از هر کمکی در حوزه حمل ونقل عمومی استقبال میکنیم
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در وضعیتی نیستیم که برای گرفتن اتوبوس گاز سوز ناز کنیم و از هر کمکی در حوزه حمل و نقل عمومی استقبال می کنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در وضعیتی نیستیم که برای گرفتن اتوبوس گاز سوز ناز کنیم و از هر کمکی در حوزه حمل و نقل عمومی استقبال می کنیم.
به گزارش تیننیوز به نقل از مهر، محمد علیخانی در پاسخ به پرسشی در خصوص اتوبوسهای گاز سوزی که از سوی دولت قرار است به شهرداری ها داده شود و مشکلاتی که مخازن اتوبوس های گازسوز دارند، اظهار داشت: به دلیل کمبود شدید اتوبوس در تهران در شرایطی نیستیم که در خصوص انتخاب اتوبوس ناز کنیم و از هر اتوبوسی که از سوی دولت به شهرداری ها تحویل داده شود، استقبال می کنیم.
وی افزود: تهران باید ۹ هزار اتوبوس داشته باشد که در حال حاضر ۵ هزار و ۹۰۰ اتوبوس دارد که ۵۰۰ اتوبوس به دلیل اینکه مخازن CNG آنها از رده خارج شده، به زودی از ناوگان خارج می شوند. هر چند دولت قول داده طی دو سه ماه آینده مخازن آنها را عوض کند.
علیخانی تصریح کرد: تهران در حال حاضر به سه هزار و ۵۰۰ اتوبوس نیازدارد و با توجه به اینکه بیشتر اتوبوس های تک کابین نیز فرسوده هستند، می توان گفت نیاز واقعی تهران به ۱۰ هزار اتوبوس است بنابراین در این وضعیت انتخاب مدل اتوبوس و امکانات آن جایز نیست و از هر اتوبوسی که به شهرداری داده شود استقبال می کنیم هرچند ایده آل آن است که به سمت اتوبوس های برقی برویم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد: در دنیا بیشتر اتوبوس ها به دلیل کاهش آلودگی هوا، برقی هستند و به طور مثال کشور چین به سمت تولید اتوبوس های برقی رفته است. ما نیز باید با امکانات داخلی که داریم به سمت تولید اتوبوس های برقی برویم.
وی ادامه داد: در روزهای ابتدایی فعالیت شورا و شهرداری، فراخوانی برای تولید اتوبوس های باتری، موتورهای برقی تهیه شد و به مدیریت شهری ارائه شد اما به جای آنکه در دو سال پیش به سمت برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی بروند، به ما خندیدند و بر دوچرخه بازی تأکید کردند. آن زمان پیش نویس فراخوان ۲۰ هزار موتورسیکلت برقی و اتوبوس برقی را تهیه کرده بودیم و به شهرداری پیشنهاد کردیم اما این موضوع پیگیری نشد.
علیخانی گفت: در برخی از موضوعات در حوزه شهری نه تنها درجا نزدیم بلکه عقب گرد نیز داشتیم و اولویت هایی که باید پیگیری می شد، پیگیری نشد. می توانستیم با هزینه های کمتر در حوزه حمل و نقل بازده بیشتری داشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تراموا از سوی مدیریت شهری اظهارداشت: موضوع ال آر تی و یا همان قطار سبک شهری از سوی مشاوران مطرح و در چند مسیر نیز مطالعه شده بود. اعضاء در خصوص آن بحث کردند و پیشنهاد شد هزینه اتوبوس برقی کمتر است و انعطاف آن بیشتر. اما اگر بخش خصوصی با سرمایه خود قصد ایجاد ال آر تی را داشته باشد شورا با آن مخالفتی ندارد و از ایجاد یک مد حمل و نقلی جدید که اعتبار آن توسط بخش خصوصی تأمین شود، استقبال نیز می کند.