بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

پدرخوانده‌های آلودگی هوا

رئیس سازمان محیط‌زیست که روز گذشته به دعوت رئیس شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی شورا حاضر شده بود از پدرخوانده‌هایی گفت که در برابر اقدامات کاهنده آلودگی هوا مقابله می‌کنند.

 پدرخوانده‌های آلودگی هوا
تین نیوز
رئیس سازمان محیط‌زیست که روز گذشته به دعوت رئیس شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی شورا حاضر شده بود از پدرخوانده‌هایی گفت که در برابر اقدامات کاهنده آلودگی هوا مقابله می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، عیسی کلانتری در روزی که هوای تهران مانند روزهای قبلش در شرایط ناسالم بود، خطاب به اعضا گفت: مشکل اصلی تهران آلودگی هواست و ممکن است برای حل این مشکل چند کارخانه هم تعطیل شود اما قبول کنید اگر شما هم اراده کنید باید در مقابل پدرخوانده‌هایی قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست.

  • تلاش پدرخوانده‌ها برای بقا

هیأت وزیران خرداد ماه سال95 تصمیمات مهمی اتخاذ کرد که با اجرایی شدن آنها می‌شد به کاهش آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها امیدوار بود. یکی از مهم‌ترین تصمیمات ممانعت از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری بود که باید از مهر ماه همان سال اجرایی می‌شد اما در چند نوبت و با تبصره‌هایی این کار صورت نگرفت. اما اواخر شهریورماه بود که ابوالفضل حجازی، عضوهیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

هم‌اکنون 700هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری شماره‌گذاری شده و در انبارها موجود است. از سوی دیگر تلاش‌هایی صورت گرفته است تا موتورسیکلت‌هایی با عنوان شبه انژکتوری وارد کشور شوند. این موتورها با وجود اینکه عنوان انژکتوری را یدک می‌کشند اما توانی در مبارزه با آلودگی هوا ندارند و با دور زدن مصوبه سال پیش دولت، سلامت مردم را نشانه می‌گیرند. این موتورها به راحتی دچار اختلال شده و حتی توان پاس کردن استاندارد یورو3 را هم ندارند.

ارتقای کیفیت و استاندارد خودروها نیز ازجمله دیگر نکاتی است که بارها از سوی کارشناسان به آن تأکید شده اما هنوز خودروهایی با کیفیت 3دهه گذشته روی خط تولید می‌روند. همچنین 224 واحد صنعتی آلاینده نیز در تهران فعالیت می‌کنند،‌اما مشخص نیست چه زمانی برخورد جدی با آنها صورت می‌گیرد.

  • نگاهی به محیط‌زیست پایتخت

رئیس سازمان محیط‌زیست از اختصاص 2میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره برای حل مشکل پسماند ظرف 4سال در کلانشهرهای کشور هم خبر داد.براساس گفته‌های کلانتری 30درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد کامیون‌های فرسوده‌ای است که بالای 10سال عمر دارند. وی حل مشکلات زیست‌محیطی شهر تهران را نیازمند تصمیمات سختی نظیر تعطیل کردن 50کارخانه آلاینده شهر تهران دانست که می‌تواند به بیکار شدن 10هزار نفر بینجامد.

اینطور که کلانتری گفته قرار است کارشناسان محیط‌زیست به‌صورت دائم ساکن پالایشگاه‌های کشور باشند تا ادعاهای مطرح شده در مورد استاندارد سوخت تولیدی پالایشگاه‌ها را مورد راستی آزمایی قراردهند و درصورت مشاهده خلاف نسبت به تعطیل کردن آن پالایشگاه اقدام کنند. کلانتری از وجود 14واحد آلاینده در جنوب شهر تهران سخن گفت که موجب بوی بد در اطراف فرودگاه امام شده است که این واحدها حداکثر تا تابستان سال آینده همگی تعطیل خواهند شد.

