عضو شورای شهر تهران: با دخالت لابیهای محلی در انتخابات استانداران امکان تشکیل دولت ضعیف و غیرکارآمد فراهم میشود
استانداران نمایندگان عالی دولت در استان های محل خدمت خود هستند.
استانداران نمایندگان عالی دولت در استان های محل خدمت خود هستند.
به گزارش عصر ایران، عضو شورای شهر تهران بر این باور است که باید وزیر کشور و سایر اعضای هیئت دولت بدون انفعال و وادادگی نمایندگان عالی دولت را مستقلا برگزینند.
حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با عصر ایران در مورد ویژگیهای استانداران جدید دولت دوازدهم ب گفت: بر اساس قوانین موضوعه مربوط، استانداران نمایندگان عالی دولت در استان های محل خدمت خود هستند. این وجه از مدیریت سیاسی اجرایی و هماهنگ کننده علاوه بر عهده دار بودن مسئول تامین امنیت و تلاش در جهت تحقق حقوق اساسی مردم استان تحت مدیریت خویش به عنوان رئیس جمهور و رئیس دولت محلی راهبری امر توسعه استان را در ابعاد فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نیز عهده دار است .
عضو هیات مدیره بنیاد باران خاطر نشان کرد: بنابراین در مورد شرایط احراز سمت استانداری و تطبیق این شرایط احراز با مصادیق مورد نظر بایستی به این نکته توجه داشت که، این مدیران ارشد و روسای دولت های محلی تا چه میزان دارای دانش فنی، تجربه مدیریتی و روحیه سازگار و هماهنگ کنندگی هستند.
وی افزود: بطور طبیعی هر چقدر که این مدیران مهم و راهبردی از بین چهره های مطلع همراه با خط مشی سیاسی دولت و نیز مسلط به حوزه مدیریت کلان و فرابخشی باشند و نیز نسبت به جغرافیای فرهنگی- اجتماعی- اقتصادی و سیاسی استان های مربوط آگاهی داشته باشند و نیز شناخت فرصت های اساسی توسعه فراروی استان و نیز درک صحیح داشتن در مهمترین چالش های مدیریت کارامد استان مربوطه مجهزتر و مسلط تر باشند امکان برقراری مدیریت یکپارچه آقای رئیس جمهور و هیئت وزیران در نقاط مختلف کشور و استان های 31 گانه به نحوی که از مجموعه صف و صفات دولت یک رویکرد و یک صدا شنیده شود، دولت در امر انتصاب این مدیران موفق تر عمل کرده است.
حسن رسولی ادامه داد: هر چقدر که سهم و نقش لابی های غیرکارشناسی و مخرب و داد و ستدهای سیاسی محلی در این امر دخالت بیشتری داشته باشد امکان بالاتری برای تشکیل دولت ضعیف و غیرکارآمد را در استان های 31 گانه فراهم می کند .
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس رویه قانونی موجود بنا بر اهمیت هایی که من به برخی از آنها اشاره کردم فرایند انتخاب استانداران به گونه ای است که، وزیر کشور به عنوان وزیر متولی حوزه امنیت، سیاست و حکومت در اداره امور محلی برای کمک به کشورداری بهتر رئیس جمهور و دولت افرادی را بر اساس شرایط احراز مصوب شورای عالی اداری کشور به هیئت وزیران معرفی می کنند، فرد معرفی شده از سوی وزیر کشور دعوت می شود به جلسه رسمی هیئت وزیران و این فرد منتخب از سوی وزیر کشور تاریخچه مدیریتی و سوابق اجرایی خود و مهمترین رویکردها و برنامه های خود را جهت بهتر اداره کردن استان مورد نظر به سمع و نظر اعضای هیئت وزیران می رساند پرسش و پاسخ صورت می گیرد، رای گیری مخفی به عمل میآید و چنانچه اکثر هیئت وزیران به استاندار منتخب کشور رای اعتماد بدهند در ان صورت بر اساس مصوبه دولت و به حکم اقای رئیس جمهور استاندار منصوب و آغاز به کار می کند .
رسولی تصریح کرد: لذا هم اکنون که در فصل تغییر و تحول و نوشدگی مدیریت در سطوح ملی و محلی هستیم از منظر کارشناسی چنانچه 70 درصد استانداران از بین سطوح مدیریت های میانی فعلی یعنی از بین معاونین وزرا و معاونین استانداران، فرمانداران موفق در قالب طرح مسیر پیشرفت شغلی مورد انتخاب قرار بگیرند و 30 درصد باقی مانده از خارج مجموعه وزارت کشور و منظومه مدیران فعلی سیاسی انتخاب بشوند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: در این صورت از یک سو امکان افزایش انگیزه مدیران و کارکنان حوزه مدیریت سیاسی کشور فراهم می شود و از طرفی با ورود حدود 30درصد نیروهای جدید به این پیکره امکان دمیده شدن روحی تازه و نگاهی نو به این مجموعه تامین می شود.
این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: این مسئله مشروط به آنکه اقای وزیر کشور و سایر اعضای هیئت دولت بیش و پیش از توجه به هر عاملی از جنس لابی گری های نوعا مخرب به قابلیت ها، تجارب و توانمندی افراد توجه بکنند و بدون انفعال و وادادگی ضمن کسب نظرات مشورتی سایر مراجع ذی نفوذ اما نمایندگان عالی دولت را خود دولت مستقلا برگزینند تا بتوانند با ایتکار عمل و از موضع فعال ان گونه که در شان و منزلت دولت هست در این جایگاه مهم و راهبردی قرار بگیرند .