ردپای افزایش قیمت بنزین در تصمیم اصولگرایان مجلس هفتم
نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی درباره لایحه دولت اصلاحات برای اصلاح قیمت بنزین و رد این لایحه در مجلس توسط اصولگرایان گفت: بخشی از لایحه مربوط به رهاسازی بنزین به قیمت جهانی بود که مجلس با این بخش مخالفت کرده بود، البته میتوانست با تعدیل و تغییر، این لایحه را تصویب کند.
نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی درباره لایحه دولت اصلاحات برای اصلاح قیمت بنزین و رد این لایحه در مجلس توسط اصولگرایان گفت: بخشی از لایحه مربوط به رهاسازی بنزین به قیمت جهانی بود که مجلس با این بخش مخالفت کرده بود، البته میتوانست با تعدیل و تغییر، این لایحه را تصویب کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا باهنر اظهار داشت: اگر مجلس هفتم (سالهای ۸۲ تا ۸۶) لایحه دولت هشتم برای اصلاح قیمت بنزین را رد نمیکرد امروز دولت اقدام به افزایش یکباره قیمت بنزین نمیکرد. آن موقع نظریه این بود که بخشی از بنزین را سهمیه بندی و بقیه را هم به قیمت جهانی به شکل آزاد عرضه کنند.
وی ادامه داد: از اقدام مجلس هفتم در رد لایحه پیشنهادی دولت خاتمی درباره اصلاح قیمت بنزین دفاع نمیکنم اما مجلس با بحث آزاد کردن نرخ بنزین مخالف بود. البته میتوانستیم این لایحه را تعدیل کنیم و تغییر دهیم.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: این اتفاق بارها رخ داده است، مثلا در ابتدای دولت یازدهم، نمایندگان مجلس به روحانی گفتند کارتهای سوخت را باطل نکنید ممکن است به درد بخورد. دولت تصورش این بود که دیگر نیازی به سهمیهبندی ندارد درحالی که بعد ۶ سال به آن نیاز پیدا کرده است.
باهنر روند تورم در سالهای گذشته را زیگزاگی توصیف کرد و گفت: میانگین تورم در ۴۰ سال گذشته حدود ۲۰ درصد بود اما بعضی وقتها هم رکورد زد.
وی با ذکر مثالی از سال ۱۳۷۴ ادامه داد: زمان ریاست جمهوری مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی و دوران تعدیل اقتصادی، تورم تا ۴۹.۵ درصد هم رسید و رکورد بعدی در دولت محمود احمدی نژاد با ۴۳ درصد اتفاق افتاد.
باهنر با بیان اینکه در دولت روحانی هم شاهد افزایش تورم بودیم، تصریح کرد: عوامل بسیاری بر تورم تاثیر میگذارند که با یک کالا و یک قیمتگذاری و یک سیاست معلوم نیست به نقطه مطلوب برسد.