3خط تراموا به تهران میآید
کمیسیون عمران و حملونقل آخرین کمیسیون تخصصی شورای شهر تهران بهحساب میآمد که دیروز گزارش یکساله خود را در میان اصحاب رسانه ارائه کرد؛ موضوعی که سبب شد تا دقایقی پس از پایان نشست خبری این کمیسیون، روابط عمومی شورای شهر اعلام کند، گزارش عملکرد یکساله شورای پنجم پایتخت روی سایت شورا بارگذاری شده است.
کمیسیون عمران و حملونقل آخرین کمیسیون تخصصی شورای شهر تهران بهحساب میآمد که دیروز گزارش یکساله خود را در میان اصحاب رسانه ارائه کرد؛ موضوعی که سبب شد تا دقایقی پس از پایان نشست خبری این کمیسیون، روابط عمومی شورای شهر اعلام کند، گزارش عملکرد یکساله شورای پنجم پایتخت روی سایت شورا بارگذاری شده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از همشهری، نشست خبری کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با صحبتهای محمد علیخانی، رئیس کمیسیون آغاز شد. او خبر از مطالعات احداث 3خط LRT (سیستم حملونقل قطار سبک شهری یا همان تراموای برقی) در تهران داد و گفت: «هماکنون منتظر اتمام مطالعات مشاور این طرح هستیم اما میتوان گفت که مشاور 3خط LRT را درنظر گرفته است که پس از ارائه به شورای شهر و تأیید این موضوع باید به شورایعالی ترافیک برای تصویب طرح ارسال شود.» علیخانی همچنین عنوان کرد که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، شرکت واحد اتوبوسرانی در اقدامی که پیش از شروع مدارس داشته 300 اتوبوس را اورهال کرده و بهصورت آزمایشی 22خط در 22منطقه شهرداری تهران هرکدام با 6 اتوبوس ویژه دانشآموزان و دانشجویان طراحی کرده است تا بهصورت نیمبها خدمات خود را ارائه دهند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در ادامه صحبتهایش از عدمتحقق مدیریت یکپارچه شهری هم انتقاد کرد. علیخانی گفت: «نبود مدیریت یکپارچه موجب تصمیمات جزیرهای در طرح ترافیک شده است.» او سپس در پاسخ به سؤالی درخصوص دریافت عوارض از بزرگراههای خاص گفت: «این موضوع صرفا در حد ایده بوده و هیچ طرح یا لایحهای درخصوص آن به شورا ارسال نشده است.» اما شهربانو امانی از لایحهای در همین خصوص خبر داد و گفت: «این لایحه حدود 2سال پیش به شورا ارائه شد که شورای شهر تهران در آن زمان به هر دلیلی این لایحه را نپذیرفت.»
علیخانی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص عوارض طرح ترافیک گفت: «در گذشته عوارض طرح ترافیک از مبادی طرح زوج و فرد برای خودروها محاسبه میشد اما امروز با تصمیمات اتخاذ شده این عوارض از محدوده طرح اصلی محاسبه میشود و تنها پلیس در خارج از این محدوده میتواند خودروها را جریمه کند.
تناقض در اینگونه تصمیمگیریها وجود دارد. مصوبه قدیم برای موضوع طرح ترافیک تصمیمگیری صحیحی بود اما بهدلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری امروز شاهد اتخاذ تصمیمات جزیرهای هستیم.»
او در پاسخ به سؤالی درخصوص عاقبت مدل حملونقلی دوچرخه در شهر تهران نیز گفت: «این مدل بهعنوان حملونقل پاک در تمامی کشورها مطرح شده ولی تاکنون شیوههایی که برای ایجاد این مدل حملونقلی در شهر تهران طراحی شده، نتوانسته جواب لازم را بدهد. دلیل عدمموفقیت طرحها تاکنون عدممطالعه صحیح و عدمایجاد زیرساختهای لازم بوده است که این زیرساختها نیز توسط پلیس تذکر داده شده بود. البته طرحی که امروز شهرداری پیگیری میکند اصلا به شورا ارائه نشده و اینکه اعتراضات شورا بابت عدمتعامل مطرح میشود ناشی از همین موضوعات است.»
