◄ هیتلر، چگونه اولین اتوبان جهان را به نام خود زد؟
اولین نخست وزیر جمهوری آلمان فدرال «کنراد آدنهور (Konrad Adenauer)» در ماه اوت سال 1932 زمانی که هنوز شهردار شهر «کلن» بود یک راه ارتباطی جدید را افتتاح کرد که بعدها اتوبان نام گرفت و گفت که آینده جادههای ارتباطی ما چنین خواهد بود.
حدود 86 سال پیش اولین اتوبان آلمان گشایش یافت. اما این افتتاح باشکوه با نام و تبلیغات نازیها و به نام عملکرد آنها مورد استفاده قرار گرفت.
افراد زیادی به صورت روزانه و برای رسیدن به مقاصد دور و نزدیک خود از اتوبان استفاده میکنند اما در این جادههای روان کسی به فکر تاریخچه و چگونگی ایجاد و یا پیدایش اتوبانها نمیافتد. اما برای شهروندان آلمانی، اتوبانها و اتومبیلها بیش از یک جاده ارزش و معنی دارد.
اولین نخست وزیر جمهوری آلمان فدرال «کنراد آدنهور (Konrad Adenauer)» در ماه اوت سال 1932 زمانی که هنوز شهردار شهر «کلن» بود یک راه ارتباطی جدید را افتتاح کرد که بعدها اتوبان نام گرفت و گفت که آینده جادههای ارتباطی ما چنین خواهد بود.
اولین جاده وسایط نقلیه موتوری
جاده مورد نظرکه نام «راه موتوری » را به خود اختصاص داده بود، به طول 20 کیلومتر و شهرهای «کلن» و «بن» را به هم وصل میکرد. این جاده بدون هیچ چهارراه و تقاطع و به صورت رفتوبرگشت مجزا و فقط برای تردد ماشینها ساخته شده بود. این جاده مادر اتوبانهای فعلی دنیا و اولین اتوبان ساخته شده در دنیا بود.
شش ماه بعد از افتتاح این جاده قدرت کشور به دست سوسیالیستهای ناسیونالیست افتاد. نام این جاده به « اس او اس» تغییر کرد و مورد استفاده سیاسی نظامی وتبلیغاتی جناح حاکم جدید قرارگرفت به طوریکه ادعای تاسیس آن جاده نیز از مباحث روز حزب نازی شد.
به دلیلی که ذکر شد هنوز هم عدهای به اشتباه فکر میکنند که آدولف هیتلر دستور تاسیس و بهرهبرداری از اولین اتوبان دنیا را داده است. در حالیکه اتوبان« کلن-بن» فقط یکی از موفقترین برنامههای تبلیغاتی حزب نازی از امکانات تازه تاسیس آلمان آن دوره بود.
رهایی از خاک و گِل راهها
از سال 1909 سازندگان خودرو و کاربران خودروها برای رهایی از خاک و گِل راههای شوسه که در آن زمان برای تردد درشکهها و پیادهها طراحی شده بود، تلاش زیادی کردند تا بتوانند جادههایی دوطرفه و بیدردسر داشته باشند. حدود سال 1913 به بعد شروع به ساخت جاده برلین کردند که به طور خلاصه « AVUS » نام داشت. تا شروع جنگ جهانی اول 10 کیلومتر از این جاده ساخته شده بود و شباهتی به اتوبان داشت. اما با شروع جنگ جهانی، ساخت وساز جاده ادامه نیافت.
تا سال 1927 در آلمان 22 هزار کیلومتر جاده دو طرفه مجزا طراحی شد اما با شروع بحران اقتصادی در ایالات متحده این پروژهها فقط در پروندها باقی ماند و به اجرا وعمل درنیامد. تا سال 1932 که همان جاده معروف ارتباطی کلن- بن به طول 20 کیلومتر به تمام رسید و مورد بهرهبرداری هیتلر قرار گرفت.
با اتمام جنگ جهانی دوم و تا سال 1941 نزدیک 3800 کیلومتر جاده اتوبان در آلمان زیر نظر نازیها و با استفاده از نیروی اسیران جنگی و یهودیها ساخته شد که البته در طول سالهای حکومتشان به عنوان ابزار تبلیغاتی در اذهان مردم استفاده شد.
اولین اتوبان جهان که فقط 20 کیلومتر طول داشت و توسط « کنراد آدنهور (Konrad Adenauer)» در دوره شهرداری اش افتتاح شده بود هم اکنون با شبکه 12 هزار و 400 کیلومتری، آلمان را پوشش داده است.