کلانتری همچنین فعالیت نیروگاه شهید رجایی را عامل 20درصد آلودگی هوای کرج و تهران دانست که باید جلوی استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه را گرفت. همچنین به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بیش از 60نقطه در جنوب شهر تهران افرادی اقدام به آتش زدن لاستیک می‌کنند تا فلزات باقیمانده از لاستیک را جدا کنند که این مسئله نیز ظرف 3‌ماه آینده حل خواهد شد. عیسی کلانتری افزود: اساسا وقتی 17درصد از جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند این فشردگی عواقبی مثل آلودگی هوا و سایر آلایندگی‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

یکی از نکات شنیدنی و در عین حال نگران‌کننده صحبت‌های دیروز رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آلوده کردن آب سدهای اطراف تهران بود. واکنش اعضای شورای شهر به گزارش کلانتری را در جدول این صفحه بخوانید.

  • بازگشت نیکنام به شورای یزد

دیروز رئیس شورای شهر تهران درباره ضرورت پدافندی کردن ایستگاه‌های متروی تهران با هدف افزایش توان مقابله شهر تهران در زمان وقوع بحران‌ها سخن گفت. محسن هاشمی از این موضوع به‌عنوان یکی ازکارکردهای مترو نام برد. وی در ادامه برای دومین بار از سلب عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد انتقاد کرد و گفت: امیدوارم در شرایط حساس بین‌المللی از تمامی موضوعاتی که وحدت ملی را خدشه دار می‌کند فاصله بگیریم. هاشمی از بازگشت نیکنام به شورای یزدبه‌عنوان یک مطالبه عمومی نام برد و گفت: آقای لاریجانی نیز وعده داد که از جایگاه حقوقی خود این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

  • تذکرات اعضا

2تن از اعضای شورای شهر تهران هم دیروز تذکراتی را در صحن علنی مطرح کردند. محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی از مجلس و شورای‌عالی استان‌ها خواست تا به موضوع سپنتا نیکنام ورود کرده و ماجرا را خاتمه دهد.

زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری نیز در تذکری به صداوسیما گفت: عملاً شهردار جدید پایتخت از سوی سازمان صدا‌و سیما ممنوع التصویر و ممنوع البیان است.

اعتراض وی به عدم‌پوشش اخبار روز جمعه اجلاس شهرداران کلانشهرها در مشهد مقدس بود که به‌رغم حضور فعال شهردار تهران اما این نشست انعکاسی نداشت. به گفته نوری، هفته گذشته نیز شهردار تهران طی سفر کاری، حضور مؤثری در اجلاس شهرداران جهان در کره‌جنوبی داشت اما باز اخبار شهردار پایتخت پوشش داده نشده، درحالی که شهردار سابق همواره به‌عنوان مهمان ویژه درصدا وسیما حاضر بود!

به گزارش همشهری همچنین حادثه پالایشگاه شهید تندگویان تهران نیز از سوی چند تن ازاعضای شورای شهر مورد اشاره قرار گرفت. به همین مناسبت افشین حبیب‌زاده از بازرسین کار و سازمان آتش‌نشانی خواست تا گزارشی مبسوط در این مورد تهیه و ارائه کنند.

تذکر نهایی هم ازسوی مرتضی الویری مطرح شد. انتقاد وی این بود که چرا هنوز پس از گذشت 10سال وزارت آموزش وپرورش که موظف به مکان‌یابی مدارس شده بود گزارشی از این مهم ارائه نکرده است. به گفته الویری 2مصوبه دیگر نیز در حوزه مدارس اجرا نشده است.

  • آلودگی هوا، غولی بی‌شاخ و دم

نطق پیش از دستور دیروز هم در مورد آلودگی هوا بود که از سوی بهاره آروین، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ارائه شد. وی در نطق خود بندهای مصوبه شهر دوستدار کودک را شعاری توخالی برای شهری دانست که کودکان بی‌گناهش از زمانی که در شکم مادر هستند، تحت‌تأثیر عوارض جبران‌ناپذیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند.

