◄ وعده 26 آبان 95 و امید به اجرای آن / حملونقل نو نوار میشود؟
آبانماه سال گذشته بود که هیات وزیران در جلسهای طرح نوسازی بیش از هزار دستگاه مینیبوس فرسوده شهر را از طریق جایگزینی آنها با تاکسی نو و انعقاد قرارداد خرید هزار دستگاه اتوبوس حملونقل عمومی برای تحویل تا پایان سال در کلانشهرها را به منظور کاهش آلودگی هوا، تصویب کرد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، این خبر درحالی منتشر شد که ناوگان حملونقل عمومی در سالهای اخیر به دلیل برخی نگاههای جناحی و سیاسی و کسری بودجه نوسازی را ندیده بود اما، با اتخاذ چنین تصمیمی در دولت تدبیر و امید، امید به تحول در این بخش دو چندان شد.
جلسه هیات دولت که در روز 26 آبان ماه سال نود و پنج که به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و با دستور ویژه بررسی اقدامهای دولت برای کاهش آلودگی هوا و تصمیمگیری درباره پیشنهادهای ارائه شده از سوی کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها برگزار شد، از سازمانهای تابعه از جمله سازمان حفاظت محیطزیست در شهرهای مختلف گزارشی دریافت کرد تا با بررسی کامل، نسبت به تخصیص اعتبار به منظور نوسازی ناوگان حملونقل عمومی اقدام کند.
بر اساس این گزارش مقررشد پس از برگزاری جلسه مذکور، اقدامهای دولت بر اساس گزارش کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و دستگاههای ذیربط شامل توزیع بنزین یورو4، گازوییل با گوگرد کمتر از 50 پی پی ام، کاهش میزان غلظت بنزن، ارتقاء استاندارد خودرو، ممانعت از شمارهگذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر، بازنگری و تصویب حدود مجاز معاینهفنی خودروها و راهاندازی سیستم یکپارچه معاینهفنی، تغییر سوخت مصرفی نیروگاههای برق از مازوت به گاز، نوسازی ناوگان عمومی و خروج خودروهای فرسوده، اجرایی شدن طرح LEZ، عدم شماره گذاری و ثبت سفارش موتورسیکلتهای کاربراتوری، پایش لحظهای میزان آلایندگی و در نتیجه کاهش روند هزینه سلامت ناشی از انتشار آلایندهها مورد تدقیق قرار بگیرد اما، به ظاهر با نزدیک شدن به زمان انتخابات این مهم در حاشیه قرار گرفت بهگونهای که تا پایان سال نود و پنج اثری از نوسازی در بخش حملونقل و اجرای کامل طرح کاهش به چشم دیده نشد.
به گزارش تیننیوز، با انتقال بودجه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی از وزارت کشور به شهرداریها و اشتهای سیری ناپذیر این بخش به ایجاد زیرساختهای عبور و مرور شهری، بودجه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی به فراموشی تدریجی سپرده شد و رفته رفته اتوبوس، مینیبوس و تاکسیها رو به فرسودگی گذاشته و در نتیجه آن، آلودگی نیز در شهرها رو به فزونی گذاشت.
هیات وزیران در ادامه، پیشنهادهای کارگروه را مورد بررسی و تصویب قرار داد، بر این اساس طرح نوسازی بیش از هزار دستگاه مینیبوس فرسوده شهر تهران از طریق جایگزینی آنها با تاکسی نو، انعقاد قرارداد خرید هزار دستگاه اتوبوس حملونقل عمومی برای تحویل تا پایان سال در کلانشهرها و پیشنهادهای مربوط به بسته مدیریت تقاضای سفر مورد تایید هیئت وزیران قرار گرفت.
اما به هر دلیلی این مصوبات با گذشت دو ماه از سال 96 هنوز به مورد اجرا گذاشته نشده و ناوگان حملونقل عمومی با خروج خودروهایی که دیگر رمقی برای کار کردن در آنها نیست به تدریج رو به کاستی میرود، روندی که در صورت ادامهدار بودن مردم را با زحمتی بیش از اینکه در حال تحمل آن هستند روبهرو میکند.
به گزارش تیننیوز، شبکهٔ حملونقل عمومی مجموعهای است از خدمات حملونقل که در دسترس عموم قرار دارد، تفاوت خدمات حملونقل عمومی با روشهایی مانند تاکسی دربست، سفر اشتراکی و اتوبوس کرایه در این است که در این نوع خدمات، سفر به صورت اشتراکی توسط افرادی ناشناس بدون توافق قبلی انجام میشود و این شاخص باعث شده تا توجه مسئولان شهری و دولتمردان در سراسر جهان به این مقوله معطوف شود اما، در توسعه این بخش مسائلی وجود دارد که گاهی حل آن با سختی همراه میشود.
از وسایل حملونقل عمومی میتوان به اتوبوس معمولی، اتوبوس برقی، تراموا و قطارشهری، حملونقل سریع (مترو) و قایقهای مسافرتی اشاره کرد که مورد اخیر در شهرهایی چون ونیز وجود دارد که به دلیل وجود آب خیابانی در آن دیده نمی شود، حملونقل عمومی بینشهری که بیشتر توسط خطوط هواپیمایی، اتوبوسهای بینشهری و خطوط ریلی بینشهری انجام میشود، شبکههای قطارهای پرسرعت نیز در بسیاری از مناطق جهان توسعهیافته است.
با این تفاسیر اهمیت روز افزون ضرورت توجه به توسعه، نوسازی و گسترش حملونقل عمومی هر روز بیش از روزهای دیگر رخ مینماید که به هر علتی در ایران ما که سرمایه در آن کم نیست با کم مهری دست و پنجه نرم میکند.
اما یکی دیگر از مصوباتی که در آبان ماه سال گذشته مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت، تخصیص کد جریمه برای تردد خودروهای فرسوده در محدوده کلانشهرها، همسو با کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بود که به موجب این مصوبه، میزان جریمه تعیین شده برای تردد وسایلنقلیه در سن فرسودگی هر 24 ساعت یکبار در محدوده کلانشهرها، مبلغ پانصد هزار ریال تعیین شد که خبرها حاکی از آن است که تا حدی از سوی پلیس و ستاد معاینهفنی خودروهای شهر تهران با جدیت در حال دنبالگیری است.
براساس این گزارش، با روی کار باقی ماندن دولت تدبیر و امید، این امیدواری میان مردم به وجود آمده که وعدههای 26 آبان هیات وزیران آن جامه عمل پوشیده و سرانه استفاده از ناوگان حملونقل عمومی علاوه بر نوسازی آن افزایش پیدا کند.