پلهای اونا VS پلهای ما!
در خبرها خواندیم که کشور دوست و برادر چین اخیرا طولانیترین پل دریایی جهان یعنی پل هنگکنگ-ژوهای-ماکائو رو در کشورش افتتاح کرده! این خبر بهونهای شد تا برخی ویژگیهای این پل رو بررسی کنیم و در نظر بگیریم که اگر قرار بود این پل در کشور ما ساخته بشه چه اتفاقی میافتاد و تکلیف اون ویژگیها چی میشد.
پل دریایی چین:
برای ساخت این پل که ۵۵ کیلومتر طول دارد، ۲۰ میلیارد دلار هزینه شده و ساخت آن ۹ سال طول کشیده است.
نسخه ایرانی:
برای ساخت این پل که ۵۵۰ متر طول دارد، ۲۰۰۰ میلیارد دلار هزینه شده و ساخت آن ۹۰۰ سال طول کشیده است. (که البته هنوز هم تمام نشده)
***
پل دریایی چین:
این پل در برابر زلزله تا قدرت ۸ ریشتر مقاومت دارد و در سیل هم که دائم در معرض جریانات دریایی است!
نسخه ایرانی:
این پل در برابر زلزله تا قدرت ۰.۸ ریشتر مقاومت دارد و در برابر سیل تا اندازه زیر زانو مقاوت دارد.
***
پل دریایی چین:
دو جزیره مصنوعی در زیر این پل احداث شده است.
نسخه ایرانی:
دو جزیره طبیعی در طی روند احداث این پل نابود شده است.
***
پل دریایی چین:
برای اینکه این پل مانعی برای تردد کشتیها و عاملی برای ایجاد ترافیک دریایی نشود، بخشی از مسیر آن بهصورت تونلی ۶.۷ کیلومتری در زیر آب قرار گرفته است.
نسخه ایرانی:
برای اینکه این پل مانعی برای تردد کشتیها و عاملی برای ایجاد ترافیک دریایی نشود، دولت اقدام به ایجاد طرح ترافیک و طرح زوج و فرد برای کلیه کشتیها کرده است. همچنین برای جلوگیری از تردد کشتیهای تفریحی تکسرنشین و یا کشتیهایی که کار ضروری ندارند، در زیر پل اقدام به نسب کیوسکهای أخذ عوارض کرده است.
***
پل دریای چین:
به منظور تأمین امنیت پل، نیروهای پلیس به صورت منظم در روی پل گشتزنی میکنند.
نسخه ایرانی:
به منظور تأمین امنیت پل، ونهای ما نیز گشتزنی میکنند.
***
پل دریایی چین:
در طول پل صدها دوربین هوشمند برای شناسایی رانندگان خوابآلود نصب شده است.
نسخه ایرانی:
در طول این پل صدها دوربین هوشمند برای شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی نصب شده است.
اثر:احمدرضا کاظمی