◄ لزوم تغییر رویکرد استفاده از حملونقل عمومی به جای خودرو شخصی
به گزارش تیننیوز، امروز بسیاری از شهروندان ایرانی خطر استفاده بیمهابا از خودروهای شخصی را برای سلامتی خود و اطرافیانشان درک کردهاند و در تلاش هستند تا با تغییر رویکرد استفاده از حملونقل عمومی به جای خودرو شخصی نسبت به ادای دین خود در سهشنبههای بدون خودرو اقدام کنند، هرچند که استفاده از حملونقل عمومی نیز با مشکلاتی همراه است.
در ارتباط با این موضوع مهم با عضو هیاتمدیره سازمان نظاممهندسی به گفتوگو نشستیم که در ادامه آنرا میخوانید.
مهدی روانشادنیا، با اشاره به اهمیت کاهش استفاده از خودروهای شخصی، اظهار داشت: در حال حاضر این پویش در تهران با سه چالش فرهنگسازی، ایجاد زیرساخت و مبنای اقتصادی روبرو است، اگر بتوانیم یک نوع فرهنگسازی در بین مردم ایجاد کنیم که مردم به این درک برسند که در بهبود وضعیت محیطزیست مؤثر هستند، رفتارها و تلاشهای آنها دیده میشود و میتوانند یک بحران اجتماعی مثل آلودگی هوا و ترافیک را حل کنند در حقیقت به آنها این پیام داده میشود که آنها نیز میتوانند در اکثر حوزهها به میدان بیایند تا با این مشارکتها شاخصهای حیات اجتماعی و منزلت اجتماعی را ارتقا دهند در این صورت است که جامعه شاهد رشد راندمان کاری و کاهش افسردگی در جامعه خواهد بود.
وی در ادامه سخنان خود در گفتگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: باید زیرساختهای مباحثی مانند سهشنبههای بدون خودرو را ایجاد کنیم مسیرهای دوچرخه نیازمند ایجاد زیرساختهایی است که رفتوآمد این وسیله در آن مسیرها برای همه مردم آسان باشد و از آنجا که تهران در دامنه کوهها ایجادشده و از لحاظ توپوگرافی، این شهر شیب تند دارد باید وسیله دیگری مانند موتورسیکلتهای برقی و دوچرخههای هیبریدی بهجای دوچرخه در آن تعبیه شود.
وی بابیان اینکه «موضوع مهم دیگر حمایت اقتصادی از کاربر است»، افزود: در حال حاضر هزینه خرید یک موتورسیکلت برقی چند برابر موتورسیکلتهای معمولی است که باید در این حوزه حمایتهایی از کاربران این وسیله که اکثر آنها از اقشار کم درآمد جامعه هستند، صورت بگیرد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه پویش سهشنبههای بدون خودرو یک پویش محیطزیستی صرف نیست بلکه یک پویش اجتماعی و مردمی است که به بهبود شاخصهای توسعه سرمایههای اجتماعی کمک میکند، ابراز داشت: متاسفانه در حال حاضر برخی شهروندان تهرانی با بیماریهای قلبی، چاقی، دیابت روبرو هستند که این موارد ناشی از زندگی شهری مملو از آلودگی است لذا، با تغییر روند زندگی آنها توسط دوچرخه و پیادهروی میتوان تغییرات محسوسی در این قضیه ایجاد کرد، البته برای پیادهروی و دوچرخهسواری باید زیرساختهای لازم فراهم باشد.
روانشاد نیا دلیل اینکه چرا پویش سهشنبههای بدون خودرو در برخی از استانها بازخورد بهتری داشته است، یادآور شد: به نظر میرسد حمایت برخی از شهرها بسیار عملیتر و مؤثرتر بوده است، بنابراین باید عزم جدی در پذیریش و اجرای این مبحث ابتدا در بین ارگانها و بعد در بین مردم ایجاد شود.
عضو هیئتمدیره نظاممهندسی تهران در پایان با تاکید بر این مطلب که سهشنبههای بدون خودرو در تهران نیز حامیان بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: هر نوع رایزنی با بانکها، بیمهها و مؤسسات اعتباری در تهران صورت گرفته و ستاد محیطزیست در شهرداری تهران و ستاد محیطزیست وزارت ورزش در تهران مستقر هستند اما، متأسفانه در تهران این حرکتها بسیار محدود بوده و کمتر قابل لمس است، لذا لازم است تا تبلیغات گستردهای در این ارتباط صورت بگیرد.