دولت سهمش را نمیپردازد
عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی درخصوص عدمتحرک در نوسازی یا بازسازی اتوبوسهای درونشهری اظهار داشت: «در بخش اتوبوسهای درونشهری و برونشهری دولت و شخص رئیسجمهور وارد شده و بسته حمایتی برای این موضوع طراحی شده است. نامه اخیر شورای شهر به دولت نیز بابت همین موضوع بود که احساس شد این منابع بیشتر به سمت حملونقل برونشهری رفته است. تاکنون وعده رئیسجمهور بابت نوسازی ناوگان فرسوده و پرداخت سهم دولت از بابت بلیت مترو عملی نشده ضمن اینکه اعلام کردهاند امکان پرداخت سهم دولت در سالهای پیشین نیست؛ حتی سهم 2سال اخیر را که حدود 70میلیارد تومان در هر سال میشود نیز نپرداختهاند.»
علیخانی در مورد اجرایینشدن مصوبه پارک حاشیهای هم گفت: «در قدیم حدود 15هزار پارکومتر در شهر تهران نصب شده بود که با توجه به میزان تعامل با پلیس راهور میزان درآمدهای حاصل از این پارکومترها نوسان داشت اما در دوره شهرداری قالیباف، شهرداری به سمت پارکبانها و اجاره دادن خیابانها به پیمانکاران رفت که مشاهده میشد این افراد رقم بیش از رقمی که شهرداری برای آنها درنظر گرفته بود، دریافت میکردند.متأسفانه با وجود چنین منبع درآمد پایدارای شاهد کمکاری در پارکهای حاشیهای بودهایم که امیدواریم هرچه سریعتر شهرداری این مصوبه را به اجرا درآورد.» وی همچنین از تدوین آییننامه لازم در وزارت کشور در رابطه با ساماندهی تاکسیهای اینترنتی و صلاحیت رانندههایشان خبر داد. علیخانی در رابطه با ساخت اتوبانهای دوطبقه در شهر نیز اظهار داشت: «ساخت اتوبان دوطبقه در دنیا منسوخ شده و درحالی اتوبان صدر ایجاد شد که بسیاری از استادان و کارشناسان تذکراتی داده بودند. اگر بودجه استفاده شده در صدر، در مترو هزینه شده بود، میتوانست در این حوزه گشایش ایجاد کند.»
بازگشت سرویس مدارس استثنایی به روال سابق
شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر هم در نشست خبری دیروز مواردی را مطرح کرد. او از عزم جدی شورا برای بازگشت وضعیت سرویس مدارس استثنایی به روال سابق خبر داد و گفت: «از سال ۱۳۸۶ شهردار وقت تهران هزینههای جابهجایی دانشآموزان مدارس استثنایی را بهصورت رایگان تقبل کرده است؛ درحالیکه تا پیش از آن، هزینههای این موضوع در بودجههای دولت و آموزشوپرورش پیشبینی میشد؛ هرچند وظیفه این کار بر عهده شهرداری نیست اما اعضای شورای شهر تهران عزم جدی دارند که همانند سالهای گذشته شهرداری تهران وظیفه جابهجایی این عزیزان را بر عهده بگیرد. در لایحهای در جلسه سهشنبه، اعضای شورا به بازگشت این موضوع به روال سابق رأی خواهند داد؛ چراکه بحثی شکل گرفته تا شهرداری ۵۰درصد هزینههای حملونقل دانشآموزان مدارس استثنایی را پرداخت کند.»