به گفته آروین، تهران مسئله و مشکل کم‌ ندارد، اما آلودگی ‌هوا مهم‌ترین معضل این شهر است چون کشنده است. وی از آلودگی‌هوا به‌عنوان غول بی‌شاخ و دمی نام برد که دستش را روی گلوی تک‌تک شهروندان این شهر فشار می‌دهد. به گفته آروین، مسئله‌ آلودگی هوا جز از طریق سیاستگذاری جامع‌نگر و پیگیرانه قابل حل نخواهد بود به همین دلیل وی از همه مسئولان دعوت کرد تا در یک تصمیم دسته‌جمعی معضل آلودگی هوا را طی 4سال آینده حل کنند.

  • برگزاری انتخابات ستاد شورایاری تا 2‌ ماه آتی

سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش هم دیروز نشست خبری خود با اصحاب رسانه را در نمایشگاه مطبوعات برگزار کرد. ازجمله محورهای این نشست عدم‌توازان میان تخصیص و هزینه‌ها در شهرداری و برگزاری انتخابات ستاد شورایاری ظرف یک یا 2‌ماه آینده بود. علی اعطا با مروری بر ساختار بودجه شهرداری گفت:

بودجه با شتاب زیادی در بخش جاری اضافه شده و ریخت و پاش‌ها افزایش یافته است. وی همچنین از اصلاح بودجه 6 ماه دوم شهرداری خبر داد و گفت: هم‌اکنون 70درصد بودجه شهرداری تحقق یافته اما هزینه‌ها بیش از 113درصد بوده‌اند و این عدم‌توازن تخصیص و هزینه مشکل‌ساز خواهد شد.

اعطا در پاسخ به سؤالی مبنی بر حواشی خرید تبلت و خودرو برای اعضای شورای شهر تهران گفت: سندی که به‌طور وسیع منتشر شده فاکتور خرید تبلت و خودرو نیست. بلکه برگه تأمین اعتبار است. سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه هر تبلت با گارانتی و تجهیزات وابسته حدود 3.5میلیون تومان خریداری شد، گفت:

بخش آی‌تی شورا مشخصات تبلت‌هایی که مورد نیاز شورا هستند را ارائه کرد و حتی پیشنهاد داد که تبلت مدل بالاتری خریداری شود تا بتوانند به اتوماسیون دسترسی پیدا کنند، اما مدل پایین‌تری خریداری و قیمت 3.5میلیون تومان شد. اعطا همچنین در مورد خرید خودروها برای اعضای شورای شهر نیز گفت: هم‌اکنون 21خودروی استیجاری در شورا وجود دارد که ماهانه کرایه آنها 80میلیون تومان بوده که صرفه اقتصادی نداشته است.

  • گزارش سفر به کربلا

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر دیروز به ارائه گزارش سفر خود به عراق و کربلا پرداخت. این سفر به‌منظور نظارت بر نحوه انجام امور مربوط به برگزاری مراسم اربعین حسینی از سوی شهرداری تهران بود. وی ابتدا به طرح تاریخچه مصوبه شورای شهر در سال 93پرداخت که به شهرداری تهران اجازه داده شده بود با مشارکت سازمان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سایر مؤسسات خدمات‌رسان به زائران حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، تا سقف 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات پیش‌بینی نشده هزینه کند؛

این بودجه اما به گفته حق‌شناس در 3سال گذشته به دوبرابر افزایش یافت. وی در شرح سفرش به کربلا گفت: در مسیر 85کیلومتری نجف به کربلا 2 موکب متعلق به شهرداری و بسیج شهرداری به نام‌های امام رضا(ع) و صاحب‌الزمان است. این‌طور که حق‌شناس در گزارش خود اعلام کرد، لازم است برای تعامل بیشتر شهرداری تهران با سازمان‌های مربوط به برگزاری مراسم اربعین در کشور عراق یک سند خواهرخواندگی امضا شود. وی خواستار گزارشی شد که براساس آن جداول مربوط به ریز هزینه‌های سال95 به تفکیک هر کمیته و هر منطقه ارائه شود چراکه در این صورت می‌توان بودجه حقیقی مورد نیاز برای مراسم را تخمین زد چون بعد از گذشت 3سال از تخصیص بودجه‌های 5 تا 10میلیارد تومانی ابهاماتی وجود دارد.

جدول

 

جدول

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.