بازدید سایت : ۶۷۸۸۱

خطرناک‌ ترین کشورهای جهان کدام‌ اند؟

افغانستان، یمن، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، روسیه، اوکراین، سومالی و سودان، خطرناک ترین کشورهای جهان محسوب می شوند.

خطرناک‌ ترین کشورهای جهان کدام‌ اند؟
تین نیوز

افغانستان، یمن، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، روسیه، اوکراین، سومالی و سودان، خطرناک ترین کشورهای جهان محسوب می شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، یکی از منابع بسیار مورد توجه در تعیین خطرناک ترین کشورهای جهان، مؤسسه اقتصاد و صلح (IEP)، یک اندیشکده بین المللی غیرحزبی مستقر در سیدنی، استرالیا است که تمرکز آن بر صلح به عنوان معیاری مثبت، دست یافتنی و ملموس برای رفاه و پیشرفت انسان قرار دارد که از سال ۲۰۰۸، داده های ۲۳ شاخص از میزان قتل و جنایات خشونت آمیز گرفته تا تروریسم، بی ثباتی سیاسی، تظاهرات خشونت آمیز و واردات سلاح را تجزیه وتحلیل کرده است.

گزارش شاخص صلح جهانی ۲۰۲۳ این مؤسسه نشان می دهد که صلح در ۸۴ جهان کشور بهبود داشته، اما در ۷۹ کشور دیگر رو به وخامت گذاشته است. رتبه پایین در این شاخص به طور مستقیم با خطر خشونت برابری نمی کند، اما رتبه بندی کشورهایی با صلح پذیری پایین در آن حاکی از وجود درگیری های مداوم، سطح بالایی از خشونت یا عملیات نظامی بسیار است. به این ترتیب افغانستان، یمن، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، روسیه، اوکراین، سومالی و سودان خطرناک ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ محسوب می شوند.

۱۰ کشور خطرناک دنیا

افغانستان برای هشتمین سال متوالی در شاخص IEP، عنوان ناآرام ترین مکان روی کره زمین را به دست آورد. با این حال در سال ۲۰۲۲، مرگ ومیر ناشی از جنگ در این کشور ۹۰.۶ درصد کاهش داشته است، اما مسئله حقوق بشر برای این کشور زیاد مطرح می شود.

یمن برای سومین سال متوالی کم صلح ترین کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) معرفی شد. این کشور به طور فزاینده ای گرفتار جنایات خشونت آمیز است و نزدیک به ۱۳ درصد از جمعیت آن را پناهندگان یا آوارگان داخلی تشکیل می دهند. مرگ ومیر ناشی از درگیری در یمن ۶۳ درصد کاهش داشته است، اما این کشور بدترین رتبه را در جهان از نظر برداشت مردم از تأمین غذا و آب سالم و برق قابل اطمینان توسط دولت دارد.

1840284

سودان جنوبی با سطوح وحشتناکی از انواع خشونت، ۴۲ درصد از جمعیت خود را آواره کرده است و جمهوری دموکراتیک کنگو با جرایم خشونت آمیز همچون سرقت مسلحانه و حمله مسلحانه به خانه ها بدون منابع پلیس محلی برای پاسخگویی مؤثر مواجه است.

درگیری روسیه و اوکراین از فوریه ۲۰۲۲، بزرگ ترین جنگ اروپا از زمان جنگ های بالکان در دهه ۱۹۹۰ را رقم زد و دو کشور را در زمره خطرناک ترین کشورهای جهان جای داد. این درگیری روسیه را به پایین ترین امتیاز صلح آمیز خود از سال ۲۰۰۸ رساند و اوکراین را برای نخستین بار به فهرست ۱۰ کشور خطرناک جهان وارد کرد، ۳۰ درصد از جمعیت اوکراین در حال حاضر آواره هستند.

سومالی با آدم ربایی، قتل و سایر جنایات خشونت آمیز مواجه است و تروریست ها همچنان فرودگاه ها، ساختمان های دولتی، هتل ها، مناطق خرید و هر منطقه ممکن و غیرممکن را با خودروهای بمب گذاری شده، خمپاره ها و بمب گذاران انتحاری مورد هدف قرار می دهند.

1687543

جنگ داخلی در سودان میلیون ها نفر را آواره کرده و منجر به کمبود مواد غذایی و افزایش ۵۰ درصدی گزارش های تجاوز جنسی شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.