تکمیل 10پروژه با بخش خصوصی
افشین حبیبزاده، دیگر عضو کمیسیون عمران و حملونقل هم روز گذشته مواردی را درباره ورود بخش خصوصی به پروژههای شهری ارائه کرد. او که ریاست کمیته عمران شورا را برعهده دارد، گفت: «در حوزه عمرانی پروژههایی که توسط معاونت عمرانی در دستور کار قرار دارد، ۲۸ پروژه است که ۷مورد آن پروژهها جدید بوده که اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است و ۲۱ پروژه مابقی از ۹درصد تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته است. از معاونت فنی و عمرانی خواسته شده بود که پروژههای قابل سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی را اعلام کند که در آخرین جلسه کمیسیون، ۱۰ پروژه ازجمله سرمایهگذاری برای احداث بزرگراه شهید شوشتری به بزرگراه رسالت و پارکینگ طبقاتی نیایش معرفی شد.»
در این نشست، خبرنگاری با اشاره به گود رهاشده در برج میلاد و خطرات احتمالی آن، از رئیس کمیته عمران پرسید که چه اتفاقی باید بیفتد که مسئولان مربوطه نسبت به این گود توجه کنند که حبیبزاده پاسخ داد: «کاری که ما انجام دادیم این بود که تمام افراد مرتبط با این مسئله را به جلسهای دعوت و نسبت به حساس کردن آنها به این مسئله اقدام کردیم. ما هم گلهمندیم که چرا موضوع گود برج میلاد هنوز تعیینتکلیف نشده است. البته مشکل حقوقی با شخص حقوقی سرمایهگذار وجود دارد که روند قطع همکاری با او ادامه دارد.»
بدهی 90میلیون دلاری وزارت نفت به شهرداری
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران
برخی میگویند که خطوط 6 و 7 آماده است اما چرا آن را افتتاح نمیکنند. خطوط 6 و 7 که به شما خبرنگارها گفتهاند بالای 90درصد پیشرفت داشته؛ از نظر آمادگی زیر 50درصد است و نمیتوانیم آنرا افتتاح کنیم مگر اینکه خط را افتتاح کنیم و مسافر را جابهجا نکنیم. 3هزار میلیارد تومان پول در این دو خط خرج شده اما هیچ کاری نمیتوانیم انجام دهیم. نمیتوانیم به سبک و سیاق گذشته که 22کیلومتر را افتتاح کرده و قطار را با جرثقیل وارد خط کردند و بدون هواکش، مترو را افتتاح کردند، این کار را انجام دهیم. نمیتوانیم اولویت اولمان را مترو بگذاریم اما با پول شهرداری باغ پرندگان و برج میلاد بسازیم و برای مترو از بانک شهر وام بگیریم. نباید با پول شهر اتوبان بسازیم و از مترو غافل شویم. متأسفانه شهرداران ما مترومحور نبودند. نه آقای قالیباف، نه آقای احمدینژاد و نه آقای کرباسچی به مترو اهمیت نمیدادند فقط آقای ملک مدنی بود که به مترو توجه داشت و حتی میگفت که حاضر است ساختمان اصلی شهرداری را بفروشد تا مترو بسازیم اما طول مدیریتش بیشتر از 9ماه نشد. وزارت نفت نیز باید از محل صرفه جویی در سوخت به شهرداری پول بدهد اما حتی یک ریال هم نداده است. البته وزارت نفت عنوان کرده که با راستی آزمایی پول میدهد اما تا حالا نداده و این در حالی است که باید سالانه 90میلیون دلار بابت صرفهجویی در مصرف سوخت به شهرداری بدهد که نداده است.
روزانه حدود 12میلیون لیتر سوخت در تهران مصرف میشود. با یک محاسبه ساده رقم بدهی وزارت نفت به شهرداری مشخص میشود. بهدلیل بدهی، بانکها به شهرداری پول نمیدهند. باید شهردار تهران از طریق شورای پول و اعتبار این مسائل را پیگیری کند؛ اما متأسفانه پیگیریهای لازم انجام نمیشود و این نمیشود که برای مترو 2دقیقه وقت بگذارند اما برای دوچرخه 5ساعت و دست آخر هم کلاه سرشان بگذارند و عکس بگیرند. همین جا باید اعلام کنم که در دولت روحانی نیز هنوز به مترو کمک نشده است. مترو نماد اقتصاد مقاومتی است و باید به آن ارز دولتی اختصاص یابد.