده مدنیت می کاست،کالسکه ها تنها تکیه گاه مردم برای جابجایی در سطح شهرهای نه چندان بزرگ بودند. ضرباهنگ کُند این وسیله نقلیه با سرعت حرکت قطار تمدن، همخوانی نداشت و در این هنگام مخترعان در آزمونی نو قرارگرفتند. پدیده ای که بتواند مردم بیشتری را در زمانی کمتر جابجا کند. این گونه بود که موتورهای بنزینی درون سوز و به دنبالش " اتومبیل" متولد شد.
دهها سال پیش هنگامی که زندگی شهرنشینی با سرعت در حال گسترش و فقدان نظام حمل و نقل درون شهری از نیروی پیش رونده مدنیت می کاست،کالسکه ها تنها تکیه گاه مردم برای جابجایی در سطح شهرهای نه چندان بزرگ بودند. ضرباهنگ کُند این وسیله نقلیه با سرعت حرکت قطار تمدن، همخوانی نداشت و در این هنگام مخترعان در آزمونی نو قرارگرفتند. پدیده ای که بتواند مردم بیشتری را در زمانی کمتر جابجا کند. این گونه بود که موتورهای بنزینی درون سوز و به دنبالش " اتومبیل" متولد شد.
این مَرکب در ابتدای سالهای ساخت، تنها وسیلهای تجملی و برایگردشهای آخر هفته ثروتمندان به کار میرفت و تعدادش انگشت شمار بود. مردم کم کم به این وسیله دل بسته و رفته رفته اتومبیل بخشی از زندگی روزمره اجتماعی و اقتصادی گردید.
روزی از روزها (سال 1306) خودرویی ساخت آمریکا به نام " Bed Ford " یا اصطلاحاً "ب ب فورد" به عنوان اتومبیل کرایه ای که شهروندان تهرانی را از نقطه ای به نقطه ای دیگر جابجا می نمود آغاز به کار کرد. بعدها به این خودروی کرایه نام تاکسی که واژه ای فرانسوی است نهاده شد.
پس از آن اتومبیلهایی نظیر: پاودا، وُلگا، واکسهال، آستین، اوشکودا، شورولت، مسکوویچ، هیلمن، موریس، وانگارد، دکاوه، بنز، فیات، سیتروئن و ... وارد بازار حمل و نقل مسافر شهری گردیدند.
آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به تاکسی
1- آیین نامه انضباطی سازمان های حمل و نقل همگانی کشور
2- آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان مدارس (شماره 89370/ت 32680ک مورخ 87/06/03)
3- دستورالعمل اجرایی آیین نامه حمل و نقل دانش آموزان مدارس مصوب هیات وزیران (ابلاغی وزارت کشور به شماره 88127/1/3/37 مورخ 88/05/14)
4- ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور (ابلاغی وزارت کشور به شماره 121930/1/3/37 مورخ 89/8/11)
5- ماده (4) تصویب نامه شماره 92308/ت40587ک مورخ 1387/06/07 در خصوص سن فرسودگی خودروها
6- آییننامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و اصلاحیههای بعدی آن (شماره 61572/ت42596ک مورخ 88/3/20)
7- بند 1 برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور مصوب هیئت وزیران
8-آئین نامه اجرائی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران مصوب 1359/03/28 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه آن مصوب 1379/06/13 (شماره 9859/ت/14930ه مورخ 74/8/12)
9-دستورالعمل نحوه اجرای آییننامه اجرایی قانون راجع به تمرکز امور تاکسیرانی (ابلاغی وزارت کشور به شماره 23000/1/3/34/725مورخ 75/12/22)
10-رأی شماره 445 الی 446 مورخ 1384/09/06هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص تسری ندادن قانون تمرکز امور مربوط تاکسیرانی به مؤسسات اتومبیل کرایه
11-دستورالعمل پلیس راهور ناجا در خصوص رنگ تاکسیهای درونشهری
12-دستورالعمل راهاندازی شرکتهای تعاونی و خصوصی تاکسیرانی
13-دستورالعمل اجرایی نحوه جایگزینی خودروهای مسافربر شخصی ساماندهی شده مصوب جلسه هیأت نمایندگان ویژه رئیسجمهور مورخ 86/11/06
14-رویه معرفی خودروهای تاکسی جهت تبدیل به سیستم دوگانه سوز
15-دستورالعمل جابجایی تاکسی از شهری به شهر دیگر (ابلاغی وزارت کشور به شماره 99046/1/3/37 مورخ 89/6/31)
16-نامه مدیر کل دفتر هماهنگی حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداریها در خصوص ممنوعیت واگذاری تاکسی به افراد بازنشسته