بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

شتاب عملیات عمرانی در چیلات

مرز چیلات واقع در شهرستان دهلران از جمله مرزهایی است که برای تردد در زمان اربعین در حال توسعه و ایجاد زیرساخت های لازم است، مسئولان هم از شتاب عملیات عمرانی در این مرز خبر می دهند.

شتاب عملیات عمرانی در چیلات
تین نیوز

دهلران یکی از شهرستان های مهم استان ایلام تلقی می شود، این شهرستان با داشتن 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از امن ترین مناطق کشور است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، شهرستانی که با تولید روزانه 220 هزار بشکه نفت توانسته نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند، عدم توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های این منطقه سبب شده یکی از شهرستانهای کمتر توسعه یافته در کشور شناخته شود.

بیش از یک دهه است که مسئولان وعده راه اندازی بازارچه مرزی چیلات دهلران را می دهند و همین امر سبب شد راه اندازی این بازارچه به عنوان یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

تیر ماه سال جاری بود که با موافقت هیئت دولت بازارچه چیلات در استان ایلام تصویب شد، تلاش مسئولان کشوری و استانی برای بازگشایی مرز چیلات در اربعین سالجاری به دلیل عدم موافقت کشور عراق راه به جایی نبرد.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار جدید ایلام در اولین سفر رسمی خود به شهرستان دهلران ضمن بازدید از مرز چیلات، تعیین تکلیف آن را از اولویت های کاری خود عنوان کرد و از همه دستگاه های استان ایلام خواست تا قبل از اربعین سال آینده تمام زیر ساخت های بازارچه مرزی چیلات دهلران فراهم شود تا تردد از این مرز که نقش بسیار چشمگیری در کاهش تردد زوار در مرز مهران را دارد، انجام شود.

حال با گذشت دو ماه از سفر استاندار ایلام به مرز چیلات، برای بررسی آخرین اقدمات برای این بازارچه گفتگویی با معاون عمرانی استانداری ایلام و فرماندار دهلران داشته ایم.

مرز چیلات دهلران نقش بسزایی در توسعه شهرستان دهلران دارد

احمد کرمی معاون عمرانی استانداری ایلام در گفتگو با مهر اظهار داشت: یکی از اولویت هایی که در دستور کار استاندار ایلام و مجموعه معاونین قرار گرفته توسعه مرزهای استان است، بدون شک استفاده از مزیت مرزی استان می تواند علاوه بر رونق اقتصادی برای استان باعث رشد صادرات به کشور عراق خواهد شد.

وی گفت: استان ایلام دارای ظرفیت‌های مناسبی در بخش نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت و معدن، گردشگری، کشاورزی است.

تکمیل زیرساخت های چیلات

وی عنوان کرد: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در راستای توسعه زیر ساختهای بازارچه چیلات انجام شده است و از مسیر 28 کیلومتری جاده دسترسی به این مرز، عملیات آسفالت 11 کیلومتر باقیمانده در قالب 2 پیمانکاری و با اعتبار 80 میلیارد ریال در حال اجراست.

کرمی تصریح کرد: تکمیل زیرساخت های آب و برق و فیبرنوری که زمینه خدمات رسانی سایر بخش هاست، بطور جدی در دستور کار است.

وی افزود: برای تسریع در کارهای زیر ساختی جلسه ای با دستگاه های خدمات رسانی گذاشته و گزارش پیشرفت تکمیل زیرساخت های مرز چیلات به صورت ویژه رصد خواهد شد.

کرمی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده زیرساخت های بازارچه چیلات دهلران تا قبل از اربعین سال آینده تکمیل خواهد شد.

شتاب عملیات عمرانی در چیلات/مرزی که آماده اربعین می شود

معاون امور عمرانی استانداری ایلام تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های دهلران در حوزه های مختلف، توسعه راه های مواصلاتی شهرستان از سمت اندیمشک و مهران ضروری است.

وی عنوان کرد: باتوجه به محدودیت های اعتباری که وجود دارد تلاش خواهیم کرد که با یک برنامه زمان بندی راه های مواصلاتی اصلاح شوند.

مرزچیلات تا قبل از اربعین سال آینده آماده بازگشایی

فرماندار دهلران گفت: راه اندازی بازارچه مرزی چیلات از مطالبات مردم است.

سید حسینعلی موسوی در گفتگو با مهر بیان داشت: وجود 220 کیلومتر مرز دهلران با کشور عراق و استفاده از این فرصت برای رونق اقتصادی و معیشت مردم شهرستان بسیار حائز اهمیت است.

وی عنوان کرد: با توجه به بازدید استاندار ایلام و سایر مسئولان استانی تلاش و جدیت برای تکمیل زیرساخت های آن در دستور کار قرار گرفته است.

موسوی بیان داشت: امسال 40 میلیارد ریال از محل تملک دارایی ها برای زیرساخت های بازارچه چیلات اختصاص یافته و باتوجه به فعالیت های در حال انجام، مرز چیلات تا قبل از اربعین سال آینده آماده بازگشایی خواهد شد.

تثبیت و جانمایی محل بازارچه

فرماندار دهلران تصریح کرد: این بازارچه نقش موثری در رفع بیکاری، اشتغال، تولید و بهبود معیشت مردم منطقه دارد که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد راه اندازی و انجام فعالیت های تجاری در آن باشیم.

وی بیان داشت: تقویت برق، حفر چاه آب و ایجاد دو مخزن آب و23 کیلومتر خط انتقال آب شرب از مهمترین نیازهای زیر ساختی بازارچه چیلات است که برای نیازهای این بازارچه بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

موسوی بیان داشت: تثبیت و جانمایی محل بازارچه با حضور هیئت ایرانی و عراقی باید در دستور کشور عراق قرار بگیرد تا هر چه سریعتر این مرز راه اندازی شود.

منبع: مهر
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.